Mitä sinä olisit tehnyt tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmen äiti"

Vieras
Kaveri kertoi, että kaupungilla kävellessään näki kirpparin edessä rattaat missä istui vauva, joka ei ollut rattaan valjaissa kiinni. Vauva kurkotteli ulos rattaista ja roikkui puoliksi jo niistä ulkona. Vauva oli siinä siis yksin ja äiti (tai kenen kanssa sitten ollutkin liikenteessä) sisällä kirpparilla käymässä. Kaveri sanoi, että hänestä se näytti pelottavalta, kun vauva saattaa tipahtaa rattaista maahan, mutta ei uskaltanut puuttua asiaan mitenkään vaan jatkoi matkaansa. Mietti siinä sitten vielä ääneen, että mitenkähän sille vauvalle mahtoi käydä ja "toivottavasti ei tippunut". No toivottavasti tosiaan!!! Mitä te muut olisitte tehneet vastaavassa tilanteessa itse? Olisitko kävellyt ohi? Olisitko edes kahta kertaa miettinyt miten vauvalle voi käydä? Vai olisitko mennyt nostamaan vauvan istumaan suorassa? Olisitko mennyt kirpparille/kauppaan sisälle huikkaamaan, että kenenkäs vauva on täällä ulkona itsestään, kun meinaa rattaista tippua?

Minä en ainakaan olisi voinut vain kulkea ohi! Minä olisin ainakin käynyt nostamassa vauvan istumaan rattaissa suorassa, ettei olisi heti siitä tipahtanut maahan, jos kerta jo vaaralliselta näytti. Ja olisin myös käynyt huhuilemassa kirpparilla sisällä, että onkohan vauvan vanhempi tai hoitaja lähettyvillä, kun meinaa pikkuinen lähteä rattaista itsekseen.

Niin sitä vaan ihmiset jättää vauvojaan kaupan eteen yms. pihalle itsekseen ja kaikenmaailman ihmiset siitä kulkee ohi. Harvempi jättäisi käsilaukkuaan tai reppuaan pihalle kaupan oven viereen, mutta kallisarvoinen lapsi sinne monesti jätetään...

Minä olisin jäänyt odottamaan lapsen kanssa äitiä, ja sitten pitänyt saarnan äidille, tai ainakin käskenyt hänen katsoa ensi kerralla kunnolla miten lapsensa jättää, ettei ohikulkijoiden tarvitse hänen lastaan vahtia. En MISSÄÄN NIMESSÄ olisi vain kävellyt ohi.

[QUOTE="kolmen äiti";22542539]Harvempi jättäisi käsilaukkuaan tai reppuaan pihalle kaupan oven viereen, mutta kallisarvoinen lapsi sinne monesti jätetään...[/QUOTE]

Ei kai nyt monesti sentään? En ole ainakaan ikinä nähnyt.

En olisi uskaltanut koskea vauvaan, ties minkä syytteen olsii siitä itse saanut. Olisin käynyt huutelemassa siellä kirpparilla ja katsonut että hoitaja tulee vauvan luo.

Jos tilanne olis tosiaan ollut se että selkeästi näkee ettei kukaan ole edes näköyhteydessä lapseen, olisin varmaan ollut niin paskamainen että olisin soittanut poliisit jotka olisi sitten tehneet asiaankuuluvat ilmoitukset. Ja olisin tietty odottanut siinä että toivon mukaan partio saapuu paikalle ja saavat selvittää kenen "hylätty" lapsi on. Mun mielestä toi on aivan järkyttävän törkeä heitteillejättö kun miettii mitä pienelle lapselle saattaa tapahtua, mutta ei ilmeisesti lapsen äidin mielestä.. Mun on vain tosi vaikea kuvitella että vauva joka jätetään noin mihin sattuu on muutenkaan kovin hyvällä hoidolla, mutta toivottavasti olen väärässä.

