Mitä sitten, jos lapsen paino on noussut liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kristiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kristiina"

Vieras
Meillä tilanne, että tuntuu, että lapsi 4v on alkanut vähitellen lihoa. Kohta neuvola edessä, niin miten siellä asiaa aletaan ratkoa? Lapsi on ennen ollut hoikka, vähän miinuskäyrällä painon kanssa, nyt silmämääräisesti näyttää pullealta. Mitat ehkä 110-115 ja painoa n. 23-25 kiloa, en ole varma näistä.
Joka tapauksessa mitä th asiasta tulee sanomaan, jos paino noussut uusille käyrille?
Molemmat vanhemmat ovat lihavia, vaikuttaako se neuvolan näkemykseen ja asenteeseen ja toimenpiteisiin? Äidillä eli mulla myös syömishäiriö.

Sisarensa on hoikka ja erona on myös täysin selvä parempi ruokahalu. Sisko syö ruokaa yleensä enemmän ja tunnistaa nälän paremmin, tämä toinen ei aivan selvästi tunnista nälkää yhtä hyvin. Ikäeroa vain vuosi.

No eiköhän ne kartota sen teidän ruokavalion, suosittelee jättämään herkut pois ja lisäämään liikuntaa ja kasviksia, ja vähentämään tv:n katselua. Ottavat kontrolliin n puolen vuoden päästä.
Tai sitte ohjaavat suoraan ravitsemusterapeutille.

ekalle vastaajalle: En tiedä minkä kohdan ymmärsit väärin, joten vaikea kommentoida.

Anyway, terkkareita paikalla hoi! Mitkä ovat toimenpiteet tässä vaiheessa, siis teidän puolelta?
Tai muita samassa tilanteessa, miten th toimi?

Mua lähinnä siis jännittää tää neuvolakäynti!

Paino kertyy vähän eri tavalla. Tai siis, tietysti kuka tahansa tulee ylipainoiseksi, jos syö liikaa, mutta se pieni ylipaino kertyy vähän eri tavalla ja eri vauhdilla ihmisille.

Meillä on lapsi ylipainoinen, isä hoikka ja äiti ylipainoinen (lapsesta asti olen ollut, siksi tiedänkin että parempi on puuttua nyt). Lapset syövät keskenään samaa ruokaa, ja ovat suunnilleen yhtä aktiivisia. Yksi kuitenkin kerää painoa, eli syö sitten kuitenkin liikaa suhteessa kulutukseensa. Ollaan muutettu koko perheen ruokailutapoja, esim ei herkkuja ole edes siellä kaapissa houkuttelemassa (on sitten vaan äidin omassa piilossa :ashamed: ), perusruoassa mietitään entistä enemmän annoskokoja ja ollaan yhdessä liikuttu enemmän. Tämä painonkerääjä on motorisesti vähän kömpelö ollut aina, eikä ole löytänyt sellaista omaa liikuntalajia, vaikka ollaan useampia harrastuksia vuosien varrella testattu. Lapsille on siis aloitettu kaikille ajoissa liikuntaharrastukset, kun tiedän omasta kokemuksesta, että on paljon helpompaa pienenä oppia liikkumisen illoa.

Muutos tapahtuu hitaasti, ensin tuli vielä painonnousua mutta käyrä oli taittunut hitaammin nousevaksi, sitten oikeastaan on pysähtynyt se nousu. Ylipainoa on edelleen, mutta paino ei ole noussut joten oletettavasti sitten pituuskasvun myötä tulee tasaannusta.

Minä olen myös itse syömishäiriöinen taustaltani ja tosiaan myöskin ylipainoinen, mutta ei siellä lääkärissä/hoitajalla ole mitenkään alettu syyllistämään, että hei plösö sulla on läski lapsi. Ihan on saatu fiksuja neuvoja, ja päästiin ravitsemusterapeutille juttelemaan kun pyysin.

Tiedän, että minun pitää itsenikin näyttää lapsille parempaa esimerkkiä, vaikka olenkin huijannut itseäni pitkään että en ole huono esimerkki kun syön salaa lapsilta niitä herkkuja. Eihän se niin mene. Se yhdessä liikkuminen on tosi hyvä tsemppari.

Lapsuuden ja nuoruuden aikainen ylipaino aiheuttaa kuitenkin lapselle niin paljon muitakin ongelmia, kuin fyysisiä. Se vaikuttaa itsetuntoon, suhtautumiseen itseen, siihen miten muut suhtautuu. Tavallaan siis vaikka siellä tulis ihan saarnaakin siellä vastaanotolla, se on sitten vaan sellainen peiliin katsomisen paikka ja kannattaa, kun miettii mitä siellä vaakakupissa on.

