Mitä rutiineja ennen päikkäreille menoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mehitähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mehitähti

Jäsen
10.06.2007
39
0
6
Meillä on 10kk ikäinen tyttö. Mitenköhän kannattaisi tehdä päikkäreille menon kanssa, kun ei osaa nukahtaa ilman että saa imeä maitoa?
Ennen nukahti tissille (aina kelvannut vain tissi,ei tutti/tuttipullo). Nyt olen jättänyt imettämisen päivällä pois ja kokeilin ensin että laitan suoraan sänkyyn, niin kamala itkuhan siitä seurasi (huutaa hysteerisenä),kunnes nukahti omaan itkuunsa.
Nyt sitten olen antanut ennen nukkumaan menoa maitoa pullosta ja suostuukin sitä juomaan hyvin. Sitten olen laittanut sänkyyn ja meinaa alkaa itkeä,mutta sitten kuitenki nukahtaa.
Teinköhän nyt väärin ku opetin pullolle,kun kohtahan siitä pitäis jo päästä eroon? Miten muuten saisin lapsen nukkumaan ilman maidon imemistä vai kaipaakohan vaan imemistä että saa unenpäästä kiinni? Olisko teillä antaa hyviä vinkkejä/rutiineja miten saatte nukkumaan ilman maitoa? Vai pitäiskö vaan mennä näin, ja sitten joskus yrittää päästä pullosta eroon? Onkohan tuo pullolle opetus vaan ongelman siirtoa eteenpäin.
Unirätti on sängyssä muttei siitä ole kovin kiinnostunut.
Haluaisin vain että joskus saisin lapseni nukkumaan ilman että alkaa hillitön huuto kun laitetaan sänkyyn.
Otan kiitollisena vastaan hyviä neuvoja. :)

Uuden tavan oppiminen ja vanhasta luopuminenhan on tunnetusti vauvalle rankkaa. Siksi en usko, että mitään sen kummempaa "ratkaisua" ongelmaan on kuin, että opettaa vauva nukahtamaan ilman tissiä/pulloa ( =) kuulostaapa yksinkertaiselta...). Hän varmasti itkee ensin, mutta kokeilepa tassuttelua sitkeästi muutamia päiviä, niin pitäisi hellittää. Eräänlainen unikoulu päiväuniin, siis. Halutessasi voit soveltaa samaa myös öihin. Ohjeet löytyvät mm. Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta.

Onnea matkaan!

Olen kuullut, että unirätit ja lelut alkavat kelvata ja auttaa lasta rauhoittumaan nimenomaan siinä vaiheessa, kun tissiä/pulloa ei enää saa. Kannattaa siis pitää matkassa! Meidän tyttö nukahti ennen aina tissille, nyt jostain syystä ei läheskään aina. Takapuolelle taputtelu vie väistämättä uneen.

Kiitos vastauksista. Tuttia ei ole koskaan suostunut imemään,joten siitä ei ole apua. Enkä enää halua edes yrittää opettaa,kun siitä pitää taas sitte jossain vaiheessa luopuakin.
Yöt nukkuu hyvin. Jossain vaiheessa kun jätettiin yösyönti pois niin unikoulutettiin. Se auttoi yöuniin.
Päivällä tassuttelen,mutta huutaa vaan ja yrittää raivona kääntyä selälleen. Oppinut pienestä lähtien nukkumaan vain mahallaan. Jos kääntyi selälleen,niin heräs jonkin ajan päästä.
Kannattaako minun siis jättää maidon anto pois ennen päikkäreille laittoa? Mitä muita rutiineja ois, esim. lukeeko joku satuja yms,millä sais vauvan tajuamaan että nyt pitäis mennä nukkumaan?

Tuota noin, mulla tuli nyt vain mieleen, että miksi vauvasi ei saisi juoda maitoa pullosta ennen päikkäreitä? Olen nyt ehkä lepsu äiti tai jotain, mutta meillä maitopullo on rutiini, josta lapsi tietää unien lähestyvän ja rauhoittaa hänet. Sinun vauvasi on kuitenkin vasta 10kk, eikä mun mielestä ole mitään syytä olla antamatta maitoa. Kyllä sen maidon ehtii jättää pois myöhemminkin, ja todennäköisesti lapsi jättää sen itse ajan myötä (harva koululainen syö enä tuttipulloa ;) ). "Unimaidosta" on myös meillä ihan hyötyäkin, sillä ruoka-aikoina maito ei maistu yhtään.

