Mitä sinä tekisit? Asiaa vanhempien talossa asumisesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Yritän kertoa lyhyesti.

Ostimme mieheni kanssa joitakin viikkoja sitten talon, jonka vanhempani ovat rakentaneet. Talo on siis uusi, ja alusta asti oli selvää, että ostamme sen heiltä kunhan valmistuu. Vanhempani ovat tehneet talon eteen valtavasti töitä, eivätkä halunneet myydä taloa meille täyteen hintaan, vaan ikäänkuin ennakkoperintönä maksoimme talosta vähemmän, kuin sen rakentamiseen kului.

Olemme sotkuinen perhe, ja käsitykseni siististä kodista eroaa huomattavasti vanhempieni käsityksestä. Jo nuorempana asuessani omassa kodissa otimme äitini kanssa yhteen, kun hänen käydessään kotini oli sotkuinen. Nyt muutama päivä sitten vanhempani tulivat ilmoittamatta käymään aamulla. Olin vielä lapsen kanssa nukkumassa ja mies töissä. Koti oli minunkin mielestäni aika kamalassa kunnossa, tarkoitus oli ollut siivota samana päivänä. Vanhempani olivat sotkusta todella vihaisia ja äitini itki. Emme heidän mielestään arvosta taloa yhtään kun päästämme sen niin sotkuiseksi. Äitini sanoi itse haluavansa muuttaa tänne. (Tiedän, ettei oikeasti muuttaisi, mutta kertoo ehkä hänen tunteistaan taloa kohtaan tuo kommentti.) Isäni lähti kiukkuisena, äitini itki aikansa ja lähti pian. Yritin sanoa, ettei sotku ole mikään kiittämättömyyden osoitus, ja että se päivä oli siivouspäivä, mutta turhaan. Minulta kyseltiin vain, onko minulla kaikki kunnossa kun voin elää näin.

Kaikille jäi paha mieli. Itseäni ensin harmitti ja itketti, nyt v*******. Talo on myyty meille, olemme siitä maksaneet ja sen pitäisi olla meidän kotimme. En halua, että kotiini tullaan ilmoittamatta ja vaahdotaan ja haukutaan. En myöskään halua huonoja välejä vanhempiini.

Mitä sinä tekisit? Tällä hetkellä tekisi mieli purkaa kauppa ja muuttaa pois ihan oikeaan KOTIIN. Se tuntuisi kuitenkin lapselliselta.

No, jos te olette talon ostaneet, niin talo ei ole enää vanhempiesi. Miten vanhempasi pääsivät teille sisälle, jos olitte nukkumassa? Älä nyt hyvä ihminen sano, että niillä on avaimet!

• Tykkää
Reactions: Wolt
Siis vanhempasi ovat rakennuttaneet uuden talon, jossa heillä ei ollut aikomustakaan asua? Täh? Onko tuo ihan yleistäkin? Luulin että puhuit lapsuudenkodistasi ja sen rempasta.

Talo on teidän koti ja saatte siellä asua kuten lystäätte. Turhaa dramatisointia vanhemmiltasi. Toisaalta olen itse suht siisti: pölypallot nurkissa ei haittaa, mutta niin perussiistiä pitää aina olla, että yllätysvierailutkaan ei haittaa. En voi käsittää miten joku aikuinen ihminen tahtoo asua p*skan keskellä.

Vanhempasi ovat rakastuneet taloon, koska ovat sen eteen paljon tehneet työtä. Tämä siis selityksenä heidän käytökselle, joka oli yksinkertaisesti sinua kohtaan väärin. Te olette talon osatneet heidän pyytämällä hinnalla, eli talo on teidän ja koti on teidän. Anteeksipyynnön paikka vanhemmillasi, mutta tuskinpa sitä tekevät, koska heillä on selvästi menneet puurot ja vellit sekaisin tuon talon suhteen. :(

Itse varmaan pysyisin (tai ainakin yrittäisin) nyt sanoa vanehmmille, että ymmärrän heidän tunteensa, mutta tämä on minun perheeni koti nyt. He voivat toki arvostella vanhempinaan sinun kotisi siisteyttä, mutta on tpodella väärin vetää kehiin se, että et muka arvostaisi taloa.

Loppupelissä, mikäli vanhemmat eivät pointtia ymmärrä, asuisin talossa pari vuotta ja myisin sen eteenpäin markkinahinnalla...

No, jos te olette talon ostaneet, niin talo ei ole enää vanhempiesi. Miten vanhempasi pääsivät teille sisälle, jos olitte nukkumassa? Älä nyt hyvä ihminen sano, että niillä on avaimet!

