Mitä pitäisi sanoa tai tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullista

Vieras
Ystäväni kertoi, että hänen lähipiiriinsä kuuluva henkilö on vakavasti sairas, eikä paranemismahdollisuutta ole. Hän on tietenkin tässä tilanteessa hyvin surullinen. Ja minä en tiedä mitä pitäisi sanoa lohduttaakseni häntä :( En halua muistuttaa häntä kyselemällä lisää tai puhumalla asiasta muutenkaan. Toisaalta jos juttelen niitä näitä kun tapaamme, hän luulee, ettei mua kiinnosta yhtään hänen vaikea tilanteensa.

Alkuperäinen kirjoittaja älä stressaa;22768253:
Voithan vaikka kertoa jos siulla on joskus lähipiirissäsi/suvussasi ollut vastaavaa tilannetta tai muuta. En menisi utelemaan.

Ei ole oikeastaan ollut vastaavaa tilannetta. Yhden läheisen olen menettänyt vakavan sairauden takia, mutta hän oli iäkäs ihminen, jolloin tilanne oli tavallaan helpompi hyväksyä, vaikka toki suuri suru siitäkin tuli.

Kerro vaan että olet olemassa aihetta varten, ja vaikka noillakin sanoilla jotka kirjoiti.

Voit ihan hyvin sanoa että et tiedä mitä sanoa/tehdä, että haluat auttaa surussa, mutta et halua udella liikaa. Jos on vaikea sanoa, voi aina kirjoittaa vaikka kortin. Nätti kortti postin tuomana kertoo että ystäväsi on ajatuksissasi. Anna hänelle ohjat asian suhteen.

[QUOTE="vieras";22768233]kerro että haluat olla tukena ja olet valmis kuuntelemaan jos haluaa puhua, ja voit kysyä haluaako että kyselet vai onko oma-aloitteinen.[/QUOTE]

Näin minäkin toimisin.

Ole läsnä ja tukena.
Pienenä vinkkinä, jos olet uskovainen ja ystäväsi ei ole, niin älä missään nimessä ala lohduttamaan tuomalla uskoasi esiin.

Alkuperäinen kirjoittaja älä stressaa;22768253:
Voithan vaikka kertoa jos siulla on joskus lähipiirissäsi/suvussasi ollut vastaavaa tilannetta tai muuta. En menisi utelemaan.

Mä en kyllä suosittele tätä

"juu, meilläkin oli ... " sitä ei jaksa kun tilanne on päällä :(

Oot vaan omana itsenäsi läsnä. Kyl ne kaverit puhuu siitä jos haluaa. Ihan hirveästi ei tartte hyssytellä, yms.

Eiköhän hän saa kotonaan puhua siitä ihan tarpeeksi. Voi olla mukavaa jos saa viettää kanssasi suht normaaleja hetkiä.

[QUOTE="Horuksen silmä";22768380]Ole läsnä ja tukena.
Pienenä vinkkinä, jos olet uskovainen ja ystäväsi ei ole, niin älä missään nimessä ala lohduttamaan tuomalla uskoasi esiin.[/QUOTE]

Juu en ole, eikä ole ystävänikään. Ja vaikka olisinkin, en alkaisi tässä tilanteessa paasata uskonnosta henkilölle, joka ei ajattele asiasta samoin.

[QUOTE="aloittaja";22768467]Juu en ole, eikä ole ystävänikään. Ja vaikka olisinkin, en alkaisi tässä tilanteessa paasata uskonnosta henkilölle, joka ei ajattele asiasta samoin.[/QUOTE]

Hyvä :)

Mulle alkoi aikanaan tulla useammalta taholta näitä uskonnollisia tukia. Ja se tuntui todella pahalta.

Yhteistyössä