Mitä suomalaista tarjota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulassa

Vieras
Nyt apua menun kanssa: mitä tarjota ulkomaisille vieraille? Pariskunnat ovat tunnetusti kulinaristeja, ja toivoivat jotain suomalaista. Tarkoitus tarjota 3 tai 5 ruokalajin menu. Apuja kaikilta ruuanlaiton harrastajilta kaivataan.

Kesäkeitto
hernekeitto
kaalikeitto
karjalanpaisti
poronkäristys

karjalanpiirakoita
muikku/lohikukko
lettuja ja vanilja jätskiä lakkahilloa
pannaria
mansikka kakku

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Kesäkeitto
hernekeitto
kaalikeitto
karjalanpaisti
poronkäristys

karjalanpiirakoita
muikku/lohikukko
lettuja ja vanilja jätskiä lakkahilloa
pannaria
mansikka kakku

lisään vielä:
savustettu lohi
lohikeitto
grillattulohi ja kasvikset
uudet perunat ja silli

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kanada ja USA. Ei ole uskonnollisia eikä eettisiä rajoituksia.
Oukei, mä kirjoittelen menyyehdotuksen hieman myöhemmin, kun tässä nyt ensin hieman mietiskelen sitä. Mutta ehdottomasti siihen kuulkuu kauden kotimaiset kasvikset ja marjat, koska ne ovat nyt parhaimmillaan. Jälkiruuaksi mä tarjoaisin vanhanajan vaniljajäätelöä ja kotimaisia mansikoita. Jenkkien mansikat eivät nimittäin maistu Mansikoilta vaan mansikoilta. Ja noissa kahdessa on IIIIIISO ero :p

poronkäristys tulee mieleen, MUTTA joskus turistit eivät saata syödä poroa (petteri punakuonoa), heistä on niin outoa, että syömme 'joulupukin apulaista'. Siis ihan aikuisista ihmisistäkin. Täällä lapissa asuvana olen tähän törmännyt.
Mutta jos ovat ennakkoluulottomia ihmisiä niin poroa tarjoaisin. Tai sitten esim. loimulohta.

Jälkkäriksi leipäjuustoa lakkahillolla ehdottomasti.

Joops....tällainen ehdotus tuli mieleeni

Kylmäsavulohta, jokirapuremouladea ja patonkia
Kermainen kanttarellikeitto
Katajanmarjoilla ja lipstikalla maustettu hirvipata, uudet perunat ja höyrytetyt porkkanat
Kotimaisia juustoja ja lakkoja
Vanhanajan vaniljajäätelö, mansikat ja kahvi

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Katajanmarjoilla ja lipstikalla maustettu hirvipata, uudet perunat ja höyrytetyt porkkanat

nami :p mut ehkä myös muikkukukko ja karjalanpaisti?? siis sellanen oikea karjalanpaisti eikä mistään suiluista tehty :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
nami :p mut ehkä myös muikkukukko ja karjalanpaisti?? siis sellanen oikea karjalanpaisti eikä mistään suiluista tehty :whistle:

Karjalanpaistia mietin itsekin. Mutta koska mä laitan aina karjalanpaistiin myös maksaa, niin ulkomaalaisille vieraille en sisuskaluja tarjoaisi. Mutta maksaton karjalanpaisti on hyvä vaihtoehto.

Mitä tuo jokirapujuttu on, onko siihen reseptiä? Kuulostaa loistavalta menulta, tästä on hyvä lähteä liikkeelle. Lipstikan kanssa saa varmaan olla aika varovainen?

Mitä tuo jokirapujuttu on, onko siihen reseptiä? Kuulostaa loistavalta menulta, tästä on hyvä lähteä liikkeelle. Lipstikan kanssa saa varmaan olla aika varovainen?
Jokirapuremoulade on siis majoneesi, jossa on jokirapuja. 3:n hengen annokseen (teen tämän annoskoossa 3 henk, koska sen kokoinen perhe mulla on ollut ja siten mittasuhteet tuttuja) mä laittaisin 1,5 dl majoneesia, 1 pienen pieneksi silputun sipulin, puolikkaan maustekurkkua pineksi silputtuna, 1 rkl sitruunamehua, 1-2 rkl pieneksi silputtua tuoretta tilliä, 0,5 tl sitruunapippuria ja 1 dl jokiravun pyrstöjä. Myös punaravun pyrstöt käyvät, esin Citymarketin kalahyllyistä pitäisi jompaa kumpaa ainakin löytyä. Kaikki ainekset sekaisin ja jääkaappiin maustumaan noin puoleksi tunniksi.