Heräsin siihen, kun koputtelivat ulkona ja menin avaamaan. Ja kyllä, heillä on vara-avain. On ollut vuosia, eivätkä he ole tietääkseni koskaan käyneet meillä sen kanssa ellei erikseen ole sovittu.

Täytyy kyllä kämpän olla melkoinen läävä, jos sen vuoksi ihan itketään. Otappa ittees niskasta kiinni ja rupee pitämään parempaa huolta omaisuudestasi.

Talo on teidän ja te elätte omalla tavallanne. Onko äitisi sellainen marttyyri-tyyppi...nyyh hiellä ja verellä tämän talon teille rakensimme ja tässäkö kiitos? En kestäisi tuollaista en. Olen aina ollut sitä mieltä, että sukulaisten, ainakaan lähisukulaisten kanssa ei kannata tehdä mitään kauppaa esim. Talot, asunnot, autot ym. Suuremmat. Lastenvaatteet ja tavarat vielä menee.

Ensinnäkin te ette asua vanhempien talossa vaan omassanne. Vanhemmillasi on epänormaali kiintymyssuhde taloon eivätkä he osaa päästää siitä irti. Jos he olisivat myyneet talon ulkopuolisille, tuskin he olisivat menneet silloin sinne tupatarkastukselle.

Muistuta vanhempiasi, että he ovat myyneet talon teille. Sano myös, että jatkossa heidän pitää ilmoittaa etukäteen tulostaan muuten ei pääse sisälle.

Minun vanhemmillani on samaa vikaa, meidän pitäisi elää samalla tavalla kuin he tekevät. Jos emme tee niin, se on henkilökohtainen loukkaus heitä kohtaan. Kyllä se rajoittaa yhteydenpitoa, kun on pitkä lista asioita, joista ei kärsi heille kertoa.

Hmm... talo sotkuinen... olit nukkumassa vanhempiesi tullessa... Vaikutat aika saamattomalta tapaukselta. Oletteko itse laittaneet tikkua ristiin sen talon vuoksi?

Miten sotkuista teillä muuten oli, kun vanhemmat paukahtivat kylään? Muutama vaatemytty lattialla, likaiset tiskit tiskipöydällä? Vai ihan kunnon kaaos, niin että lattiapintoja ei edes näe lelu- ja tavaravyöryn alta?

Itkisin itsekin, jos aikuisen lapseni koti muistuttaisi teini-ikäisen huonetta eli olisi oikea LÄÄVÄ.

[QUOTE="vieras";27934254]Vanhempasi ovat rakastuneet taloon, koska ovat sen eteen paljon tehneet työtä. Tämä siis selityksenä heidän käytökselle, joka oli yksinkertaisesti sinua kohtaan väärin. Te olette talon osatneet heidän pyytämällä hinnalla, eli talo on teidän ja koti on teidän. Anteeksipyynnön paikka vanhemmillasi, mutta tuskinpa sitä tekevät, koska heillä on selvästi menneet puurot ja vellit sekaisin tuon talon suhteen. :(

Itse varmaan pysyisin (tai ainakin yrittäisin) nyt sanoa vanehmmille, että ymmärrän heidän tunteensa, mutta tämä on minun perheeni koti nyt. He voivat toki arvostella vanhempinaan sinun kotisi siisteyttä, mutta on tpodella väärin vetää kehiin se, että et muka arvostaisi taloa.

Loppupelissä, mikäli vanhemmat eivät pointtia ymmärrä, asuisin talossa pari vuotta ja myisin sen eteenpäin markkinahinnalla...[/QUOTE]

Kiitos fiksuista sanoista. Noinhan se varmasti on. Anteeksipyyntöä en varmasti tule saamaan koskaan. Perheessämme ei ole ollut tapana pyytää mitään anteeksi, vaan asiat ikäänkuin unohdetaan.

Puhuminen olisi varmasti paras vaihtoehto, mutta se tuntuu todella vaikealta.

Ja emme siis asu "paskan keskellä", kuten joku asian ilmaisi. Sotkuista meillä on usein, esim. leluja lattialla ja pyykkejä viikkaamatta ja vanhoja kuivumassa jne, mutta paskaa meillä ei ole muualla kuin viemäreissä.

[QUOTE="aapee";27934257]Heräsin siihen, kun koputtelivat ulkona ja menin avaamaan. Ja kyllä, heillä on vara-avain. On ollut vuosia, eivätkä he ole tietääkseni koskaan käyneet meillä sen kanssa ellei erikseen ole sovittu.[/QUOTE]

Meille on ihan turha tulla oven taakse ilmoittamatta. Kenenkään. Edes vanhempien. Varsinkaan aamulla tai illalla. Jos nyt joku tosta päivällä ohi ajaa ja näkee että ollaan vaikka pihatöissä niin sit ok.
Mut meille ei ole sopimatta mitään asiaa ainakaan ennen kymmentä.

