Mitä pitäisi tehdä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jokuvaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jokuvaan"

Vieras
Olemme olleet vaimoni kanssa 10-vuotta yhdessä ja meillä on kaksi lasta ja yhteinen talo. Nyt tilanne on kärjistynyt siihen että harkitsemme avioeroa. Pinnalliset syyt ovat vaimon menohalut ja se että hän ei enää halua minua seksuaalisesti. Itse hän on kuitenkin varovainen liikkeissään ja ei lähde suinpäin muuttamaan asioita.

Olemme nyt käyneet asiasta keskusteluja ja hänen mielestä olemme muuttuneet kavereiksi ja että hän haluaisi kokeilla onko suhteen ulkopuolisella "kokeilulla" vaikutusta meidän parisuhteen tilaan. Hän on viimeisen parivuoden aikana etääntynyt ja luonut merkittävän kaveripiirin joiden kanssa pitää kokoajan yhteyttä, ja menoja myös piisaa. Hän itse sanoo ettei jaksa olla kokoajan kuin paita ja peppu.

Nyt kun asioita on käyty läpi luulen että yksi syy tähän muutokseen on vanha ongelma joka on hiertänyt välejämme koko suhteen ajan. Vaimoni sanoo että hän tuntee olevansa kakkosnainen minulle, että äitini on se ykkönen ja että hän on jo luovuttanut taistelun minusta. Itse näen asian aivan eri valossa ja olenkin sen hänelle sanonut että vaimoni on ykkönen.

Kaikki kisma alkoi jo seurusteluaikana jolloin kävimme kerran viikossa vaimoni kanssa syömässä äidilläni (yksinäinen ihminen), vaimoni oli tilanteissa aina etäinen ja väkinäinen, välillä ennen vierailuja hän myös itkeskeli kun ei halunnut tavata äitiäni. Äitini on mielestäni hyväntahtoinen ihminen, eikä hauku ym. toki on ollut kiinnostunut elämästämme ja myös utelias. Vaimoni ei alun alkaenkaan tykännyt tästä uteliaisuudesta ja usein sanoikin minulle etten kertoisi asioitamme hänelle ja näin teinkin. Kun olen kysellyt perimmäistä syytä käytökselle, on vastaus ollut ettei vaan pidä äidistäni.

No tilanne äityi niin pahaksi että harvensimme tapamisvälejä pikkuhiljaa ja muutimme jopa kauemmaksi. Nyt siis nähtiin ehkä kerran kuussa ja sekin oli vaimoni puolelta väkinäistä. Äitini kanssa tosin soittelmme muutaman kerran viikossa, koska olen ainoa lapsi ja hänellä ei ole miestä eikä muitakaan ystäviä lähellä.

Kun ensimmäinen lapsi syntyi, sanoi äitini sairaalassa lapsesta että voi "mummin prinsessa" josta vaimoni kopautti hänelle että ei ole mummin vaan meidän. Tämä vaimoni viha äitiäni kohtaan on aina kalvanut mieltäni ja en ole saanut selvyyttä siitä miksi hän sitä vihaa ja haluuaa ettei kuulu meidän elämään eikä siihen puuttuisi.
Jotenkin olen saanut ymmärtää että vaimoni kokee itsensä ulkopuoliseksi minun ja äidin välissä. En vain ymmärrä että olen kuitenkin tietoisesti tehnyt työtä sen eteen että vaimoni on ykkösnainen mutta kuulemma hän ei sitä niin tunne. Hän on myös kirjoitellut ns. testamentteja että jos hänelle jotain sattuu niin äitiäni ei saa päästää lapsiemme elämään lähelle ym.. Viisi vuotta sitten äitini halvaantui ja olen ollutkin päivittäin yhteydessä häneen, ihan vain kyselläkseni kuulumisia ja piristämässä päivää ja tämä on sitten ajanut vaimoani kauemmaksi minusta.

se mikä minusta on tuntunut oudolta aina on se käsittämätön viha jota hän kokee äitiäni kohtaan, ikinä ei ole sanonut hyvää sanaa hänestä.

Nyt siis tämä ongelma on tuonut näitä lisäongelmia mukaan ja mietimmekin eroa. olemme varanneet parisuhdeneuvolaan ajan jotta kääntäisimme tämänkin kiven. mutta mutta en tied auttaneeko sekään tässä asiassa?

