mitä ruokapöytä tapoja opetatte lapsillenne? mitä kuuluu hyviin ruokapöytä tapoihin? erimielisyys miehen kanssa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselee

Vieras
Minä haluan opettaa lapselle että pöydässä istutaan nätisti,ei ryystetä, mässytetä eikä kolistella ruokailu välineitä hampaisiin( esim. vedetään haarukka läpihampaiden jokaisella haarukallisella, samoin lusikan kanssa. Todella epämiellyttävän kuuloista)
Mielestäni kun ruoka otetaan välineellä suuhun niin suu laitetaan kiinni ennen kun väline vedetään ulos. Miehen mielestä keiton ryystäminen ja tuo sulkeissa epämääräisesti selitetty tapa on ok. Haluaisin että lapset oppisivat hyvät syömistavat mutta tuntuu ettei niitä voi opettaa kun mies vieressä tekee toisin...

Ruoka suussa ei puhuta ja ruoka pureskellaan suu kiinni. Puheenaiheet muuta kuin pissa/kakka/alapääjuttuja ( vanhempi lapsi 3v niin aihe kiinnostaa kovasti nyt) ja tuo kolistelu on myös kamalaa. Muita sääntöjä lähinnä tilanteen mukaan, en esim tykkää jos juomaa purskutellaan tms.

Mä opetan ja olen opettanut lapsilleni sellaiset ruokatavat, että heidän kanssaan kehtaa käydä ravintolassa syömässä. Ruoka syödään haarukalla ja veitsellä ja muut ruokailijat otetaan huomioon. Meillä lapset eivät ole onneksi koskaan leikineet ruualla, heitelleet sitä pitkin keittiötä yms. jota joissakin perheissä pienet lapset tuppaavat tekemään.

Mies ei kyllä meilläkään aina syö haarukalla ja veitsellä ja sitten voinkin sanoa lapsille, että näyttäkääs isälle kuinka te osaatte syödä hienosti haarukalla ja veitsellä, jos isäkin oppisi. Ainakin joskus tepsii.

Niin, sinä voit opettaa, mutta tuleeko lapsi ikinä näin tekemään on eri asia. Etkä oikein voi miestäkään pakottaa muuttamaan tapojaan. Voit yrittää, mutta....

Mies sanoo että kolistelun sietämättömyys on vaan minun ongelma, vaikka perustelen sen myös niin että haluan että lapset oppii syömään nätisti. Tietysti ruma ääntely pistää korvaan, mutta miehen mielestä olen ainut ketä se häiritsee. Mielestäni se varmasti häiritsee kanssa syöjiä mutta kukaan ei tohdi sanoa. Miehen lapsi syö myös samallatavalla miehen kanssa ja siksi tämä on noussut pinnalle kun pitäis päättää mitä opetamme nuoremmille. Vanhimman lapsen syömistä pitää hänen vanhemmat normaalina, mutta jos kuulisin noita edellä mainittuja juttuja oman lapsen ruokapöytä käyttäytymisessä niin opettaisin parempaan. En tiedä miten opetamme nuoremmille tapoja kun yksi lapsi ja mies esimerkillään näyttävät päin vastaista... Kumpi meistä on on hako teillä???

Kuinka moni opettaa lapsensa pitämään ruokailuvälineitä oikein? Mä kun en ymmärrä tätä nykylasten tapaa pitää haarukkaa ja lusikkaa keskeltä kiinni. Ihan hirveän näköistä!

Alkuperäinen kirjoittaja mä jatkan kysymyksellä...;30525057:
Kuinka moni opettaa lapsensa pitämään ruokailuvälineitä oikein? Mä kun en ymmärrä tätä nykylasten tapaa pitää haarukkaa ja lusikkaa keskeltä kiinni. Ihan hirveän näköistä!

pienillä lapsilla käsien hienomotoriikka ei ole vielä yhtä kehittynyt kuin aikuisella. siksi pitävät kyniä ja aterimia usein nyrkissä tms, koska silloin se pysyy kädessä. En ole tästä huolimatta nähnyt aikuisia jotka pitävät aterimia käsissä kuin lapset, "oikea" tapa muuttuu helpommaksi ja kätevämmäksi motoriikan kehittyessä.

Siis herraisä, pitääkö teillä syödä vaikka se makaroonilaatikko haarukalla ja veitsellä. Meillä ainakin kammetaan haarukalla kuin työmies ainakin. Osaavat toki käyttää haarukkaa ja veistä, mutta kyllä minulla itsellä lähtis järki, jos joku kotiaterialla alkaisi tuollaista vaatia.
Välillä nuollaan jätskikulhot.

Kyllä sää niitä hyviä ruokatapoja voit opettaa. Ja omalla esimerkilläsi ainakin :)
Ehkä sitten joku kaunispäivä kun lapsenne, myös miehen lapsi, haluaisi vaikka jossain edustustilaiduudessa syödä fiksusti, tai treffeillä olla edukseen, niin ainakin tietää miten menetellä.

Mutta muuten, mitkä on vaihtoehdot? Sanoa kaikille, että ruokaa ei tipu ennen kuin syötte pöydässä kauniisti.