[QUOTE="Näkökulma";27934281]Hmm... talo sotkuinen... olit nukkumassa vanhempiesi tullessa... Vaikutat aika saamattomalta tapaukselta. Oletteko itse laittaneet tikkua ristiin sen talon vuoksi?[/QUOTE]

Kello oli muutamaa minuuttia yli kahdeksan, kun he tulivat. Nukumme usein puoli yhdeksään, jos yö on ollut raskas (=paljon valvomista).

Olemme auttaneet kaikessa, missä osasimme. Talo on valmistalo, joten varsinaiseen rakentamiseen ei ole kukaan meistä osallistunut.

Siinä olette kyllä oikeassa, että minun pitäisi todella kiinnittää kotitöihin enemmän huomiota. Ei sitten yllätysvieraatkaan häiritsisi. Mutta tässä harmittaa se, että vedetään marttyyrikortti esiin ja väitetään, että mitään emme arvosta vaikka toiset niska limassa ovat kaiken lapsensa eteen tehneet.

Kinkkinen tilanne...

Se on teidän talo kun olette sen ostaneet, ja vanhempiesi tulisi hillitä itsensä ja pitää mölyt mahassa. Talossa talon tavalla!

Itselläni on sukulainen, jolla on hirvittävän kaamea kämppä, todella sotkuinen, suorastaan likainen. En tiedä mikä on teidän sotkuisuuden taso?! Mutta itse en tasan laita jalkaa sukulaiseni luo koska minua ahdistaa mennä sinne kun siellä on niin "saastaista" enkä ymmärrä miten kukaan voi asua sellaisessa asunnossa ja mikä sitä ihmistä vaivaa, että se ei tee mitään asialle.

Mutta kai se on jokaisen oma valinta siihen asti miten asuu kun ei russakat juokse seinillä..
Voin sinänsä ymmärtää vanhempiasi, että he kokevat että taloa ei arvosteta kun siitä ei pidetä huolta. (Jotenkin niin, että kun ihminen ei arvosta itseään näkee sen hänestä ulospäin, ei pidetä huolta itsestä jne.) Vaikka ei se heille kuullukaan. Vanhempina he saattavat olla huolissaa siitä, että voitko henkisesti hyvin jos ympärillä on kaaos, koska nekin ovat toisinaan yhtyedessä, jos ei jaksa pitää huolta asioista, kuten kodin peussiivouksesta. Heitä voi hävettää se että tyttären koti on läävä, että mitä muutkin sanoo jne.

Mutta teidän elämää se on, ja jos vanhemmat ei sitä hyväksy niin parempi varmaan pysytellä poissa.

Miten sotkuista teillä on?

[QUOTE="Näkökulma";27934281]Hmm... talo sotkuinen... olit nukkumassa vanhempiesi tullessa... Vaikutat aika saamattomalta tapaukselta. Oletteko itse laittaneet tikkua ristiin sen talon vuoksi?[/QUOTE]

ap:han on tehnyt lähes suurimman osuuden talosta: maksanut siitä pyydetyn hinnan.

[QUOTE="aapee";27934326]Siinä olette kyllä oikeassa, että minun pitäisi todella kiinnittää kotitöihin enemmän huomiota. Ei sitten yllätysvieraatkaan häiritsisi. Mutta tässä harmittaa se, että vedetään marttyyrikortti esiin ja väitetään, että mitään emme arvosta vaikka toiset niska limassa ovat kaiken lapsensa eteen tehneet.[/QUOTE]

Vanhempasi ovat kyllä kohtuuttomia. Ja ihme kommentteja tässäkin ketjussa olet saanut.

Tätäkin palstaa lukiessa on kyllä käynyt selväksi, että jos kodissa on yhtään sotkua, on perheen äiti laiska ja saamaton. Jos taas pitää kodin siistinä ja varsinkin jos vaatii muita perheenjäseniä tekemään osansa, äiti onkin hirveä despootti, joka alistaa miestään eikä osaa koskaan relata. Ihan sama miten tekee, väärin se menee joka tapauksessa.

Moni on nyt kysynyt, että miten sotkuista meillä oli, niin tässä nyt kaunistelematon selonteko.

Olohuone: Lapsen leluja lattialla (paljon). Sohvapöydällä kaksi tyhjää limupulloa ja lautasta, kirjoja. Muutama vaate eteisen lattialla (melkein olohuoneessa, meillä ei ole tuulikaappia). Pyykkejä kuivumassa. Keittiö: Tiskejä koneellinen tasoilla, pöydällä iltapuurolautanen ja muki, aikakauslehtiä. Lattialla sekalaista tavaraa (lapsi raahaa kaikkea pyykkipojista alkaen pitkin kämppää). Khh: puhtaita pyykkejä tasolla, kengät hujan hajan oven edessä, roskapussi oven pielessä, hiekkaa. Makuuhuone: Sängyt petaamatta.