Laittaisin alkupalan tarjolle siten, että lautaselle tulee ensin 1-2 salaatinlehteä (koosta riippuen), päälle kylmäsavulohiviipaleita ja nokare tuota remouladea. Eli sen verran, kun sitä on per ruokailija. Lautasen reunalle kurkkua ja tomaattia viipaleina/lohkoina ja sitruunanlohko. Lohi-remoulade-keon päälle vielä näyttävä tillin oksa. Ja itse asiassa sen patonkin korvaisin sittenkin viipaleella hyvää ruisleipää, jossa päällä aitoa voita (kannataa varmuuden vuoksi ostaa laktoositonta voita) sekä suolasienisalaattia. Ruisleivästä saa varsin kauniita paloja leikkaamalla ne piparkakkumuotilla.

Jokirapuremoulade on siis majoneesi, jossa on jokirapuja. 3:n hengen annokseen (teen tämän annoskoossa 3 henk, koska sen kokoinen perhe mulla on ollut ja siten mittasuhteet tuttuja) mä laittaisin 1,5 dl majoneesia, 1 pienen pieneksi silputun sipulin, puolikkaan maustekurkkua pineksi silputtuna, 1 rkl sitruunamehua, 1-2 rkl pieneksi silputtua tuoretta tilliä, 0,5 tl sitruunapippuria ja 1 dl jokiravun pyrstöjä. Myös punaravun pyrstöt käyvät, esin Citymarketin kalahyllyistä pitäisi jompaa kumpaa ainakin löytyä. Kaikki ainekset sekaisin ja jääkaappiin maustumaan noin puoleksi tunniksi.

Laittaisin alkupalan tarjolle siten, että lautaselle tulee ensin 1-2 salaatinlehteä (koosta riippuen), päälle kylmäsavulohiviipaleita ja nokare tuota remouladea. Eli sen verran, kun sitä on per ruokailija. Lautasen reunalle kurkkua ja tomaattia viipaleina/lohkoina ja sitruunanlohko. Lohi-remoulade-keon päälle vielä näyttävä tillin oksa. Ja itse asiassa sen patonkin korvaisin sittenkin viipaleella hyvää ruisleipää, jossa päällä aitoa voita (kannataa varmuuden vuoksi ostaa laktoositonta voita) sekä suolasienisalaattia. Ruisleivästä saa varsin kauniita paloja leikkaamalla ne piparkakkumuotilla.

Kannattako ravun makua peittää majoneesilla? EIkös ne amerikassa pistä kaikkeen majoneesia?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattako ravun makua peittää majoneesilla? EIkös ne amerikassa pistä kaikkeen majoneesia?
Pistäähän ne. Mutta jos ei halua peittää ravun makua majoneesilla...tässä mun ehdotuksessanihan se kylmäsavulohi oli se nro 1 ja remoulade vain kastike... niin sitten tarjoaisin niitä rapuja ilman koko lohta. Esim sekoittamalla ravun pyrstöihin tuoretta tillisilppua ja ripauksen sitruunamehua ja sitruuna- tai mustapippuria. Mutta niitä rapuja tarvitaan sitten vähän enemmän per ruokailija, jos ne ravut onkin alkupalan nro 1.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pistäähän ne. Mutta jos ei halua peittää ravun makua majoneesilla...tässä mun ehdotuksessanihan se kylmäsavulohi oli se nro 1 ja remoulade vain kastike... niin sitten tarjoaisin niitä rapuja ilman koko lohta. Esim sekoittamalla ravun pyrstöihin tuoretta tillisilppua ja ripauksen sitruunamehua ja sitruuna- tai mustapippuria. Mutta niitä rapuja tarvitaan sitten vähän enemmän per ruokailija, jos ne ravut onkin alkupalan nro 1.
Ja sitten voi tehdä toisinkin päin eli jokirapuja ja kylmäsavulohiremouladea, kuten tässä
suomi1b_iso.jpg

Mä en noita kukkoja tarjoaisi, koska vaikka itse niistä tykkäänkin, niiden ulkoasu ei välttämättä ole erityisen herkullinen ulkomaalaiselle, joka ikinä ei ole moista syönyt. Samasta syystä en koskaan tarjoaisi ulkomaalaiselle mämmiä :D Tarkoitus ei kaiketi ole, että vieras kokee olevansa Pelkokerroin -ohjelmassa?

Yhteistyössä