Mitä opetatte lapsille kiusaamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex-13v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex-13v

Vieras
Otsikossahan tuo itse kysymys näkyykin. Varmaankin että toisia ei saa kiusata mutta entä jos lapsi itse joutuu kohteeksi.
siis mikä on ohjeenne...

a : anna samalla mitalla takaisin
b : älä välitä, kyllä se toinen kyllästyy kun huomaa ettet reagoi mitenkään
c : kerro heti jollekin aikuiselle
d : jokin muu

--------------------------------------------------------------------------------------------
PS. Jatko kysymys: mitä jos 13v teinin äiti on sairastunut psykoosiin josta toipumassa eikä kestä juuri sillä hetkellä enempää huolia, lääkärin raportti ettei hän kestäisi juuri nyt huolia koska voi olla että seuraavalla kerralla ei enää toivu.
Isä on välillä väkivaltainen ja pyrkii tirkistelemään tytärtään esim. vaatteita vaihtaessa. Sosiaalitoimessa on työssä tytön isän täti ja muita sukulaisia ja heiltä on tytön äidille tullut vastaus että isä menestyy hyvin työssään eikä ole mitään syytä epäillä että hän on väkivaltainen.

Kiusaajien sukulaiset istuvat kunnanvaltuustossa ja eräs on jopa poliisi (joita paikkakunnalla on kaikkiaan 3). Paikallisten opettajien pestit ovat pääosin määräaikaisia joten valtuuttettujen kullannuppuja laitetaan joskus jälki-istuntoon mutta muuta ei tehdä, jotta työpaikka säilyisi.
Mitkä ovat vaihtoehdot nyt?

laittaisin nimettömän lastensuojeluilmoituksen en suinkaan sen kyseisen kunnan ihmisille vaan perustellusti että mikä on pienen paikkakunnan tilanne, niin jonnekin ylemmälle taholle. Siis kaksi ilmoitusta. Onhan näilläkin esimies.

Yrittäisin pelastaa sen 13 v lapsen, vaikka siinä sitten menisi se äitikin. Ikävä kyllä. Muuten menee molemmat, äiti ja lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
laittaisin nimettömän lastensuojeluilmoituksen en suinkaan sen kyseisen kunnan ihmisille vaan perustellusti että mikä on pienen paikkakunnan tilanne, niin jonnekin ylemmälle taholle. Siis kaksi ilmoitusta. Onhan näilläkin esimies.

Yrittäisin pelastaa sen 13 v lapsen, vaikka siinä sitten menisi se äitikin. Ikävä kyllä. Muuten menee molemmat, äiti ja lapsi.

siis mitkä ovat vaihtoehdot tämän lapsen kannalta?
(Tämä ylempi paikka on läheisessä kaupungissa kun äiti on sinne soittanut on sieltä tietenkin otettu yhteys paikallisen kunnan toimeen josta on raportti laitettu "tilanne selvitetty, kaikki hyvin" Tämän jälkeen äiti sairastui siihen psykoosiin ja joutui sairalaan.)

Tyypillisin vastaus on kai C. Entä jos kiusaajat uhkaavat ns. vetää turpaan jos kiusattu kertoo jotakin jollekin aikuiselle, uskotteko että lapsenne uskaltaa silti sanoa? Oletteko koskaan keskustelleet tästä mahdollisuudesta?

Alkuperäinen kirjoittaja ex-13v:
Tyypillisin vastaus on kai C. Entä jos kiusaajat uhkaavat ns. vetää turpaan jos kiusattu kertoo jotakin jollekin aikuiselle, uskotteko että lapsenne uskaltaa silti sanoa? Oletteko koskaan keskustelleet tästä mahdollisuudesta?

Kyllä on keskusteltu siitäkin. Kaikista asioista voidaan selvitä jos niistä vaan tiedetään! Mä en kertonut aikoinaan, syytä olisi ollut. Se paska olis ehkä joskus loppunutkin.

Itse aioin kertoa lapsilleni, että aina pitää tulla sanomaan, oli tilanne mikä hyvänsä ja vedän vaikka itse turpaan kiusaajia jos muua ei auta, ei varmaan kuulosta järkevältä mutta mun lapsia ei kiusata, se on selvä.

Yhteistyössä