Voi tiedän tunteen.Meillä se vaan on niin et mieheni ei pidä minun isästä joka on minulle tosi rakas.Väittää vaan et mä pidän isääni elämäni miehenä ja hänestä en välitä.Samoin olen töitä tehnyt asioiden eteen mutta ei auta.Nyt suuttuu jo siitä et jatkuvasti olemme menossa lasten kanssa isäni luokse käymään.Isäni on myös sairas ja elinhetkiä ei ole varmasti kovin paljon jäljellä edes.Kaiken lisäks kaikki lähipiirissä pitävät isästäni mutta miehelleni se on kova paikka.Minä en vaan ymmärrä ja tämä asia saa minut myös eron partaalle.Isästäni en kyllä luovu.

Aivan käsittämätöntä käytöstä vaimoltasi. Älä hyvä mies hyväksy tuollaista.
Ymmärrän sen ikuisuuskysymyksen, kumpi vaikuttaa perheessä enemmän, vaimo vai äiti tai vastaavasti mies vai isä.
Kirjoituksesi perusteella voin sanoa että äitisi ei ole elämäänne hallinnut, vaan hänet on siitä pihalle potkittu. Todella surullista. Olet aina hänen poikansa, vaikka kuinka vanha ja naimisissa olisitkin.
Tässä on nyt kyse jonkin sortin henkilökemiasta tai siitä että vaimosi haluaa diktaattorimaisesti hallita perhettään. Se ei ole oikein, koska ketään ei voi omistaa.

Onko sinulla muita sukulaisia? Oletteko heihin yhteydessä? Entä omia ystäviä?
Olet tehnyt jalosti vaimoasi kohtaan kun olet ottanut etäisyyttä omaan äitiisi ja samalla murtanut äitisi ja itsesi sydämen. Oletko kenties kostanut tätä ehkä tiedostamattasi jotenkin?

Eroja en kannata, mutta kukaan ei voi vaatia sinua etääntymään omasta äidistäsi. Eri asia olisi, jos hän todella ilkeyttään sorkkisi asioitanne ja päsmäröisi joka asiassa. Silloinkin kunnon puhuttelun pitäisi tehota.

Menkää terapiaan. Älä sitä etukäteen mieti auttaako se. Aika näyttää, voimia sulle ja koita välillä saada ajatukset johonkin muuhun, lähdet vaikka äidillesi viikonlopuksi :)

Menisin varmaan sinne parisuhdeneuvolaan, ehkä sieltä saisi jonkinlaisia eväitä saada solmuja auki. Luin tätä avausta useamman kerran, ehkä siksi, että jollain tavalla tunnistin hivenen itseäni suhtatumisestani oman mieheni äitiin. Sitä suhdetta en nyt ala tässä tilittää.
Olet vaikeassa asemassa, uskon sen. Äidin ja vaimon ns. välissä oleminen on hankalaa. Miten äitisi kokee vaimosi?

( kävin pehmentämässä sanojani, paino sanalla hivenen )

Viimeksi muokattu:
höh. Kummallista että vaimosi ei kerro mitään syytä. En minkään pidä anopista erityisesti mutta olen kertonut syyn. epätasa-arvoinen kohtelu ja epäluotettavuus.

Piti vielä lisätä, ettei suhteessa tarvitsekaan olla koko ajan kuin paita ja peppu. Omat harrastukset, työt ja ystävät ylläpitävät omaa minuutta. Se on hyvin tärkeää.
Mutta joku kirjoitti joskus tänne palstalle aika osuvasti, että sen takia vihittäessä kysytään "tahdotko rakastaa" koska rakastaminen on tahdon asia, ja rakastuminen vain tunne. Ja tunteethän ihmisellä vaihtuvat fiiliksen mukaan :)

En tiedä teidän tunteistanne, mutta musta on kauheen tärkeetä joskus muistuttaa itseensä että rakastaminen on tahdon asia. Pitää psyykata itseään, vaikka toisen kanssa joskus ahdistais. Kunhan se on molemminpuolista yrittämistä (terapia on) ja hyviäkin hetkiä jaatte.

No en ole äitini kanssa halunnut keskustella mitä mieltä hän on vaimostani tai hänen käytöksestään, koska en sitä halua kuulla. Mutta kyllä hän selkeästi siitä on kärsinyt. Mutta silti jaksaa aina kuitenkin hymyillä ja kysellä vaimoni kuulumiset. Joulut ovat aina olleet vaikeita, koska vaimoni ei halua äitiäni jouluksi meille vaan haluaa vain ns. oman perheen joulut. Tässä on jouduttu sitten tekemään kompromisseja että käydään alkuillasta äidilläni ja ollaa loppuilta kotona tai sitten hän ei ole ollenkaan meillä. Aina jos hän on aattona meillä, vaimoni tuntuu romahtavan henkisesti pelkästään vain hänen läsnäolostaan. ja Joulut on yleensäkin pelkkää stressin aikaa tämän takia.