Mulla on itselläni se vika, etten itseäni sillä tavalla arvosta kuin lapsiani. Vaikka tiedän, että terveys ja hyvinvointi vaatii sitä painonpudotusta, olen vähän sellainen "ei mulla niin väliä ole". Mutta lapsilla on väliä, ja sitä kautta mullakin.

Kaikkein kivointa on yhdessä liikkuminen, sitä vaan kannustaa enemmän. Ja noudattaa säännöllisiä ruoka-aikoja, katsoo annnoskokoja.

[QUOTE="kristiina";29183005]ekalle vastaajalle: En tiedä minkä kohdan ymmärsit väärin, joten vaikea kommentoida.

Anyway, terkkareita paikalla hoi! Mitkä ovat toimenpiteet tässä vaiheessa, siis teidän puolelta?
Tai muita samassa tilanteessa, miten th toimi?

Mua lähinnä siis jännittää tää neuvolakäynti![/QUOTE]

No siis just noin kuin toinen vastaaja vastasi. Keskustelee ruokavaliosta, herkuista, ruutuajasta, liikunnasta, säännöllisestä ateriarytmistä ja annoskoosta. Ja ottaa kontrolliin. Ja jos painonkehitys vaan jatkuu, niin laittaa ravitsemusterapeutille.

[QUOTE="Vieras";29182999]No eiköhän ne kartota sen teidän ruokavalion, suosittelee jättämään herkut pois ja lisäämään liikuntaa ja kasviksia, ja vähentämään tv:n katselua. Ottavat kontrolliin n puolen vuoden päästä.
Tai sitte ohjaavat suoraan ravitsemusterapeutille.[/QUOTE]

Kiitos!

Kontrolliaika kuulostaa ihan hyvältä. Tuo ravitsemusterapeutti visiitti ei varmaan missään pahimmassakaan skenaariossa olisi mikään pakollinen. Pystynkö jostain netistä tsekkaamaan, jos saan lapsen itse mitattua, että mikä tilanne on mittojen valossa?

[QUOTE="kristiina";29183037]Kiitos!

Kontrolliaika kuulostaa ihan hyvältä. Tuo ravitsemusterapeutti visiitti ei varmaan missään pahimmassakaan skenaariossa olisi mikään pakollinen. Pystynkö jostain netistä tsekkaamaan, jos saan lapsen itse mitattua, että mikä tilanne on mittojen valossa?[/QUOTE]

Miksi pidät ravitsemusterapeutilla käymistä huonona asiana?

Eihän sinne kukaan voi pakottaa, mutta siitä on oikeasti paljon hyötyä.

Kontrolliaika kuulostaa ihan hyvältä. Tuo ravitsemusterapeutti visiitti ei varmaan missään pahimmassakaan skenaariossa olisi mikään pakollinen. Pystynkö jostain netistä tsekkaamaan, jos saan lapsen itse mitattua, että mikä tilanne on mittojen valossa?[/QUOTE]

Jepjep, kuulostaa taas tooooosi hyvältä lähtökohdalta, että plösö äiti on heti kieltäytymässä tarjotusta avusta. Maton alle lakaisemallahan ne ongelmat ratkeavat. Taidat sitten olla sellainen, joka antaa vaan lapsen lihoa ja tilanne on sinusta aina menossa "parempaan suuntaan" vaikka painokäyrä vaan nousee?

Kiitos muillekin vastaajille, erityisesti sulle "alkupala". Mulla ei käytännössä ole toi syömishäiriö takanapäin, vaikka oksentelusta onkin jo yli 7 vuotta.
Lapsilla on alusta alkaen ollut toki terveellisemmät tavat, mutta olen ihmetellyt juurikin sitä, miten tuon toisen näläntaju on selvästikin paljon heikompi kuin toisen.

Mikä vika ravitsemusterapeutissa? Jos molemmat vanhemmat on ylipainoisia ja äidillä syömishäiriö niin eikö silloin oltaisi kiitollisia kaikesta avusta ja tuesta ettei lapselle tulisi samoja ongelmia?

Ravitsemustearapeutilta voi saada kyllä hyviä vinkkejä. On kuitenkin tehnyt töitä monen ylipainoisen lapsen kanssa ja voi antaa uutta näkökulmaa asiaan. Miksi et haluisi sinne, jos mahdollisuus olisi?

