Mitä ruokana tulevalla viikolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piika-äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piika-äiti"

Vieras
Meillä:
Ma: tonnikalapasta, juustoraaste, tuoresalaatti.
ti: kanakeitto, lämpimiä juustoleipiä
ke: pavuilla muhennokseksi jatkettu kanakeitto, salaattia
to: perunat, munakastike ja paistettua kalaa, salaatti, etikkasäilykkeitä
pe: italianpata soijarouheesta, hedelmäinen raastesalaatti
la: joku outo hirvikäristys, jonka joku teineistä saa touhuta, tattikastike, juuresmuusi, puolukkasurvos, etikkasäilykkeet ja vihreä salaatti
su: Uunikasviksia ja -kalaa, eilistä tattikastiketta, salaattia, etikkasäilykkeitä.

Lounaana puuroja tai eilisen jämät. Lisäksi joku päivä leivotaan sämpylöitä tai pikku pitsoja ja pakastemarjoja on jossain muodossa koko ajan saatavilla. Joku ilta on iltapalana lettuja.

Ei mitään hajua! Yleensä näin ei ole, mutta nyt alkaa työt kuukauden loman jälkeen ja sitä edelsi melkein puolen vuoden paussi töistä, jolloin sain rauhassa tuumia miten perhe ruokitaan.

Mutta: huomenna syödään tämänpäiväisen näppylämuussin loput ja uusi salaatti kaveriksi.

Tiistaina teen jotain ruokaa valmiiksi ennen kuin menen iltavuoroon.

Loppuviikko on ihan arvoitus vielä:)

En oo ees suunnitellu. Huomisen ja tiistain safkoista vastaa isäntä. Eli myöhäisen töistäpääsyn vuoksi varmaankin jotain valmisruokaa kaupasta tyyliin maksalaatikkoa. Keskiviikon sapuskan taidan miettiä sitten keskiviikkona, että mitä inspais kokata :)

Lapset syövät koulussa lounaan ja me isännän kanssa töissä jotain.

[QUOTE="vieras";22918189]Miksi suunnittelet jo noin tarkkaan etukäteen?[/QUOTE]

Meillä suunnitellaan siksi, että kaupassa tarvitsisi käydä mahdollisimman harvoin, ettei kulu niin paljoa aikaa ja rahaa kauppailuun. Lisäksi kerran viikossa pohtimalla säästää vaivan koko loppuviikolta, kun ei tarvitse miettiä, mitä laittaisi ruoaksi. Ja tulee kiinnitettyä enemmän huomiota siihen, että esim. kalaa on ruokavaliossa säännöllisesti.

Helpottaakseni elämääni ja koska olen huomannut, että etukäteissuunnittelu on minulle helpoin tapa säästää ruokamenoissa.

Teen sunnuntaina ruokasuunnitelman ja laitan isot lapset kauppaan ostoslistan ja visani kanssa; jo se helpottaa aivan hirveästi viikon kulkua.

[QUOTE="Piika-äiti";22918215]Helpottaakseni elämääni ja koska olen huomannut, että etukäteissuunnittelu on minulle helpoin tapa säästää ruokamenoissa.

Teen sunnuntaina ruokasuunnitelman ja laitan isot lapset kauppaan ostoslistan ja visani kanssa; jo se helpottaa aivan hirveästi viikon kulkua.[/QUOTE]

Ei kai lapset saa maksaa sinun visallasi?

Meillä olisi listalla ainakin näitä:
tonnikalasalaatti (riisiä, tonnikalaa ja kasviksia)
pinaatti-ricottatortellinit
linssikeitto
lohi ja perunamuusi + porkkanaraaste, parsakaali ja kermaviilikastike
couscous + kanaa ja vihanneskastiketta (kesäkurpitsaa, lanttua ja porkkanaa, kikherneitä ja sipulia)
falafelit + pitaleipä + salaatti
kaalikeitto
sitruuna-valkosipulikana, riisi + salaatti

Minulla on 5 lasta.

Vanhin heistä on 18 ja uskon hänelle visani mielelläni perheen ruokaostosten ajaksi, oppiipahan samalla tietämään mitä ruoka maksaa. Aikaisemmin he kävivät nostamassa automaatilta rahat ja maksoivat käteisellä, mutta nyt kun tuli ne uudet lukijat, niin hän näpyttelee vaan ne koodit koneeseen. Luultavasti lähikaupassa tiedetään tavastamme ja ainakaan vielä asiaan ei ole puututtu. Ja jos puututtaisiin, niin poika maksaisi sitten omalla visallaan ja siirtäisi kotona rahoja tililtäni tililleen.

En tiedä vielä koko viikkoa, mutta huomenna tämän päivän jämät ja tiistaina villisikakastiketta ja perunamuussia. Loppuviikko selviää jahka pääsen kauppaan. Maapähkinäkanaa on toivottu pitkään, eli sitä varmaan keskiviikkona.

Maanantaina: Uunilenkkiä ja perunamuusia, punajuuria
Tiistaina: Linssikeittoa,graham sämpylöitä
Keskiviikkona: Mureke fetatäytteellä, kasvisriisiä
Torstaina:Uuniseitiä juustokastikkeela,perunoita ja sekavihanneksia
Perjantaina: Kanakoipia ja uuniriisiä. Vihreitä papuja.

Selvillä vasta alkuviikko. Itse olen myös ajatellut siirtyä tuohon viikkosysteemiin, selkeyttäisi niin paljon koko urakkaa! Ja tottahan toki, siinä säästää.

Mutta siis

Ma - Kinkku-tonnikalakastiketta makaronin kera, kasviksia
Ti - Nakkikeittoa

Tämähän olikin kiva ketju, inspiroiduin oikein etukäteen suunnittelemaan, ja otin vinkkejä teiltä. Tällainen olisi lopputulos:

ma: tonnikalasalaatti proteiinipastapohjalla
ti: täyslihamakkaraa uunissa kasvisten ja lohkottujen perunoiden kera
ke: kaalikeitto
to: kanaa ohrapedillä + kukkakaalia
pe: katsotaan tätä sitten lähempänä, olen meinaan yksin kotona. Jotain, jonka kanssa sopii lasillinen punaviiniä. :p

Ma: Uunilohta ja jämäperunamuusia
Ti: Rakettispagettimakaronilaatikkoa (teen huomenna valmiiksi)
Ke: Lohikiusausta tai -keittoa (ma lohen jämät, koska pala on liian suuri yhdellä kertaa syötäväksi)

Loppuviikosta en vielä tiedä, katsotaan myöhemmin.

Etukäteissuunnittelu on paitsi taloudellista myös stressittömämpää. Kun istuu alas kerran viikossa ja suunnittelee, mitä minäkin päivänä syödään, niin pääsee paaaaaljon helpommalla.

Meillä ensi viikolla

ma nakkikeitto + sämpylät
ti kasvishernekeitto +sämpylät + hedelmäsalaatti
ke kanakiusaus + salaatti
to joko kiusausta tai sitten perunamuusi + kalapuikot + punajuuri-raejuustosalaatti
pe lasagne + vihersalaatti
la lasagne+ porkkanaraaste / kurkkukuutiot
su paistettu kuha + peruna-bataattimuusi + salaatti