En asetu tässä puolustamaan vaimoasi, mutta kysyn kuitenkin, onko mahdollista, että myös äitisi tuntisi antipatioita tai jonkinlaista kilpailuasetelmaa vaimosi suhteen? Ja ilmaisisi sen tavoin, joka sinulta ehkä jäisi näkemättä /kuulematta. Oman äitinsä suhteen on vaikea olla puolueeton.

Jos äitini on meillä käymässä, niin vaimoni karttaa häntä ja äitini on usein se joka yrittää jotain keskustelua. Eli vaimon ei yleensä kysele äidiltäni mitään. Hänen silmistään myös huomaa että hänellä on paha olla äitini lähellä ja syy on siinä että äitini on voimakastahtoinen ihminen niin kuin hän itsekin. En silti ymmärrä mikä syy sekin on? Ei äitini mikään komentaja räyhääjä ole. Välillä vaimoni sanoo että hän aistii sen voimakkaan siteen välillämme ja se on se syy hänen käytökseen. No mitä minä tälle asialle voin. En kuitenkaan käyttäydy mitenkään epänormaalisti esim. lässyttäisi äidilleni tai muuta vastaavaa?

Mun mielestä vaimollasi on heikko itsetunto ja jotain omaa häikkää vuorovaikutuksessa.
Ehkä hänen lapsuudenkodissa on käyttäydytty noin ennen vierailuja anoppilaan.
Menkää terapiaan jos jaksat tai ota ero ja etsi usi suunta elämälle.

äitini on myöntänyt että hän on liikaa aikoinaan roikkunut minussa, mutta asian eteen on tehty töitä vaimoni ei vaan näe tai tunne tätä asiaa? en muutenkaan ymmärrä mitä kilpailuastelmalla tarkoitetaan? Äitini Ei sen kummemmin halua puuttua meidän elämään ei kritisoi sitä, ainoastaan haluaa kuulua siihen kuin mummot ylipätään haluaa kuulua.

Sanoit ettet ole äitisi kanssa halunnut asiasta jutella. Miksi? Tiedätkö että hän haukkuisi vaimosi maan rakoon tai syyllistäisi häntä kaikesta tms? Olisiko äitisi jo suhteenne alkuaikoina ollut samaa mieltä?
Puhu hyvä mies asioista. Puhu äidillesi ja puhu vaimollesi. Puhumattomuus aiheuttaa vain turhia spekulaatioita ja suurentelua puolin ja toisin. Nyt tässä on mennyt 10 vuotta, voi olla vähän vaikea ruveta enää selvittää, jos ongelmasta on hiljennytty koko aika.

Kovetat itses ja kuuntelet mitä äidilläs on sanottavaa. Anna hänelle tilaisuus purkaa tuntojaan. Jos tilanne menee mahdottomaksi, rupeat varmaan ymmärtämään vaimoasi.

Ei äitiä hylätä silloin kun vaimo hankitaan. Vaimo liittyy perheeseen ja toki saa ykkösaseman, mutta ei sitä ihmistä joka on hoitanut ja kasvattanut ja rakastanut yli kaiken heitetä perheestä ulos.

Selvennykseksi vielä, en ole kenenkään anoppi. Tyttölapsen äiti kyllä olen ja omaan omaa laatuaan olevan anopin, jonka kanssa saa usein hammasta kiristää.

Vaikea tilanne ja sen tyylisiä ongelmia, jotka tuskin koskaan täysin poistuvatkaan suhteestanne.
Ehkä keskustelu jonkun ulkopuolisen kanssa voi valottaa teille kummallekin asioita ja saada teitä näkemään asioita enemmän toisen näkökulmasta, ja kenties myös avamaan vaimollesi sitä, miksi hän kokee äitisi niin voimakkaana uhkana. Mutta kenties myös sitä samaa sinulle. Voimakastahtoinen anoppi voi oikeasti olla aika ahdistava.
Minusta ei puolisoaan voi vaatia katkaisemaan välejään omiin vanhempiinsa, (eikä rajata lasten oikeutta isovanhempiin, jos ei ole mitään ns. varsinaista syytä- väkivaltaisuutta, alkoholisimia tms.
) mutta ketään ei voi myöskään velvottaa pitämään appivanhemmistaan. Se ettei pidä jostakusta ei toki oikeuta millaiseen käytökseen tahansa.

