mitä ovat punaiset läntit joihin ilmaantuu vaaleita pyörylöitä ja kutittaa vietävästi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Lapsella on nyt tämän viikon tullut jotain tommosta kummallista ihottumaoiretta. On vähän atoopikko muutenkin, mutta tämä on uutta iho-oiretta. Eli saattaa lehahtaa ihan yhtäkkiä punaiseksi jokin kohta ja kun sitten lapsi sitä raapii niin ilmaantuu valkeita alueita, vähä niin kuin hyttysenpistossa. Kohtia tulee korvan taakse, ohimoihin, ranteen syrjään, mahaan, selkään, jalkoihin, joka puolelle. Ei ole mielestäni nokkosrokon näköistä.

Mitähän mahtais olla?

Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Nokkospaukamia, tyypillisiä allergiaoireita. Onko saanut jotain uutta viimeisen viikon sisään?

no kun olen miettinyt että mitä vois olla? en keksi mitään mitä hän ei olis aiemmin syönyt. Toki jokin ruoka-ainehan voi kehittää elimistössä allergiareaktion ihan milloin vain, että sikäli vähän arpomista. Appelsiinia on syönyt kyllä lähes päivittäin. Mutta noita iho-oireita on tullut myös päivinä joina ei ole syönyt appelsiinia.

märkärupia ei ole, oireet tulevat hetkessä ja voivat hävitä parin tunnin sisään ja ilmaantua uusiin paikkoihin. Eikä vaaleat kohdat ole märkäisiä, eikä edes koholla.

Mulle tulee myös sellasia, pari vuotta sitten alkoi vaan yhtäkkiä ilmestyyn. Tulee lähinnä naamaan, kaulaan, rintakehään ja käsiin. Muutama aina ilmestyy, harvoin on enempää tullut mutta kyllä ne tosiaan kutiaa. Oon käynyt lääkärilläkin ja allergiatestejä otettiin, mitään ei löytynyt ja lääkäri sanoi olevan nokkosrokkoa, antihistamiinia määräsi. Ihan perusrasvakin auttaa yksittäisiin mulla.

On tyypillistä, että ne häviää ja ilmaantuvat uusiin paikkoihin. Yksilöllistä, milloin ilmestyvät, toisilla aika pian väärän ruoka-aineen syömisen jälkeen ja toisilla paljon myöhemminkin. Ruoka-ainetta voi olla elimistössä kauankin sen jälkeen kun sitä on syöty, joten reaktioita voi pukata myöhemminkin, vaikkei juuri silloin ole ruoka-ainetta syöty.

Jos on nyt syönyt päivittäin appelsiinia, niin saattaa olla että on joko herkistynyt sille enemmän tai sitten ei siedä ihan niin suuria määriä vaan parempi antaa harvemmin.

Jättäisin itse appelsiinin nyt alkuun pois viikoksi-pariksi ja seuraisin ihoa sen ajan. Jos näyttää paremmalta, appelsiini uudestaan käyttöön ja katsot, palaako oireet.

On tyypillistä, että ne häviää ja ilmaantuvat uusiin paikkoihin. Yksilöllistä, milloin ilmestyvät, toisilla aika pian väärän ruoka-aineen syömisen jälkeen ja toisilla paljon myöhemminkin. Ruoka-ainetta voi olla elimistössä kauankin sen jälkeen kun sitä on syöty, joten reaktioita voi pukata myöhemminkin, vaikkei juuri silloin ole ruoka-ainetta syöty.

Jos on nyt syönyt päivittäin appelsiinia, niin saattaa olla että on joko herkistynyt sille enemmän tai sitten ei siedä ihan niin suuria määriä vaan parempi antaa harvemmin.

Jättäisin itse appelsiinin nyt alkuun pois viikoksi-pariksi ja seuraisin ihoa sen ajan. Jos näyttää paremmalta, appelsiini uudestaan käyttöön ja katsot, palaako oireet.

ok, kiitos sulle neuvoista :) tätä se varmaan on.

Useimmiten ensin siis ilmestyy isompi punainen läsikä, jonka keskellä valkoinen kohollaan oleva "paukama". Kun paukama laskee, siihen kohtaan jää pieni punainen piste tai näppy, joka kyllä häviää jonkin ajan kuluttua. Kaiken kertomasi perusteella voisin kuvitella, että kyse on nimenomaan tästä. Jos kutisevat kovasti, laita tippa kortisonia (lapsille esim. Sibicort). Kun teillä on taustalla muutakin allergiaa (vaiko "vain" atopiataipumusta?), niin mainitsisin näistä vielä lääkärille ja pyytäisin antihistamiiniin reseptin.

Usein muuten allergiat ja atopia kulkee käsi kädessä ja atooppinen iho saadaan kummasti parempaan kuntoon, kun vähän rukataan ruokavaliota uuteen uskoon... :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Myös esim. tomaatti voi aiheuttaa samanlaisia paukamia (jotka kulkevat ja vaihtavat paikkaa). Suhtautuisin näihin vakavasti, mutta järjellä!!

ok, kiitos sulle neuvoista :) tätä se varmaan on.

Kyllä niitä voi käytännössä aiheuttaa mikä tahansa, kovin yksilöllistä on se, mikä sen aiheuttaa. Kannattaa aina katsoa, milloin oireilu on alkanut ja miettiä, mikä oireilun alkamisen tienoilla on muuttunut ruokavaliossa. Se on yleensä paras tapa lähteä etsimään itse aiheuttajaa.

Yhteistyössä