Mitä pienen lapsen kanssa voi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "teletappi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"teletappi"

Vieras
Mitä tekemistä te keksitte pienten 0-3-vuotiaiden kanssa? Siis sillon ku ootte niitten kanssa kotona? Ja mitä ulkona. Mä en jotenki osaa mennä istumaan mihinkään hiekkalaatikon reunalle alle vuoden ikäsen kanssa enkä oikein keksi mitään tolle isommalekaan. Tuntuu niin tylsältä kävellä vaan ympäriinsä jatkuvasti kaikki ulkoilut. Isi pelaa lapsen kanssa palloa pihalla aika usein ja harjottelee lätkää tennispallolla mut ei me oikein muuta keksitä. Mitä kaikki oikeet äidit tekee pienten lasten kanssa?

Meillä on lapset 2v8kk ja 10kk.
Ulkona käydään puistoissa, omalla pihalla leikkimässä, kävelylenkeillä (pienempi rattaissa). Pieni tykkää myös möyriä maassa, keinua, istuskella hiekkalaatikolla ym.
Isomman kanssa käydään kahdestaan uimahallissa, metsässä kävelemässä ja ihmettelemässä, kahviloissa, kaupassa ym.
Sisällä leikitään, tehdään kotihommia, katsotaan joskus pikkukakkosta/dvd:tä, kuunnellaan musiikkia, piirretään, muovaillaan vahaa, luetaan kirjoja .......
Kannustan meidän lapsia puuhastelemaan kahdestaan, vaikka vielä pieniä ovatkin. En mene väliin säätämään jos kuulen että leikkivät sovussa lastenhuoneessa.

lapsi touhuaa ulkona muiden lasten kanssa. Ajelee plaston mopolla, hiekkalaatikolla, keinuu ja juoksentelee muuten, tutkii luontoa. Reilu 2 v. Alkanut kiinnostumaan muista lapsista. Kotona leikii lasten keittiövälineillä, autoilla. Välillä muovaillaan, piirrellään, tehdään palapelejä, katsellaan kirjoja ja joskus leivotaan. Tykkää myös tehdä kotitöitä äidin kanssa. Joskus käydään kauppakeskuksessa tai lapsen kaverin luona tai he käyvät meillä. Joskus saatetaan käydä metsässä kävelyllä tai potkitaan palloa ulkona.

Mun 1v 4kk tutkii pihaa ja kaivelee hiekkakasaa sillä välin, kun itse vaikka haravoin näköetäisyydellä. Tai sitten kävellään ja tutkitaan lapsen löydöksiä, tai minä näytän hänelle jotakin "uutta ja ihmeellistä" kuten käpyjä ja kiviä yms.

Joskus mennään puistoon, siellä keinutaan vauvakeinussa ja lasketaan liukumäkeä, nostan lapsen itse suunnilleen mäen puoliväliin, kun koko mäki on liian korkea. Muksulla on omat pikku kottikärryt, joita hän työntää samalla, kuin minä isoja kärryjä, ellei istu sitten minun kottareideni kyydissä. Ohiajavat autot ovat jännää nähtävää.

Mitäs muuta... Jos jossakin on vesilätäkkö, lapsi lätkyttää vettä lapiolla tai kurarukkasin, ja kunhan tulee lunta, kaivetaan pulkka esiin. Sitten välillä minä teen hiekkakakkuja ja lapsi rikkoo niitä, se taitaa olla lapsesta hauskinta.

Yhteistyössä