äitini oli iloinen vaimostani, puhutteli häntä "puuttuvana" tyttärenään ym. Mutta vaimoni ei ilmeisestikään tykännyt tästä lähestymistavasta. Äitini myös soitteli vaimolleni, mutta aikaa myöten lopetti sen kun ei saanut niihin vastakaikua. Suhteen alussa vaimoni ja äitini puhdistivat ilmaa muutaman kerran ja mitä siitä ymmärsin se liittyi juuri tähän tiiiviseen yhteyden pitoon. Ja tiedän että äitini tuntee olonsa kaltoinkohdelluksi.

Mun mielestä vaimollasi on heikko itsetunto ja jotain omaa häikkää vuorovaikutuksessa.
Ehkä hänen lapsuudenkodissa on käyttäydytty noin ennen vierailuja anoppilaan.
Menkää terapiaan jos jaksat tai ota ero ja etsi usi suunta elämälle.

Tähän voisin yhtyä. Lisäksi kun molemmat naiset ovat voimakastahtoisia, syntyy väistämättä konflikti. Toisen pitää luovuttaa tai ottaa etäisyyttä. Muuten tilanteesta tulee hyvin raskas, ellei satuta koko aikaa olemaan samaa mieltä kaikesta.
Joillakin perheenjäsenillä on harvinaisen voimakas side. Se on lahja. Jos "ulkopuolinen" omaa yhtään heikkoa itsetuntoa, se voi tuntua todella inhottavalta ja ehkä kadehtii tuota sidettä, jos ei itsellä sellaista ole.

On ollut heikko itsetunto vaikka on kova ja vahva kuori ympärillä. Myöskään hänen lapsuudenkodissa ei ikinä ole tunteita näytetty joten se voi olla totta että minun perheeni vahva tunneside vaikuttaa sitä kautta vastenmieliseltä.

[QUOTE="jokuvaan";24347834]On ollut heikko itsetunto vaikka on kova ja vahva kuori ympärillä. Myöskään hänen lapsuudenkodissa ei ikinä ole tunteita näytetty joten se voi olla totta että minun perheeni vahva tunneside vaikuttaa sitä kautta vastenmieliseltä.[/QUOTE]

Älä silti heitä hukkaan omia perhesiteitäsi, sen vuoksi että joku toinen ei ole samanlaisia kotoaan saanut. Itse omaan myös todella vahvat siteet joihinkin perheenjäseniini, mutta koitan olla mainostamatta siitä liikaa kotona.
Monesti soitan ja tapaan heitä yksin ollessani, jolloin saamme myös jutella vapaammin ja vain olla. Tämän lisäksi vierailemme normaalivierailut perheiden kesken suht usein.
Olen myös vaistonnut kateutta, mutta sivuutan sen täysin tai huomautan oikeudestani omaan elämääni ja perheeseeni. Ja ellei se kelpaa, olen valmis sotaan :D

Minua alkoi mietityttämään; millainen suhde vaimollasi on omiin vanhempiinsa? Käyttekö heidän luonaan tms? Eli onko hänen vanhempansa ns. hyviä, sinun huono (vaimosi mielestä)? Vai eikö hän ole läheinen omien vanhempiensa kanssa?
Kurja tilanne. Valtapeliä?

asutaan eri paikkakunilla kaikki, joten näemme isovanhempia miten milloinkin. Kyllä vaimoni näkee omia vanhempiaa melkein yhtä usein kuin minä äitiäni, toki hän ei soittele vanhempiensa kanssa kovinkaan usein toisin kuin minä, mutta äidilläni ei ole muita ja vaimoni äidillä on mies ja kotona asuva poika joten seuraa siellä päässä on.

Tässä on vain sinun puolesi tarinasta. Ehkä huomaamattasi laitat äitisi kumminkin ykköseksi, hänen juttunsa menevät muiden juttujen ohi. Esim. jos äiti on jotain vailla, niin äidin juttuja sitten hoidetaan heti, välittämättä muista jutuista, mitä oli suunnitelmissa. Ei sen tarvitse olla kuin pieniä juttuja, mutta ne alkavat kalvamaan helposti. Samaten äitisi ei välttämättä ole mitään pahaa sanaa sanonut vaimostasi, mutta hänen tiedostamaton elekielensä voi kertoa vaimollesi aivan muuta.

Äidistäsi tulee oma anoppini mieleen :/

Äitisi uteliaisuus voi olla myös sairaaloista uteliaisuutta. On todella ahdistavaa, jos joka asiasta pitää olla antamassa raportti kolmena kappaleena. Sinä voit pitää hänen uteliaisuuttaan ihan normaalina, jostain toisesta se on todella tungettelevaa.

Yhteistyössä