Minä antaisin sinuna lapselle ihan surutta maitoa ennen nukahtamista. Rutiinihan se on siinä kuin muutkin, ja luulisin, että pahempiakin tapoja vauvalla voi olla kuin maidon juonti ;) Meillä on maidonjuonnin lisäksi rutiinina unilaulut ja unilelu (jota ilman lapsi ei nuku). Ja vauva nukahtaa ilman mitään temppuilua tai tassutteluja, kun osaa näiden rutiinien myötä nukahtaa niin illalla kuin päivälläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja berttaliina:
Tuota noin, mulla tuli nyt vain mieleen, että miksi vauvasi ei saisi juoda maitoa pullosta ennen päikkäreitä? Olen nyt ehkä lepsu äiti tai jotain, mutta meillä maitopullo on rutiini, josta lapsi tietää unien lähestyvän ja rauhoittaa hänet. Sinun vauvasi on kuitenkin vasta 10kk, eikä mun mielestä ole mitään syytä olla antamatta maitoa. Kyllä sen maidon ehtii jättää pois myöhemminkin, ja todennäköisesti lapsi jättää sen itse ajan myötä (harva koululainen syö enä tuttipulloa ;) ). "Unimaidosta" on myös meillä ihan hyötyäkin, sillä ruoka-aikoina maito ei maistu yhtään.

Minä antaisin sinuna lapselle ihan surutta maitoa ennen nukahtamista. Rutiinihan se on siinä kuin muutkin, ja luulisin, että pahempiakin tapoja vauvalla voi olla kuin maidon juonti ;) Meillä on maidonjuonnin lisäksi rutiinina unilaulut ja unilelu (jota ilman lapsi ei nuku). Ja vauva nukahtaa ilman mitään temppuilua tai tassutteluja, kun osaa näiden rutiinien myötä nukahtaa niin illalla kuin päivälläkin.

Niin, tuota juuri tulinkin täältä kysymään,että mitä kannattaisi tehdä, kannattaisiko antaa maitoa ennen nukahtamista vai pitäisikö tämän ikäisen lapsen jo osata nukahtaa itsestään ilman maitoa, ja minkälaisia rutiineja vois käyttää että oppis nukahtamaan ilman itkua. Esitin asian ilmeisesti hieman huonosti,sorry. Niin ja tarkoitin tuolla aiemmin että teinköhän väärin kun opetin uudelleen pullolle vai oisko mun pitänyt keksiä joku muu rutiini jolla vauvan sais nukahtamaan. Toivottavasti tämä selkeytti epäselvää tekstiäni. :)

Tämähän siis on vain mielipiteeni ja tulihan sei tietty jo edellisessä viestissänikin esiin, mutta siis mielestäni ei ole mitään haittaa antaa maitoa ennen nukahtamista. Ja lapsen ei tarvitse osata nukahtaa ilman tällaista "apuvälinettä". Anna pois vain, jos se helpottaa nukahtamista. Et siis tehnyt mielestäni mitään väärin antaessasi uudelleen pulloa.

Mun oma mottoni on lapsen kanssa usein, että sitä keinoa käytetään, jolla helpoimmalla pääsee ;) Ja maidon antaminen on hyvä rutiini siinä kuin joku muukin. Kyllä kaikista asioista pääsee eroon aikanaan ;) En siis jaksa kauheasti miettiä itse, minkä ikäisenä pitäisi/ei pitäisi tehdä mitäkin tms.

Meillä siis nukkumishommelit menee seuraavasti: annan vauvalle maitoa pullosta ja kuunnellaan samalla unimusiikkia tai laulan hiljaa itse, sitten lasken nukkumaan (päivällä vaunuissa sisällä, illalla omaan sänkyyn) ja annan uninallen halittavaksi. Vauva nukahtaa itsestään muutamassa minuutissa. Tämä siis toimii meillä.

Toivottavasti vastasin nyt oikeaan asiaan ja olin jotenkin avuksi :)

Käsitin jostakin syystä, että haluat nimenomaan päästä tuttipullosta. Pahoitteluni!

Unimaito on vauvalle varmaan aika luonnollinen juttu. Ja mitäpä harmia moisesta olisikaan? Rinnasta vierotettaessa pullo tai nokamuki ovat ne vaihtoehdot.

Olen aika usein huomannut, että sitä tulee ihan tahtomattaan miettineeksi, miten sen vauvan "tulisi toimia" jne. Yhtä usein kuitenkin huomaan, että yleensä parhaiten toimii ihan pitkälläkin tähtäimellä se kaikille helpoin tapa. Meidän aikanamme "trendinä" lapsenhoidossa ja kasvatuksessa on jo ihan vauvan itsenäistäminen. Vauva pitäisi kouluttaa osaamaan itse erilaisia asioita ilman apua, nukahtamaan, rauhoittumaan...

Eiköhän unohdeta kaikki tällainen, mennään omalla intuitiolla ja nautitaan vauvoistamme!
Kyllä ne sitten aikanaan oppivat itsenäisiksi!

Yhteistyössä