Mitä on aikuiskoulutus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuka siihen voi ryhtyä? Mihin aloihin voi opiskella? Saako jotain rahallista tukea opiskeluun? Voit kertoa kaiken mielestäsi oleellisen :)

Tilanne on se että olen nyt yli puoli vuotta etsinyt aktiivisesti oppisopimuspaikkaa sitä kuitenkaan löytämättä ja minä kuitenkin haluaisin nyt sen ammatin itselleni! Minä olen täynnä irtoa ja tarmoa, mutta surettaa kun koko homma meinaa tyssätä tähän. Sanoisin että ei ole enää varaa mennä pelkälle koulun penkille istumaan ja sitten taas työnteko ja koulussa käynti olisi liian aikaa vievää ja rankkaa ottaen huomioon että minulla on kaksi alle kouluikäistä lasta.

Minua harmittaa ihan vietävästi se että haluaisin jo päästä elämässä eteenpäin, mutta tuntuu että kaikki se minkä olen taakse jättänyt kostautuu nyt :(

Aikuiskoulutusta järjestävät ihan sekä aikuiskoulutuskeskukset että tavalliset oppilaitokset kuin ns. nuorisokoulutusta, aikuiskoulutuksen puolella tutkinnot on vain usein järjestetty osittain työn ohella/ etäopiskeluna suoritettavaksi.

Aikuiskoulutuksen puolella opiskellaan usein myös ammattitutkintoja (ammatiopinnot ilman yleisaineita), jotka ovat kestoltaan lyhyempiä kuin ammatilliset perustutkinnot.

Kannattaa hakeutua aikuiskoulutukseen esim. työkkärin kautta, jolloin saat parhaan tiedon sinulle mahdollisesti myönnettävistä etuuksista tai päivärahoista.

Eikös pidä olla työkokemusta alla aika monta vuotta että pääsee aikuiskoulutukseen? Vai muistelenko väärin? Kun joskus olen noita katsellut, ja se tyssää just siihen ettei ole työhistoriaa taustalla, vaan kotiäitiys.

[QUOTE="aloittaja";25686624]Kiitos. Näitä mä olenkin lukenut,mutta haluaisin kuulla ihmisten käytännön kokemuksia asiasta. :)[/QUOTE]

Työkkärin kautta ammatinvalintatestit ja siitä sitten rakentamaan opintietä.
Tsemppiä.

[QUOTE="miima";25686651]Eikös pidä olla työkokemusta alla aika monta vuotta että pääsee aikuiskoulutukseen? Vai muistelenko väärin? Kun joskus olen noita katsellut, ja se tyssää just siihen ettei ole työhistoriaa taustalla, vaan kotiäitiys.[/QUOTE]

Kyllä aikuiskoulutukseen voi hakea ihan kuka vain, riippu aivan koulutuksen järjestäjästä ja koulutusalasta, onko jotakin vaatimuksia työkokemuksen suhteen.
Esim. sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakouluopintoihin on turha kokeilla ilman aiempaa tutkintoa ta työkokemusta, mutta perustutkintokouluksiin päässee useimmilla aloilla kuka vain.

Jos kurssin maksajana on esim. TE-keskus, he voivat taas suunnata kurssin esim. työttömille tai työttömyysuhan alla oleville, tietyn alan lisäkoulutuksesksi jne.

Perusperiaatteena kuka vain voi kuitenkin useimpiin koulutuksiin hakea ja päästä.

[QUOTE="miima";25686651]Eikös pidä olla työkokemusta alla aika monta vuotta että pääsee aikuiskoulutukseen? Vai muistelenko väärin? Kun joskus olen noita katsellut, ja se tyssää just siihen ettei ole työhistoriaa taustalla, vaan kotiäitiys.[/QUOTE]

Tämmöinen mielikuva minullakin, mutta en ole varma.. Tietäiskö joku?

No kun se rahapolitiikka riippuu aivan siitä koulutuksesta (koulutuksen järjestäjästä ja maksajasta) ja siitä, kuulutko esim. liittoon ja minkälainen työvoimapoliittinen statuksesi on.

Se voi olla kaikkea normallin opintotuen, työmarkkinatuen ja ansiosidonnaisen aikuiskoulutustuen väliltä.

Se asia selviää parhaiten ammattiliitosta tai työkkäristä.

Ei siihen voi kukaan muu vastata.

Yhteistyössä