Nyt kun kirjoitin, niin kuulostaa kamalalta. Voi luoja.

[QUOTE="aapee";27934377]Moni on nyt kysynyt, että miten sotkuista meillä oli, niin tässä nyt kaunistelematon selonteko.

Olohuone: Lapsen leluja lattialla (paljon). Sohvapöydällä kaksi tyhjää limupulloa ja lautasta, kirjoja. Muutama vaate eteisen lattialla (melkein olohuoneessa, meillä ei ole tuulikaappia). Pyykkejä kuivumassa. Keittiö: Tiskejä koneellinen tasoilla, pöydällä iltapuurolautanen ja muki, aikakauslehtiä. Lattialla sekalaista tavaraa (lapsi raahaa kaikkea pyykkipojista alkaen pitkin kämppää). Khh: puhtaita pyykkejä tasolla, kengät hujan hajan oven edessä, roskapussi oven pielessä, hiekkaa. Makuuhuone: Sängyt petaamatta.

Nyt kun kirjoitin, niin kuulostaa kamalalta. Voi luoja.[/QUOTE]

Ei toi oikeasti ole niin kamalan kuuloista. Kyllä ihan varmasti kaikilla on sellaisia hetkiä, päiviä, jolloin kotgi ei kestä päivänvaloa tai kriittisiä vieraita. Siks niitä ei kannata silloin päästää sisälle.

Noi on kyllä vaikeita juttuja. Meillä kans välillä sattunut niin että vanhemmat ovat tulleet yllättäen ja varsinainen siivouspäivä olisi sinä tai seuraavana päivänä. Meillä on etenkin äidin kanssa ihan erilaiset siisteyskäsitykset, se mikä mun mielestä on ihan siistiä ja sisältää vaan elämisen jälkiä on äidistä sotkuista. Kodin pitäisi näyttää äidin mielestä siltä kuin siellä ei kukaan asuisi, mutta siivoo kyllä. Homma kompensoituu osittain sillä että veljeni ja vaimonsa kotona on munkin mittapuulla sotkuista, erona vaan se ettei äiti heille mitään kommentoi, tosin kuin mulle voi aina valittaa. Pitääkin muuten varmaan käydä nappasemassa kuva lapsen huoneesta kun se on kerrankin tiptop ja lähettää äidille.

Mut joo, älä välitä. Koita puhua järkevästi vanhemmillesi kun kaikki ovat rauhoittuneet. Se on tosiaan teidän koti.

[QUOTE="vieras";27934362]Vanhempasi ovat kyllä kohtuuttomia. Ja ihme kommentteja tässäkin ketjussa olet saanut.

Tätäkin palstaa lukiessa on kyllä käynyt selväksi, että jos kodissa on yhtään sotkua, on perheen äiti laiska ja saamaton. Jos taas pitää kodin siistinä ja varsinkin jos vaatii muita perheenjäseniä tekemään osansa, äiti onkin hirveä despootti, joka alistaa miestään eikä osaa koskaan relata. Ihan sama miten tekee, väärin se menee joka tapauksessa.[/QUOTE]

Jos joku puhuu sotkuisuudesta ja siitä, että äiti on alkanut itkemään sen nähdessään niin silloin minä saan käsityksen aivan valtavasti kaaoksesta,tyyliin keittiö, lattiat ym. Täynnä tavaraa ja likaiset yms. Jos kyse siis on vaan lajittelemattomasta pyykkikasasta niin sillä itkevällä äidillä on kyllä mielenterveysongelmia. Ap:han puhui että ovat sotkuisiaja talossa kaaos.

Jos joku puhuu sotkuisuudesta ja siitä, että äiti on alkanut itkemään sen nähdessään niin silloin minä saan käsityksen aivan valtavasti kaaoksesta,tyyliin keittiö, lattiat ym. Täynnä tavaraa ja likaiset yms. Jos kyse siis on vaan lajittelemattomasta pyykkikasasta niin sillä itkevällä äidillä on kyllä mielenterveysongelmia. Ap:han puhui että ovat sotkuisiaja talossa kaaos.

samaa mieltä. Eriasioita, onko tavarat hujanhajan, kuin että oikeasti likaista. Jos ap:n äiti itkee tavaroita lattialla ja petaamattomia sänkyjä niin se on vanhempien omaa ongelmaa.

Yhteistyössä