mitä opetatte lapselle kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karhuemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karhuemo

Vieras
Siis kun meidän esikoisella on kohta 3 ½ vuotis neuvola ja kuulin että siellä pyydetään piirtämään ihminen yms. Ei mulla ole tullut mieleenkään että mun pitäs opettaa tuommoset jutut :ashamed:

kai oon jotenki kuvitellut että se riittää kun huolehdin ruoasta ja ulkoilusta ja luen satuja. Silloin tällöin pistän lapsille paperit ja kynät nenän eteen mut enpähän ole ajatellut että pitäs opettaa piirtämään..
Tai sitten pojat maalaavat omia juttuja tms.

Olen kyllä muutaman kerran piirtänyt lasten kanssa mutta se menee aina niin että vaikka piiirrän kuinka yksinkertaisesti niin esikoinen varsinkin väittää heti sen jälkeen että ei osaa piirtää.. :(

Miten tässä nyt tulis menetellä?

En tiiä mitä lapselle pitäisi opettaa, mutta meillä on menty piirrtämisen yms. harjoittelussa ihan lapsen omalla tahdilla. Jos haluaa piirtää ihmisen tai koiran tai kukan tai ihan minkä vaan niin silloin on "opetettu".
Meidän poika on nyt 10 v ja tyttö vajaa 3 v. On tuo poju oppinu kaikki taidot vaikka ei se osannu piirtää ihmistä vielä 3,5 vuotiaana. Ja samalla tavalla mennään myös tytön kanssa. Luotan siihen että myös se oppii asiat kun niiden aika on.

Tuosta piirtämisestä sen verran, että meillä tyttö kiinnostui itse siitä kesällä, eli reilu 2v:na. Pyysi minua piirtämään esim hymynaaman tms. Sitten väitti, ettei osaa. Sanoin, että kokeile vaan, ja kohta oli jo oppinut ympyrän silmien ja suun kera tekemään. Välillä olen avittanut sitten kynästä yhdessä pitämällä joitain vaikeampien muotojen tekemistä, kun tyttö on turhautunut kun ei onnistu, ja siitä harjoittelun kautta oppinut pian itsekseen. Nyt 2v 9kk piirtää tosi hienoja ja yksityiskohtaisia juttuja...
Kaikki siis on kiinni lapsen omasta halusta ja kiinnostuksesta, piirtäminen nyt on vain pieni osa-alue tarkastuksessa. Varmasti meilläkin olisi joissain muissa osa-alueissa paljon opittavaa...
Mutta ymmärrän kyllä tuon huolen siitä, että varsinkin jos lapsi on kotona hoidossa, sitä miettii, mitähän uusia taitoja päivähoidossa olisikaan jo opittu ja mitä kuuluisi opettaa, ettei jää kauheasti ikätovereitaan jälkeen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2005 klo 13:33 DIESELmom kirjoitti:
ei kyllä meillä edes 4v neuvolassa laitettu ihmistä piirtämään! sai piirrellä itekseen ja täti piirsi paperille viivan rastin ympyrän neliön ja kolmion jjoita pyysi matkimaan

terveisiä 4-vuotis neuvolasta! juuri hetki sitten tultiin :)

ja tuosta piirtämisestä... ensin kun oli kaikki "pakolliset" mittaukset yms, tehty, sitten neiti meni neuvolatätin kans piirtämään.ekaks täti kyseli värit ja sitten tyttö ensin piirsi auton, omasta tahosta, sitten tätin pyynnöstä sen ihmisen. ja rastin piirsi kun täti ensin piirsi mallin. mutta ei meillä vielä 3-vuotis neuvolassa se niin kovin tarkkaa se piirtäminen ollut. katsoi vaan että miten pitää kynää ja osaako MITÄÄN piirtää, josta saa selvän.

Hei kuule, ootkos koskaan nähnyt 10-vuotiasta joka ei osais piirtää ihmistä tai jotain??? En mäkään.... eli kyllä ne piirtämiset sitten lähtee alkuun ihan ittellään, kun lasta huvittaa ja kiinnostaa. Ei pakko ole opettaa kaikkea. Ihan vaan omaksi huviksi voit sillon tällön piirrellä tikku-ukkoja tai kunnon ihmisiä ja kysellä pieneltä että haluaisko hän oppia piirtämään samanlaisen.
Meillä sillon tällön piirreellään kaikenlaista, siis erilaisia värisotkuja (poika on 22 kk), ja välillä kysyn että haluaako hän piirtää pallon tai että äiti piirtää auton tai kilpìkonnan (tykkää kovasti kilppareista: Nemoa etsimässä...). En todellakaan ole ajatellut että pitäis yrittää häntä saamaan piirtämään perässä sillon kun minä haluan.
Tsemppiä, kyllä se siitä.

meillä oli toi ihminen-piirros juttu 4v. neuvolassa ja hyvin meni kun poika on piirrellyt jo 1v. asti ja yhessä ollaan muutenkin askarreltu ja nyt osaa jo oman nimensä kirjoittaa ja mallista joitakin helppoja sanoja sekä kaikki nrot 1-10 leikkaa saksilla hyvin ja haluais oppia lukemaan jo. ja on ihan kotihoidossa mitä nyt kerhossa pari krtaa viikossa, mut osas noi hommat jo ennen kerhon alkua. en ole pakotanut mut haluaa itse tosi kovasti.