Mitä sanon oppilaalle, joka pyysi Facebook-kaveriksiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiups
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiups

Vieras
Olen alakoulun ope ja eräs oppilas pyysi minua kaverikseen Facebookissa. En aio hyväksyä kaveripyyntöä, mutta miten selitän oppilaalle, etten hyväksy häntä kaverikseni? En todellakaan halua luokata oppilasta, vaan sanoa asian jotenkin nätisti:)

Tuota.. Miten olisi sanoa, että muut oppilaat voisivat luulla, että olet opettajan erikoissuosikki ja saat (mahdolliset) hyvät numerot kokeista ilman omaa ansiota, jos olet opettajan kaverilistalla, vaikka muut eivät ole?

[QUOTE="vieras";23371600]Voisko vaan sanoa, että et ota oppilaita facebook kavereiksi.[/QUOTE]

Voisi varmaan:) Mutta voisin kuvitella, että sitten tulee kysymys: Miksi et? Mutta eihän siihen ole aivan välttämätöntä vastata:)

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;23371622:
Tuota.. Miten olisi sanoa, että muut oppilaat voisivat luulla, että olet opettajan erikoissuosikki ja saat (mahdolliset) hyvät numerot kokeista ilman omaa ansiota, jos olet opettajan kaverilistalla, vaikka muut eivät ole?

Tää voisi olla ihan hyvä syy! :)

Oisitkohan sä voinut kysyä tätä kollegoilta koulussa?
Ehkä on parasta, että kerrot koko luoka edessä, ettet hyväksy ketään oppilaita kavereiksi. Ymmärtävät kyllä, ettet voi hyväksyä satoja kavereita ja olisi epäreilua hyväksyä vain jotkut tietyt. Sitä paitsi ihan totta on tuokin, ettei alakoululaisten todellakaan pitäisi olla facebookissa!

Mulla on pari tuttua opettajaa, jotka on hyväksyneet oppilaita kavereiksi, mutta heillä on tietysti hyvin rajattu pääsy open tietoihin. Nämäkin oppilaat ovat yläasteella tai lukiossa. Suurin osa ei hyväksy oppilaita kavereiksi, eiväthän he kavereita ole oikessa elämässäkään! Joku näistä sitten taas hyväksyy kaveripyynnön, kun oppilas on koulusta jo valmistunut.

Niin ja itse en ole facebookissa, joten ei tule ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja ope myös;23371642:
Oisitkohan sä voinut kysyä tätä kollegoilta koulussa?
Ehkä on parasta, että kerrot koko luoka edessä, ettet hyväksy ketään oppilaita kavereiksi. Ymmärtävät kyllä, ettet voi hyväksyä satoja kavereita ja olisi epäreilua hyväksyä vain jotkut tietyt. Sitä paitsi ihan totta on tuokin, ettei alakoululaisten todellakaan pitäisi olla facebookissa!

Mulla on pari tuttua opettajaa, jotka on hyväksyneet oppilaita kavereiksi, mutta heillä on tietysti hyvin rajattu pääsy open tietoihin. Nämäkin oppilaat ovat yläasteella tai lukiossa. Suurin osa ei hyväksy oppilaita kavereiksi, eiväthän he kavereita ole oikessa elämässäkään! Joku näistä sitten taas hyväksyy kaveripyynnön, kun oppilas on koulusta jo valmistunut.

Niin ja itse en ole facebookissa, joten ei tule ongelmia.

Kyselenpä heti huomenna koulussa muilta opettajilta:) Olen vasta aloittanut tuossa koulussa ja en tiedä, onko koulussa olemassa jotain yhteistä linjaa näillä oppilaiden kaveripyynnöille..täytyypä kysellä!

Ja olen kyllä samaa mieltä, että Facebook ei välttämättä ole ihan alakoululaisten paikka (vaikka nyt 6. luokalla tämä oppilas jo onkin, joka kaveriksi pyysi, mutta liian nuori silti).

Alkuperäinen kirjoittaja näin;23371706:
Meidän koulussa on opeilla sääntö, ettei oppilaita oteta kaveriksi. Tämä sääntö on kirjattu ihan koulutiedotteeseen.

Tuo onkin ihan hyvä käytäntö! Ei tarvitse kenenkään sitten selitellä oppilaille mitään:) Eikä kenenkään oppilaan tarvitse loukkaantua, jos ei kaveriksi hyväksytä.

Olen itse sanonut aina koko luokalle, etten hyväksy fb-kavereiksi nykyisiä tai entisiä oppilaita. Tämä koskee niin ala- kuin yläluokkalaisiakin. Jos oppilaat kysyvät miksi, olen vastannut, että se on minun periaatteeni ja se on tasapuolinen kaikkia oppilaita kohtaan.

Parempi pitää selkeä linja ja sanoa se oppilaille suoraan. En todellakaan halua jakaa yksityiselämääni oppilaideni kanssa, kaikenlainen yksityissuojien säätäminen on myös liian työlästä. Oppilas on oppilas, ei kaveri.

Itsekin olen ope alakoulussa, enkä ole hyväksynyt keneltäkään kaveripyyntöjä. En kyllä ole selitellyt asiaa yhtään mitenkään, eikä kukaan ole tullut kysymään syytä. Jos joku kysyisi niin sanoisin, että otan vain kavereita kavereiksi, vaikka oppilaat ovat mukavia, me emme ole kavereita.

Yhteistyössä