Mitä pitää tehdä kun elämä tuntuu tyhjältä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäsmitäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitäsmitäs

Vieras
Olen 25 -vuotias sinkkunainen. Minulla on jo pidemmän aikaa tuntunut siltä, että elämäni olisi melko tyhjä. Minulla on kyllä kavereita, mutta jotain tuntuu silti puuttuvan, mutta aivan kuin en tietäisi itsekään mikä se puuttuva elementti on.

Haaveilen usein omasta perheestä ja siitä, että minulla olisi ammatti. Olen kyllä käynyt lukion, muttakun en päässyt ensimmäisellä kerralla opiskelemaan biologiaa yliopistoon niin heitin hanskat tiskiin kirjaimellisesti ja menin kauppaan töihin. Kaupassa olen nytkin töissä. Työhommat maistuvat toisinaan puulta, mutta minkäs teet kun hanskat on heitetty tiskiin silloin aikoinaan niin pakko näitä hommia on tehdä.

Seuraava kysymykseni on jo hieman surkuhupaisa, mutta olenko minä teidän mielestänne jo liian vanha opiskelemaan? Omasta mielestäni muka tuntuu siltä, että olen vähän liian vanha jo.

Mitä minun pitäsi tässä tilanteessa nyt tehdä teidän mielestänne? Minulla on säästöjä tällä hekellä 4 300 euroa, jotka voisin ihan hyvin laittaa menemään tulevaisuuteni puolesta. Olisiko järkevää mennä ensi vuonna pääsykokeisiin ja jättäytyä töistä pois, jotta voi nimenomaan lukea kokeisiin ainakin pari kuukautta?

Mutta toisaalta haluaisin perheenkin. Tosin ihan tällä hetkellä mihinkään lapsentekohommiin en edes voisi ryhtyä, koska haluaisin seurustella sen tulevan miehenikin kanssa vähän aikaa ennen mitään noin vakavaa asiaa.

No et ole liian vanha opiskelemaan! Parhaassa iässä sanoisin. Sulla on työkokemusta takana, aikuisen elämää oot ehtinyt elää, joten elämänkokemustakin on jo vähän karttunut. Tsemppaisin ehdottomasti opiskelemaan nyt kun lapset eivät ole hidasteena. Perheen saat varmasti myöhemminkin. Ja kuka tietää vaikka tapaisit unelmien miehen juuri siellä biologian laitoksella:)

ei tartte jäädä töistä, että voi lukea pääsykokeisiin, jos on riittävän näppärä päästään että ylipäätään kannattaa jotain biologiaa opiskella - tosiaan työllisyydestä olisi hyvä hankkia tietoa ennen kuin alkaa lukea kokeisiin. Mutta ammatinvalinnan ohjaus voisi olla hyvä idea.

25vee ei ole vanha. Aristoteles kielsi opettamasta valtio-oppia alle kolmikymppisille. Oikeistolainen paatos vain tekee sen, että jokaisen pitäisi muka valmistua yliopistosta teini-iässä ja mennä sitten kiireesti ajamaan taksia. Siinä iässä ei vielä edes ymmärrä, kuka on ja mikä olisi sopiva ala.

Ei tuo biologia olekaan se ainut mielenkiinnon kohde. Fysiikasta ja Kemiasta olen myös aina tykännyt, mutta toki lukion opit on jo varmasti vähän kadonneet päästä.

Jotenkin tunnen jo tässä vaiheessa, kuinka ihanaa on alkaa muuttaa omaa elämäänsä =) Voisin tosiaan käydä jossain kyselemässä ja jutustelemassa, että mikä ala minulle voisi sopia. Toisaalta en pois sulkisi mitään lähihoitajan tai sairaanhoitajan ammattiakaan.

Ei tuo biologia olekaan se ainut mielenkiinnon kohde. Fysiikasta ja Kemiasta olen myös aina tykännyt, mutta toki lukion opit on jo varmasti vähän kadonneet päästä.

Jotenkin tunnen jo tässä vaiheessa, kuinka ihanaa on alkaa muuttaa omaa elämäänsä =) Voisin tosiaan käydä jossain kyselemässä ja jutustelemassa, että mikä ala minulle voisi sopia. Toisaalta en pois sulkisi mitään lähihoitajan tai sairaanhoitajan ammattiakaan.

Morjens! Olen saman ikäinen, lukion käynyt ja kaupassa ollut töissä. Säästöjä on reilusti yli toistakymmentä tonnia ja elämänkokemusta kasassa. Tarkoitus minullakin oli lukea aikoinaan biologiaa yliopistossa, mutta nykyään kun katsoo työpaikkoja niin onneksi en aikoinaan sinne ehtinyt hakea. Nyt haen Lääkikseen ja siinä samalla sairaanhoitajaksi + muita aineita yliopistoon ja ammattikorkeaan lukemaan. Ei todellakaan ole myöhäistä, moni kaverinikin on vasta nyt keksinyt mitä haluaa opiskella, osalla jopa vaan peruskoulu alla. Voihan sitä hakea johonkin mielenkiintoiseen mihin varmasti pääsee ja hakea sivutoimisesti sitä biologian paikkaa yliopistosta, kun sinne on vaikeampi päästä. Et jää ainakaan ilman ammattia sitten.

nyt kuule lähdet opiskelemaan röntgenhoitajaksi, kerta fysiikastakin tykkäät. Olettaisin että myös matematiikka luonnistuu :) Ja jos opit tuntuu kadonneen, ne kyllä palaa mieleen, ei ole niin hankalaa opiskelua. Ja vanha et ole missään nimessä, itse nyt 31 ja valmistun ensi vuonna. Sinkkuihmisenä ja säästöjen kera sulla hyvä mahdollisuus tehdä harjoitteluja isoissa yliopistosairaalakaupungeissa ja työskennellä tulevaisuudessakin. Mä suosittelen!!!

mun paras kaveri, nyt 55v mies, opiskeli yli nelikymppisenä vielä.. kyllästyi koneenrakennussuunnitteluun, ja päätti alkaa kirvesmieheks

eli et ole liian vanha opiskelemaan.. tosin nykyisin työttömyys on pirun yleistä, että koeta jotenkin sumplia pääsykokeisiin lukeminen ja työ yhteen.

Yhteistyössä