Itse en lähtisi lasta punnitsemaan jatkuvasti tuollaisessakaan tilanteessa, vaan yrittäisin muuttaa syömistä ja liikkusmista ja kävisin neuvolan kontrolleista. Muutos on kuitenkin hidasta ja ihan silmämääräisestikin voi arvioida tilannetta. Lapsi ei kuitenkaan samalla tavalla "laihduta", kuin aikuinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;29183099:
Mikä vika ravitsemusterapeutissa? Jos molemmat vanhemmat on ylipainoisia ja äidillä syömishäiriö niin eikö silloin oltaisi kiitollisia kaikesta avusta ja tuesta ettei lapselle tulisi samoja ongelmia?

Tottakai kiitollisia kaikesta avusta, mutta mikä siinä on niin vaikea aina käsittää, että eri ongelmiin on eri avut? Onko se jotain kiittämättömyyttä, että en pidä tuota hyödyllisenä meille? Tämäkö tulee olemaan se terkkarinkin asenne nyt sitten kuitenkin?

Jepjep, kuulostaa taas tooooosi hyvältä lähtökohdalta, että plösö äiti on heti kieltäytymässä tarjotusta avusta. Maton alle lakaisemallahan ne ongelmat ratkeavat. Taidat sitten olla sellainen, joka antaa vaan lapsen lihoa ja tilanne on sinusta aina menossa "parempaan suuntaan" vaikka painokäyrä vaan nousee?

Jep, täytyy vaan toivoa, että vihapuheen määrä täällä palstalla ei ole suhteessa reaalimaailman asenteisiin. Neuvolasta puhumattakaan.
Kuka sulle sanoi, että vanhemmat olisivat maton alle lakaisemassa mahdollisen ongelman? Tarkoittaako plösö sulle aina automaattisesti aivotonta?

Meillä on myös reilu 4-vuotias joka on vähän tukeva. Neuvolassa sanottiin että jos vuoden aikana ei tule yhtään lisää painoa alkaa käyrä olla kunnossa. Noh, 2 kiloa on tullut sen jälkeen mutta pituutta myös rutkasti.
Kaikki herkut ollaan jätetty pois. Silloin tällöin saa pienen puikkojätskin ja jos on kaverisynttärit niin eihän sitä voi kieltää lasta syömästä samaa kuin muutkin :(
Kotona e saa ruuan jälkeen ehkä 2 kertaa kuukaudessa pienen jätskin. Karkkia ei syödä. Muutama keksi menee kuukaudessa kun pitkällä metsälenkillä otetaan eväät mukaan viikonlopuna (lenkki kestää sen 1-1½ tuntia)
Lapsi tykkää kovasti ruuasta ja syökin hyvin. Välillä on silti kausia jolloin ei halua syödä kuin ihan pienen annoksen enkä tietenkään ole pakottanut, enkä myöskään ole antanut tilalle esim. leipää vaan syö sitten seuraavalla aterialla normaali annoksen.

En todellakaan tiedä miksi lapsi ei ole laihempi, nälässä ei nyt kuitenkaan halua pitää... :(

[QUOTE="kristiina";29183117]Tottakai kiitollisia kaikesta avusta, mutta mikä siinä on niin vaikea aina käsittää, että eri ongelmiin on eri avut? Onko se jotain kiittämättömyyttä, että en pidä tuota hyödyllisenä meille? Tämäkö tulee olemaan se terkkarinkin asenne nyt sitten kuitenkin?[/QUOTE]

Lapsi ja aikuinen on eri asioita ja lapsen kanssa et ole tuolla käynyt.

Jos kaikki tietotaito on jo hallussa niin miksi lapsellasi sitten on paino-ongelma? Jos ravitsemusterapeutti ei auta niin mikä sitten auttaa, sen väliinjättäminenkö?

[QUOTE="vieras";29183114]Ravitsemustearapeutilta voi saada kyllä hyviä vinkkejä. On kuitenkin tehnyt töitä monen ylipainoisen lapsen kanssa ja voi antaa uutta näkökulmaa asiaan. Miksi et haluisi sinne, jos mahdollisuus olisi?