Haluaisin varmaan tietää olenko ihan hakoteillä odotuksieni kanssa ruokailutapojen suhteen? Odotanko liikaa? Keskimmäinen lapsi syö nätisti eikä ole ryystämis/ kolistelu ongelmia, pienempi alkaa kohta harjoitella. Pelottaa vaan että joku päivä lapsi tajuaa mitä muut tekee ja ottaa mallia..ja sille tielle. En voi omasta mielestäni opettaa pienemmille mitä ei isompienkaan tarvitse. Harmi vaan en ole vastuussa vanhimman lapsen ruokapöytä tapojen opettelusta vaan vanhemmat on sen takana....mies on kyllä halukas opettamaan nuoremmille hyvät tavat mutta sanoo että vanhin on jo "oppinut"tapoihinsa liian tiukasti.

Kunhan ei maiskuta, se on ällöä. Inhottava tapa (ei liity lapsiin) jota usein näkee työpaikalla on tunkea pahvimukin sisään roskat kun kahvin juonut, esim. servietit. Tai vaikka jogurttipurkkiin...jostain syystä inhottaa.

Ruoka suussa ei puhuta, syödään suu kiinni. Ruoasta ei valiteta eikä sillä leikitä. Syödään hosumatta. Jutella saa kun muistaa syödä ja kaikki aiheet ei kuulu pöytään. Kiitos ja saisinko kuuluvat myös ruokapöytäämme. En ole erikseen opettanut lasta pitämään välineistä kiinni, se on oppinut iänmyötä ja hienomotoriikan kehittymisen. Toki se ensin piti nyrkissä ja vaikka miten, ei enää. Haarukkaa ja veistä on opetettu vähitellen. Ei kovin pieneltä voi odottakaan että osaisi pidellä haarukkaa kuten isot.

Minä haluan opettaa lapselle että pöydässä istutaan nätisti,ei ryystetä, mässytetä eikä kolistella ruokailu välineitä hampaisiin( esim. vedetään haarukka läpihampaiden jokaisella haarukallisella, samoin lusikan kanssa. Todella epämiellyttävän kuuloista)
Mielestäni kun ruoka otetaan välineellä suuhun niin suu laitetaan kiinni ennen kun väline vedetään ulos. Miehen mielestä keiton ryystäminen ja tuo sulkeissa epämääräisesti selitetty tapa on ok. Haluaisin että lapset oppisivat hyvät syömistavat mutta tuntuu ettei niitä voi opettaa kun mies vieressä tekee toisin...

Ei leikitä ruokailuvälineillä (tyyliin kalisuteta hampaita tyhjään haarukkaan huvin vuoksi tms), syödään nätisti, suu pidetään kiinni eikä mäykytetä kita ammollaan. Ruoka suussa ei puhuta. Maitoa ei purskutella suussa. Ruoalle EI yökitä ja ruokia pitää ainakin maistaa. Ei hotkita ja ahmita (tyyliin esim. piirretyt odottamassa ja lapsella kiire niitä katsomaan.. Ehtii kyllä syödä ensin..). Jos haluaa esim maitoa niin ei sanota ANNA MAITO vaan saisinko maidon kiitos, tms kohteliasta. Ruoasta kiitetään ja omat astiat korjataan tiskipöydälle tai isommat lapset tiskikoneeseen asti.. Pöydässä myös istutaan nätisti, ei kiemurrella ja venkoilla, ja ei puhuta mitään höpöjuttuja.

Ei röyhtäillä, ei piereskellä, istutaan omalla penkillä, ei kosketella vieressä istuvaa. Pyritään pitää naama siihen suuntaan, missä on ruoka. Lapotaan ruokaa suuhun, ei pöydälle. Pyydetään nätisti jos haluaa lisää. Kiitetään kun on syöty. Ihan perusasioita, muu on nipottamista!

Sitä miestähän ei voi muuttaa, eikös se näin ole aivan selvää?
Samahan se on sen ruoan suhteen, jos mies ei syö rehuja, niin sillähän on oikeus siihen. Tai jollei se suostu syömään tiettyä ruokaa. Jotenkin vaan pitää lapsille saada opetettua toiset tavat. Meillä on tällainen yökkijä-isä.
Mutta kotona ei sentään ihan kaikkia tapoja tarvitse noudattaa, kuten vaikka aina haarukalla ja veitsellä syömistä, ja itsekin pidän sitä haarukkaa väärin päin, ja tulen pitämään.

[QUOTE="Äidi";30525208]Ei röyhtäillä, ei piereskellä, istutaan omalla penkillä, ei kosketella vieressä istuvaa. Pyritään pitää naama siihen suuntaan, missä on ruoka. Lapotaan ruokaa suuhun, ei pöydälle. Pyydetään nätisti jos haluaa lisää. Kiitetään kun on syöty. Ihan perusasioita, muu on nipottamista![/QUOTE]

Meillä on näin myös ja lisäksi vielä sellainen sääntö että ruokapöydästä ei poistuta lupaa kysymättä jos toisilla on vielä ruokailu kesken. On siis kysyttävä "saanko poistua" ja sitten vasta luvan saatuaan saa lähteä omiin juttuihinsa. Koskee myös aikuisia, samaten kuin kännykän käyttämättömyys ruokailun aikana.

Ai juu...jokainen vie astiansa itse tiskipöydälle, nuorimmainen oppi tämän ihan siinä sivussa jo reilun vuoden ikäisenä, ilman mitään opettamista.

Yhteistyössä