Mitä se kenellekään kuuluu mihin mä pienituloinen yh rahani laitan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Ärsyyntynyt"

Vieras
Ostin alennuksesta lapselle uuden isomman toppatakin ensi talvea varten ja tuttava ihmetteli, että miksi mä sellaisen ostin ja millä rahalla. Ja muutenkin ihmettelee miksi ostan lapselle vaatteita. Ööh, siis en ostaisi kasvavalle lapselle vaatteita?! Ostan paljon vaatteita alennuksista ja kirppareilta ostan hyväkuntoisia vaatteita. Mitään järjettömän kallista en osta enkä osta vaatteita turhanpäiten. Lisäksi tuon tuttavan mielestä mun pitäisi lahjoittaa lapsen pienet vaatteet pois kun ei niitä kuulemma kannata myydä.

Joskus lapsen ollessa isällään mä käyn baarissa ja sekin on joidenkin mielestä väärin. Mun pitäisi ilmeisesti istua kotona eikä missään tapauksessa lähteä mihinkään. Ei vaikka omista menoista pihistämällä olen saanut ne baariin tarvittavat rahat kasaan.

Vuokra, sähkö, vesi yms. on aina maksettuna, lapsella on ehjiä ja puhtaita vaatteita (uusia ja kirpparilta ostettuja), on aina ruokaa joskus jopa herkkuja.

Ärsyttävää.

Ihan samoin voi ystäväsi sanoa minulle joka olen miehen elätettävänä kotona hoitamassa omia lapsia. Enhän minä saa voida ostaa itselle edes sukkia kun minulla ei ole itse tienaamaa rahaa...
Ja kyllä se ei todellakaan kenellekkään kuulu.
Ja tuo sinun talouden pito kuullostaa todellakin järkevältä.

Minä tein samoin,kun nuoi papanat oli pieniä - mutta nyt kun ovat jo teini-ikäsiä,se ei mene nuin...Joskus ostin tytylle ovh 190 mk talvipuvun alta 40 mk: n - ja sitäkös tytyn kummitäti jeesustelemaan....mutta se oli mun päätös,minä pidin sitä oikeana ja se puku kesti ja kesti...

Eipä pitäisi kenenkään raha-asioiden toisille kuulua. Tietty jos aina on valittamassa varattomuuttaan, lainaamassa muilta rahaa ja laskuja jää maksamatta niin ymmärrän että tuttua voi kummastuttaa kun näkee kyseisen tyypin tuhlaavan suruttomasti kaiken maailman turhuuksiin (tai sitten saa tästä juuri selityksenkin tuolle ainaiselle varattomuudelle).

Mutta mitä noihin lastenvaatteisiin tulee, itse hyödynnän aina alennusmyyntejä ja mitä tiukemmalla rahat on sitä hyödyllisemmäksi tuon seuraavaan kauteen varautumisen näen. Mutta ilmeisesti jotkut sitten haluavat tuntea jotain ylemmyyden tunnetta pienituloisia kohtaan ja se tunne kärsii jos huomaa että tuolta köyhältä jääkin tästä kuusta muutama euro säästöön tai hän on saanut hankittua muutakin kuin ne pakollisimmat jutut halvimpina versioina.

Alkuperäinen kirjoittaja lkjölgf;26014116:
Yh:t on ärsyttäviä.
Totta!!!! Yksinhuoltajuudessa ei ole mitään glamouria, mutta olen mäkin elämäni aikana törmännyt siihen, että yh:n mahdollisuudet päättää itse tekemisistään ja menemisistään on joidenkin mielestä kovin ärsyttävää. Ei ole yks eikä kaks kertaa kun olen kuullut "hyvähän sun on, kun saat aina itse päättää...". Noh, parisuhteessa eläminen on täysin vapaaehtoista.

Aika jännää, minä olen pienituloinen opiskelija ja kun minä ostin alennusmyynneistä pipoja, kaulaliinoja -60%, kengät -80%(!) ensi talveksi niin minua pidettiin järkevänä ja ennakointikykyisenä. Siksikö kun ostin ne itselleni?

Elä tyhmiä kuuntele? =)

Se mihin rahasi käytät ei kuulu kenellekkään, kuten ei muiden rahan käyttö sinulle. Ja seuraavalla kerralla voit vastata, että köyhän kannattaa olla kaukaa viisas ;)

Me eletään kädestä suuhun ja vaikka olen kodinhoidontuella, niin sponssaan miestäni. Ja silti voidaan ostaa vaatteita, käydä ulkona, hankkia huonekaluja. Viime kuussa mies sai 80€ farkut, muksu vaatteita, vauva kestovaippoja ja itsekkin sain vaatetta. Eikä sossussa käydä, vaikka sieltä saisi toimeentulotukea. Kyse on vaan siitä miten sitä rahaa käyttää.

Vastaavassa tilanteessa oleva tuttuni vaikka toimeentulotukea hakee on jatkuvasti PA ja mummot sekä vaarit sponssaa lapsille hankittavat tavarat. Ja se on hänen asiansa.

