Mitä pientä ruoaksi vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Kun 6kk neuvolassa sanoi, et pitäisi antaa syödä itse sormin jotain pientä..ilmeisesti tarkoitus harjoitella pinsettiotetta.. Mutta mitä sille voi antaa, ettei se tukehdu? Nyt vauva jo tosin 7kk. Jännä juttu, kun terkka sanoi että syöttötuoliin ei ole asiaa ennen kuin oppii istumaan itse, mutta noita "sormiruokiahan" saa antaa vain suorassa istuvalle, ettei se tukehdu. Hmm..aika ristiriitaista mun mielestä :)

Vahdit tarkasti ja tosiaan istuasennossa vain. Maissinaksut, pehmeäksi keitetyt kukkakaali-, parsakaali-, bataatti-, porkkanapalaset käyvät hyvin. Banskua voipi myös antaa.

Sormiruokailun nyrkkisääntö on, että ruuanpalasten täytyy olla isompia kuin vauvan nyrkki. Vauva ei vielä osaa avata kättään ja syödä kätensä sisältä, vaan ruuassa täytyy olla ikäänkuin kahva. :) Esim. keitetty kukka- tai parsakaali on ihanteellista, koska siinä varsi on jo valmiiksi. :) Lapselle voi antaa sormiruuaksi melkein mitä vaan: keitettyjä vihannespaloja (ei kannata keittää liian pehmeäksi, ettei mene vauvan kädessä muusiksi), leipäpaloja, hedelmäpaloja ja lihaa. Pinsettiotetta voi harjoitella tarjoamalla esimerkiksi viinirypäleen puolikkaita, herneitä, mustikoita, keitettyä pastaa jne. Kovia pähkinöitä ja siemeniä ei noin pienelle saa vielä antaa, koska niissä on tukehtumisvaara.

Kyllä syöttötuolissa voi istuttaa lasta heti, kun hän istuu tukevasti eli kannattelee selvästi keski- ja ylävartaloa. Meillä siirryttiin syöttötuoliin jo 5,5 kk:n ikäisenä, lapsi oppi itse nousemaan istumaan (lattialla) vasta 8 kk:n ikäisenä.

Melkein mitä vaan voi antaa. Isoja paloja kypsiä hedelmiä, kypsennettyjä vihanneksia, lihaa jne. Palat on hyvä olla sellaisia, että nyrkistä pilkistää jotain uloskin, kun pinsettiote ei vielä suju. Toisaalta marjat ja muut pienet ja pehmeät palat on myös hyviä ja kehittävät motoriikkaa. Pähkinöitä ja muita pieniä, kovia ruokia ei voi antaa, ne on ainoat, johon vauva oikeasti tukehtuu.

Kiitos runsaista vastauksista! mutta kun sanoitten et pitää olla ns. nyrkkikoko, niin mites nuo marjat? Kokonaisina? Eikös niissä sit oo tukehtumisvaara? Tai nuo viinirypäleet? Paahtoleipä paahdettunako? Maissinaksuja olenkin jo antanut ja syöttötuolissa on istuttu vähän päälle 5kk iästä, vastoin neuvolan ohjeita ;)

Marjat on sen verran pehmeitä, ettei niissä ole tukehtumisvaaraa, etenkin kun meillä oli lähinnä itsepoimittuja ja pakastettuja marjoja, jotka sulaessaan pehmenevät entisestään. :) Itse olen ainakin antanut mustikat ja vadelmat kokonaisina. Vieressä toki pitää valvoa, mutta meillä ei ole kertaakaan lapsi vetänyt ruokaa henkeen. Viinirypäleen puolikkaat vauva osasi muusata ikenillä. Jos puolikkaat tuntuvat liian isoilta tai rypäleet ovat muuten isokokoisia, voihan ne aina laittaa vaikka neljään osaan.

Ns. kakominen on normaalia, pienillä vauvoilla kakomisrefleksi on paljon lähempänä suun keskiosaa ja se on myös herkempi. Minä annoin vauvan itse harjoitella, kuinka syvälle ruuan voi suuhun laittaa. Pikkuhiljaa kakomisrefleksi siirtyy taaemmas kohti kurkkua ja vauva oppi, ettei ruokaa kannata tunkea syvälle suuhun. Tietty välillä kakomista voi pelästyä, mutta kannattaa pitää mielessä, että yleensä vauva pelästyy enemmän vanhemman reaktiota kuin itse kakomista. Siksi kannattaa pysyä tyynenä.

Sormiruokailu on tärkeää suun ja käden motoriikan kehittymiselle. Meillä ainakin siirryttiin hyvin pian sormiruokailun aloittamisen jälkeen harjoittelemaan itse lusikalla syömistä. Toisilla kestää siinä vähän pidempään, mutta uskon sormiruokailun edesauttaneen itsesyömisen opettelua.

Meillä 10kk vauvan herkkua on mm. hunajameloni ja cantaloupemeloni, banaani, päärynä, mansikat (eilen maisteltiin ekat), mausteisessa vedessä keitetty kana, keitetty seiti ja lohi, uunissa tehdyt peruna ja bataattilohkot, keitetyt pikkuporkkanat, maissinaksut.

Aloitettiin n. 6kk iässä niin, että lapsi istui bumbossa kun ei osannut muuten vielä tukevasti istua. Sai ensin maissinaksuja ja sitten kypsää banaania ja päärynää. Heti kun oppi isrumaan, siirtyi söttötuoliin. 9kk alkaen olen antanut myös lihaa ja kalaa sormiruokana.

Yhteistyössä