Jos olisin ollut kiltimmällä tuulella, olisin ottanut lapsen ja mennyt sisään sinne kirppikselle huutelemaan kenen tämä on, oli tuolla maassa. Sitten kun olisi joku räyhäävä akka tullut huutamaan miten kosken hänen lapseensa, olisin kysynyt että mitäs jos mä en sitä olisi tänne tuonut vaan sä olisit jonkun ajan päästä mennyt ulos ja huomannut ettei lasta enää ole, mitä sitten olisit tehnyt? Ja olisin varmasti ystävällisesti ilmoittanut että edelleen voidaan soittaa ne poliisit että saadaan lastensuojeluilmoitus tehtyä, että turha huutaa mulle siitä että on paska äiti.

En vaan suvaitse enkä ymmärrä, en niin yhtään.

No huhhuh! :o Mä olisin ehdottomasti mennyt varmistamaan, ettei se vauva tipahda vaunuista, ja olisin käynyt sisällä kirppiksellä hiukkaamassa myyjille tilanteesta. Täälläpäin monet kirppikset on sen verran isoja ja täynnä porukkaa, ettei sitä äitiä/isää välttämättä onnistuisi bongaamaan. Olisin soittanut poliisille, jos ketään ei löytyisi vauvasta huolehtimaan.

Mä en tajua, miten ihmiset vaan kävelee ohi tuollaisissa tilanteissa. :( Itselläni ei todellakaan ole tapana kulkea esimerkiksi kadulle sammuneiden humalaistenkaan ohi ilman, että tsekkaan onko kaikki kunnossa ja soitan tarvittaessa apua. Järkkyä, miten meidänkin pihassa makasi yksi nainen naamallaan, eikä päässyt ylös millään, ja naapurit kulki vaan ohi tai istui pihan grillikatoksessa. :( Lapsiakin siinä leikki, eikö vanhemmat opeta, että tuollaisessa tilanteessa mennään kertomaan vanhemmille?

en jaksa lukea kuin muutaman rivin, mutta siis 1v oli rattaissa ilman valjaita ja kurkotteli? en olsi tehnyt mitään. ihan terveellistä tippua joskus, luut vahvistuvat.

[QUOTE="jaa";22542618]en jaksa lukea kuin muutaman rivin, mutta siis 1v oli rattaissa ilman valjaita ja kurkotteli? en olsi tehnyt mitään. ihan terveellistä tippua joskus, luut vahvistuvat.[/QUOTE]
Joo, ja sit se olis saanut kontata maassa kaiken paskan ja lasinsirujen keskellä vaikka autotielle? Sekin on ihan terveellistä.

Jos tilanne olis tosiaan ollut se että selkeästi näkee ettei kukaan ole edes näköyhteydessä lapseen, olisin varmaan ollut niin paskamainen että olisin soittanut poliisit jotka olisi sitten tehneet asiaankuuluvat ilmoitukset. Ja olisin tietty odottanut siinä että toivon mukaan partio saapuu paikalle ja saavat selvittää kenen "hylätty" lapsi on. Mun mielestä toi on aivan järkyttävän törkeä heitteillejättö kun miettii mitä pienelle lapselle saattaa tapahtua, mutta ei ilmeisesti lapsen äidin mielestä.. Mun on vain tosi vaikea kuvitella että vauva joka jätetään noin mihin sattuu on muutenkaan kovin hyvällä hoidolla, mutta toivottavasti olen väärässä.

Jos olisin ollut kiltimmällä tuulella, olisin ottanut lapsen ja mennyt sisään sinne kirppikselle huutelemaan kenen tämä on, oli tuolla maassa. Sitten kun olisi joku räyhäävä akka tullut huutamaan miten kosken hänen lapseensa, olisin kysynyt että mitäs jos mä en sitä olisi tänne tuonut vaan sä olisit jonkun ajan päästä mennyt ulos ja huomannut ettei lasta enää ole, mitä sitten olisit tehnyt? Ja olisin varmasti ystävällisesti ilmoittanut että edelleen voidaan soittaa ne poliisit että saadaan lastensuojeluilmoitus tehtyä, että turha huutaa mulle siitä että on paska äiti.

