Mitä pitää ottaa huomioon matkarattaita ostaessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hullu Amalia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hullu Amalia

Jäsen
16.06.2011
30
0
6
Otsikossahan se kysymys taas jo tulikin. Pitää tietty mennä pieneen tilaan, selkänojan pitää kaatua lähes vaakatasoon asti, renkaat pitää olla hyvät ja työntökorkeuden oikea. Mitä muuta? Millaiset matkarattaat menee parhaiten lentokoneeseen?

-Paino
-Kantaminen --> kuinka helppo kasattuja rattaita on kuljettaa
-Kasaamis/sulkemismekanismi --> kuinka helppoa on tehdä kiireessä ym.
-Takuuaika
-Sadesuoja (kuuluuko automaattisesti mukaan)
-Tavaratila

Kuomu pitää olla pitkä ja olisi hyvä, jos sinne kuomun takaosaan saa jonkun aukon tuuletusta varten. Tavarakoria on tullut käytettyä paljon, eli tilava on hyvä. Kannattaa laittaa kaupassa sinne istuinosaan joku 10-15 kiloa painoa ja kokeilla saako ohjattua yhdellä kädellä. Hyviä kaksiaisaisiakin nimittäin saa. Hyvät rattaat lukittuu siihen suljettuun asentoon eli pysyy kasassa nosteltaessakin. Ja seisovat kokoontaitettuna pystyssä itsestään.

Meille erittäin tärkeää oli sopivuus auton perään eli kannattaa sovittaa omaan autoon. Meillä rattaat on siellä autossa pysyvästi ja nuo sattuvat sujahtamaan juuri hyvin sinne takarenkaiden väliseen kapeampaan koloon, pois tieltä.

Itse olen sateenvarjomallisten kannalla, mutta tuo on toki makuasia. Tosiaan kunnolliset sateenvarjomallisetkin ohjautuu yhdellä kädellä tilapäisesti.

Hennoimmat ja kokoontaittuvimmat eivät kestä isoa lasta. Meillä ei mennyt yhdet rattaat enää reilun vuoden iän jälkeen :( Kannattaa siis katsoa se kiloraja.

Maclarenit ovat pieniä ja ketteriä ja kestävät kyllä hyvin 20-kiloisen lapsen.

Ap:lle ominaisuuksista sen verran että kaikkea ei voi saada. Jos rattaissa on yhtenäinen aisa, ne eivät mene kasattaessa kovinkaan pieneen pakettiin. Suurinta osaa sateenvarjorattaista ei voi työntää hyvin yhdellä kädellä, Maclareneita esimerkiksi voi.

Jousitukseen kannattaa myös kiinnittää huomiota, koska matkarattailla kuljetaan paljon paikoissa jossa on katukivetyksien ylityksiä. Myös siihen kiinnittäisin huomiota pystyykö rattaita työntämään yhdellä kädellä sujuvasti.

No joo, me tungetaan noi P&T:t lentokoneeseen ilman ongelmia useamman kerran vuodessa, mutta kaikki noi sun laittamat ominaisuudet löytyy esim peg peregon plikoista. Kannattaa rattaiden oman painon lisäksi katsoa myös rattaiden painoraja, monissa heppoisissa sattareissa se on 15kg eikä rattaat siten ole kovin pitkäikäiset. quinny zappit menee parhaiten lentokoneeseen, saa siis sisään asti, mutta niitä ei voi kallistaa ja ovat aika heppoisen näköiset menopelit.

[QUOTE="puddighinu";24197855]kaikki noi sun laittamat ominaisuudet löytyy esim peg peregon plikoista. .[/QUOTE]

Minusta Plikot eivät kylläkään mene pieneen tilaan, vaan niistä tulee tosi iso ja painava paketti. Eivät ole mitkään auton takakontissa jatkuvasti säilytettävät (ellei autossa sitten ole tosi iso takakontti)

[QUOTE="puddighinu";24197855]No joo, me tungetaan noi P&T:t lentokoneeseen ilman ongelmia useamman kerran vuodessa, mutta kaikki noi sun laittamat ominaisuudet löytyy esim peg peregon plikoista. Kannattaa rattaiden oman painon lisäksi katsoa myös rattaiden painoraja, monissa heppoisissa sattareissa se on 15kg eikä rattaat siten ole kovin pitkäikäiset. quinny zappit menee parhaiten lentokoneeseen, saa siis sisään asti, mutta niitä ei voi kallistaa ja ovat aika heppoisen näköiset menopelit.[/QUOTE]

Jep ja Peg Perego Si on toinen hyvä malli. Eikös Quinny Zappeistä ole tullut uusi versio, jossa saa selkänojaa kallistettua?

Jep ja Peg Perego Si on toinen hyvä malli. Eikös Quinny Zappeistä ole tullut uusi versio, jossa saa selkänojaa kallistettua?

on tullut uusi malli mutta se ei mene yhtä pieneen. Si:t on kanssa kivat, niitä näkyy aika paljon kaupungilla, ja on todella kevyet. Molempiins aa sen kantopussin, eikä ne msuta ole niin apinavat, mä olen tottunut raahaamaan noita 15kg painoisia "matkiksia" pitkin lentokenttiä...

Maclarenit ovat pieniä ja ketteriä ja kestävät kyllä hyvin 20-kiloisen lapsen.

Ap:lle ominaisuuksista sen verran että kaikkea ei voi saada. Jos rattaissa on yhtenäinen aisa, ne eivät mene kasattaessa kovinkaan pieneen pakettiin. Suurinta osaa sateenvarjorattaista ei voi työntää hyvin yhdellä kädellä, Maclareneita esimerkiksi voi.

Meilläkin on maclarenit, olleet käytössä jo kahdella muksulla, toinen on viisivuotias ja edelleen mahtuu rattaisiin eikä ole sen vaikeampaa työntää kuin tuota 1,5vuotiasta niissä =) Olen erittäin tyytyväinen niihin rattaisiin.

Kevyet, ERITTÄIN helppo purkaa/kasata vaikka yhdellä kädellä, renkaat saa "lukittua" kulkemaan vain suoraan tai sulavammin (helppo kaupungilla kun renkaat liikkuu ja sitten taas pitempään matkaan hyvät että pysyy paikoillaan)

Olen minä jopa talvella pukannu nuita ja asutaan lapissa :D

Se ettet ainakaan osta mitään Carenan Easy-rattaita. Eivät todellakaan mene pieneen tilaan ja renkaat viettävät milloin oikealle ja milloin vasemmalle. Ihan turha ostos, jos saisin nyt valita niin ostaisin jotkut sateenvarjorattaat, joita voi oikeasti sanoa matkarattaiksi.

Yhteistyössä