Itse kyllä manailen rahan vähyyttä, sillä olis kiva joskus olla laskematta pennejä, mutta tilanne on mikä on :) ja jos jotakuta kauhistuttaa oma rahan käyttöni, niin kauhistelkoot, ei ole minulta pois ja kertoo vaan siitä, että siellä päässä ei sitten osata sitä rahaa käyttää ;)

Kaikki on suhteellista. Mä olen aina eläny kädestä suuhun periaatteella. Joka asia on pitäny miettiä tosi tarkkaan et ostanko vaikko en. Ja edelleen mietin ja punnitsen vaihtoehtoja. Ja mieheni ei sitä ymmärrä. Hänellä on tosi kovat vuositulot ja ei todellakaan pihistele. Molempia ärsyttää toisen rahan käyttö.

Ja taas. Kävi tuo lasten vaateostoksista valittava meillä ja näki naulakossa henkarilla takin jonka olin lapselle ostanut. Tuttava huomasi, että on uusi eikä ole lapsella aiemmin ollut. Heti piti valittaa, että miksi taas olen ostanut lapselle vaatteen. Yritin kyllä sanoa, että takki on käytettynä ostettu, maksoi 4€ ja on lapsen tuleva takki ensi kevääksi. Ostin siis isomman takin tulevaa ajatellen kun löytyi kiva takki noin halvalla, on aivan uuden veroinen.

[QUOTE="a p";26043876]Ja taas. Kävi tuo lasten vaateostoksista valittava meillä ja näki naulakossa henkarilla takin jonka olin lapselle ostanut. Tuttava huomasi, että on uusi eikä ole lapsella aiemmin ollut. Heti piti valittaa, että miksi taas olen ostanut lapselle vaatteen. Yritin kyllä sanoa, että takki on käytettynä ostettu, maksoi 4€ ja on lapsen tuleva takki ensi kevääksi. Ostin siis isomman takin tulevaa ajatellen kun löytyi kiva takki noin halvalla, on aivan uuden veroinen.[/QUOTE]

Mitä hittoa? Miksi suostut olemaan toisten ovimattona??
Sano tuttavallesi että huolehtii vaan omista asioistaan eikä sinun!

[QUOTE="a p";26043876]Ja taas. Kävi tuo lasten vaateostoksista valittava meillä ja näki naulakossa henkarilla takin jonka olin lapselle ostanut. Tuttava huomasi, että on uusi eikä ole lapsella aiemmin ollut. Heti piti valittaa, että miksi taas olen ostanut lapselle vaatteen. Yritin kyllä sanoa, että takki on käytettynä ostettu, maksoi 4€ ja on lapsen tuleva takki ensi kevääksi. Ostin siis isomman takin tulevaa ajatellen kun löytyi kiva takki noin halvalla, on aivan uuden veroinen.[/QUOTE]

Minä en vaan oikein ymmärrä että jos asia häiritsee, mikset puhu tuttavasi kanssa asiasta? Tietenkään hänelle ei kuulu ollenkaan ostoksesi. Mutta lopeta tuo hänen ihmettelynsä tavalla tai toisella. Joko suoraan pyytämällä tai jos ei se tehoa, katkaise välit kokonaan.

Rajat pitää olla.

Alkuperäinen kirjoittaja minuakin ärsyttää;26044012:
Mitä hittoa? Miksi suostut olemaan toisten ovimattona??
Sano tuttavallesi että huolehtii vaan omista asioistaan eikä sinun!

Olen mä asiasta sanonutkin ja joskus hyvinkin tiukkaan sävyyn, mutta ei auta mikään. Ei hyvällä eikä pahalla asiasta sanominen. Kerran tiuskaisin todella rumaan äänensävyyn, että ai pitääkö mun lapseni kulkea pienissä vaatteissa. Valitus loppui sillä kertaa siihen, mutta jatkui sitten seuraavalla kerralla.

Ja sanotaan nyt vielä, että kyseessä ei oikeastaan ole tuttava vaan sukulainen joka on lapselle tärkeä. Sen takia vähän vaikea pistää välejä poikki. En vain tajua miksei osaa ajatella lapsen parasta kuten mä teen kun hankin sopivan kokoisia vaatteita.

No sähän oot järkevä kun ostat sen toppatakin jo nyt kun niitä saa puoli-ilmaiseksi etkä vasta syksyllä kun niistä joutuu maksaa täyden hinnan. Ja kuten laitoit, todellakaan ei kuulu muille mihin rahas laitat, jos vaan käytät ne sillain järkevästi ettei muiden sitte tarvii maksella sun laskuja ja lapsella on kaikki mitä tarvii.

Oletko sitten valittamassa köyhyyttäsi tälle sukulaiselle tai lainailemassa häneltä rahaa vähän väliä? Muuten en ymmärrä miten pienet tulosi ylipäätään kuuluvat hänelle. Tai miten hän ylipäätään on niin tietoinen tuloistasi ja rahankäytöstäsi.

Eihän hän ole äitisi?

Oletko sitten valittamassa köyhyyttäsi tälle sukulaiselle tai lainailemassa häneltä rahaa vähän väliä? Muuten en ymmärrä miten pienet tulosi ylipäätään kuuluvat hänelle. Tai miten hän ylipäätään on niin tietoinen tuloistasi ja rahankäytöstäsi.

Eihän hän ole äitisi?

En valita enkä lainaile rahaa. Ei onneksi ole äitini. Kyllähän hän tuloni osaa päätellä koska olen työtön yh. Hän on nähnyt joitakin ostoksiani kuten nyt juuri tuon uuden kevättakin.

Yhteistyössä