En vaan suvaitse enkä ymmärrä, en niin yhtään.

Peesi!

Mä olisin kopannut vaavin mukaani ja mennyt huhuilemaan vanhempia. Jos iso paikka, niin kyllä ne jostain voi jotain liikkeen puolesta kuuluttaa. Enpä sitten tiedä mitä lapsen äiti tykkäisi kun ryöstäisin vierasta lasta syliini, mutta mä en tykkäis kun se on vauvansa ulos yksin jättänyt niin ei paljon kiinnostaisikaan. Välinpitämättömyys on maailman palkka.

Tuossa tuli mieleen, että vielä 70- ja 80-luvulla oli aivan normaalia jättää lapsi kaupan eteiseen rattaisiin/vaunuihin siksi aikaa, kun äiti kävi hakemassa kaupasta ostokset. Tosin siellä kaupassa taisi kulua hieman eri aika kuin esim. kirpparilla kiertämiseen...
Miksi sitä lasta ei voinut ottaa rattaissa mukaan sinne kirpparille? Ja oliko lapsi eteisessä vai ulkona. Jos ulkona niin nythän on ihan hurjan kylmä kelikin vielä... Uskomattoman ajattelematonta toimintaa...

[QUOTE="vieras";22542676]Tuossa tuli mieleen, että vielä 70- ja 80-luvulla oli aivan normaalia jättää lapsi kaupan eteiseen rattaisiin/vaunuihin siksi aikaa, kun äiti kävi hakemassa kaupasta ostokset. Tosin siellä kaupassa taisi kulua hieman eri aika kuin esim. kirpparilla kiertämiseen...
Miksi sitä lasta ei voinut ottaa rattaissa mukaan sinne kirpparille? Ja oliko lapsi eteisessä vai ulkona. Jos ulkona niin nythän on ihan hurjan kylmä kelikin vielä... Uskomattoman ajattelematonta toimintaa...[/QUOTE]

Silloinkin käsittääkseni lapset jätettiin ulos useammin nukkuvina ja tosiaan pyrittiin pitämään shoppailut lyhyenä, kuten pienemmissä paikoissa edelleenkin pystyy tekemään. Kirpparilla kiertäminen ja lapsi ulkona hereillä.. Ei hyvää päivää.. Mäkin suuresti ihmettelen ettei voi ottaa rattaita muka sisään, en ole vielä yhdelläkään kirpparilla käynyt mihin ei mahtuisi rattaiden kanssa menemään ja sellaiselle en lähtisikään mihin ei mahdu jos lapsi on mukana, tai sitten se otetaan sylissä mukaan. Tulis ikinä mieleenkään jättää lasta pihalle tollai..

Kyllä se mun kaveri tämän ihan tosi tapahtumana kertoi, eikä minulla ole mitään syytä epäillä että olisi keksinyt tämän jutun. Kaveri on hyvin ujo ja arka ihminen, niin hän ei varmasti ihan oikeasti uskaltanut puuttua asiaan mitenkään. Mutta en silti yhtään tajua ihmisiä, jotka ei puutu asiaan ja suojele pientä lasta tuollaisessa tilanteessa! Enkä etenkään tajua sitä, että se lapsi on sinne pihalle jätetty itsekseen! Pieni kirppari on kyseessä ja voihan olla, että se vanhempi/hoitaja on mennyt vain hakemaan vaikka tilityksiä itselleen eli nopeasti vain käy sisällä. Mutta tuskin siihen lapseen on näköyhteyttä ollut ja sisällekin olisi rattaiden kanssa päässyt. Minäkään en jättäisi lasta ulos kun ollaan kaupungilla, jos menen käymään kaupassa sisällä vaikka vain kuinka nopeasti. Otan lapsen rattaissa tai sylissä mukaan, jos lapsen kanssa kerta liikenteessä olen.

Yhteistyössä