Mitä sanoo pikaruokatyöntekijöiden työehtosopimus äitiyslomasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvahaaveita"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vauvahaaveita"

Vieras
Elikkä, meillä on pienoisia vauvahaaveita, mutta olen vasta hetki sitten aloittanut työt eräässä pikaruokapaikassa. Kaupan alan Tes:ssä sanottiin jotenkin niin, että on oikeutettu äitiysrahaan(?) jos on ollut työssä äitiysloman alkaessa vähintään 9 kuukautta. Voisiko joku ihana kertoa minulle, mitä tosiaan tuo ravintola-alan tes sanoo äippälomasta ja muusta?
En pääse itse tarkastelemaan pamin sivuilta, kun minulla ei ole tunnuksia sinne. :(

[QUOTE="vauvahaaveita";26875949]Elikkä, meillä on pienoisia vauvahaaveita, mutta olen vasta hetki sitten aloittanut työt eräässä pikaruokapaikassa. Kaupan alan Tes:ssä sanottiin jotenkin niin, että on oikeutettu äitiysrahaan(?) jos on ollut työssä äitiysloman alkaessa vähintään 9 kuukautta. Voisiko joku ihana kertoa minulle, mitä tosiaan tuo ravintola-alan tes sanoo äippälomasta ja muusta?
En pääse itse tarkastelemaan pamin sivuilta, kun minulla ei ole tunnuksia sinne. :([/QUOTE]

Kaupan alalla on oikeutettu palkan ja äitiysrahan erotukseen äitiysloman ajalta.
Käytännössä siis kela maksaa osan, lopun työnantaja = palkan suuruinen (105 päivän ajalta)
Summa voidaan kyllä periä myöhennin takaisin jos ei palaa perhevapailta töihin...
Ravintola-alan sopparia en tiiä..

Mitäs kun tuota äitiysrahaa saa sen noin 4 kuukautta, mitä sen jälkeen? Saankoa ainoastaan lapsilisän, vai kuuluuko siihen vielä muutakin?
Tiedän, olen aivan urpo näissä asioissa, enkä ymmärrä tuota kelan sivun löpinääkään yhtään.

Yhteistyössä