Itse en lähtisi lasta punnitsemaan jatkuvasti tuollaisessakaan tilanteessa, vaan yrittäisin muuttaa syömistä ja liikkusmista ja kävisin neuvolan kontrolleista. Muutos on kuitenkin hidasta ja ihan silmämääräisestikin voi arvioida tilannetta. Lapsi ei kuitenkaan samalla tavalla "laihduta", kuin aikuinen.[/QUOTE]

Kiitos! Saattaa tosiaan olla, että siellä voisi käydä kuulemassa tietoa, just erityisesti mitä tulee lapsen syömiseen. Kaipaisin kuitenkin monipuolisempaa tietoa kuin ravitsemussuositukset, toisaalta ehkä olen vähän turhan pessimistinen idealle, saattaishan se olla hyväkin tyyppi.
Meillä tosiaan on kyllä suunnitelmia (vaikka sitä nyt täällä epäiltiinkin) senkin suhteen, jos näyttää, että nykyinen meno johtaa kuitenkin toisen lapsen lihomiseen, niin kuin nyt jotenkin näyttää.

[QUOTE="kristiina";29183104]No ei siis muuta syytä kuin, että olen itse jo käynyt siellä ja ei muutenkaan nyt kiikasta tietämyksestä.[/QUOTE]

Niin, mutta ruokapäiväkirjan pitäminen ja sen analysointi ammattilaisen toimesta voi olla ihan hyödyttävää...

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;29183141:
Lapsi ja aikuinen on eri asioita ja lapsen kanssa et ole tuolla käynyt.

Jos kaikki tietotaito on jo hallussa niin miksi lapsellasi sitten on paino-ongelma? Jos ravitsemusterapeutti ei auta niin mikä sitten auttaa, sen väliinjättäminenkö?

Tervetuloa reealimaailmaan! Ihmiset hyvin harvoin noudattavat ravitsemussuosituksia ollen sekä lihavia, että laihoja ja lastensa ollessa laihoja ja pulleita. Meilläkään täällä ei ole eikä tule olemaan tavoitteena minkään suosituksen orjailu vaan normaali terve suhtautuminen ruokaan ja toisaalta normaalipaino. Meillä tulee auttamaan asiaan syömistottumuksien muuttaminen terveellisempään suuntaan, kuinka suuri korjausliike tarvitaan, jää nähtäväksi. Miksi meidän pitäisi kopioida juuri se yksi malli kaikista maailman tuhansista toimivista malleista tänne kotiimme? Entä jos haluammekin toisen mallin, mitä se sinua kiusaa, jos ongelma tulee hoidettua?

[QUOTE="kristiina";29183289]Tervetuloa reealimaailmaan! Ihmiset hyvin harvoin noudattavat ravitsemussuosituksia ollen sekä lihavia, että laihoja ja lastensa ollessa laihoja ja pulleita. Meilläkään täällä ei ole eikä tule olemaan tavoitteena minkään suosituksen orjailu vaan normaali terve suhtautuminen ruokaan ja toisaalta normaalipaino. Meillä tulee auttamaan asiaan syömistottumuksien muuttaminen terveellisempään suuntaan, kuinka suuri korjausliike tarvitaan, jää nähtäväksi. Miksi meidän pitäisi kopioida juuri se yksi malli kaikista maailman tuhansista toimivista malleista tänne kotiimme? Entä jos haluammekin toisen mallin, mitä se sinua kiusaa, jos ongelma tulee hoidettua?[/QUOTE]

Mä vaan kuvittelisin että lasten ravitsemusterapeuteilla olisi parempia malleja tarjolla lasten normaalipainossa pysymiseen kuin ylipainoisilla, syömishäiriöisillä vanhemmilla joiden lapsetkin alkavat olla ylipainoisia. Ei se mua kiusaa jos ette halua asiaan muutosta, lasta se vaan kiusaa. Sen lapsen takia voisi olla hyvä käydä kuulemassa ravitsemusterapeuttiakin eikä päättää etukäteen että sillä on vaan yksi malli tarjolla eikä se sovi kuitenkaan meille.

Te teette niin kuin haluatte, mä olen käynyt kyllä lasten kanssa aina varmuudeksi niissä paikoissa mihin on lähetetty. Vaikka mä olisinkin silloin ollut eri mieltä lähetteen tarpeellisuudesta. Ei se ravitsemusterapeutin kuuleminen estä teitä etsimästä apua muualtakin.

Annoskoot on se ensimmäinen asia mitä aletaan tarkkailemaan. Itselläni on kanssa 4-vuotias, syö kuin lintu, muutaman lusikallisen jälkeen on täynnä. 4-vuotias ei tarvitse mitään isoja annoksia!

Yhteistyössä