Mitä syitä lyhyisiin hoitopäiviin voi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin miksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Jos tuo meidän poitsu olisi hoida, niin se olisi yleensä lyhyempää päivää, sillä meen töihin 6.40 ja pääseen yleensä töistä jo 10.00, ellei sitten tule lisähommia ja silloin olen sitten 12-14 kotona, tänäänkin olin jo 12.30 kotona.

siis työaikasin on 3 tuntia? miten noin vähälä työllä voi elää?

No onneksi miehelläkin on työ. Mä teen ihan tietoisesti lyhyempää päivää, ettei tarvi vielä tota lasta hoitoon laittaa, mun täti hoitaa tarvittaessa ja joskus mies lähtee vasta 10 töihin, joten ehdin kotiin ennen kuin lähtee. Tosta tulee vähän lisätienestiä ja onhan noita lisäkeikkoja aina välillä, kuten tällä hetkellä on tiedossa pari tuntia pidempiä päiviä ensi perjantaihin saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin miksi:
Tuli vaan mieleen, että miten on mahdollista, että meidän päivähoitoryhmässä on vain muutama lapsi kun mä vien noin 7.50-8 ja edelleen vaan muutama lapsi, kun haen noin klo 16. Joskus oon hakenut jo 15, kun olen päässyt ja silloinkaan ei ole kuin 3-4 lasta jäljellä. Tänään hain tasan klo 16 ja oma lapseni oli toiseksi viimeinen.

Kuitenkin ryhmässä on 21 lasta, 3-5 vuotiasta.

Alueella ei asu opiskelijoita juuri lainkaan, kotiäitejä (joilla vauva kotona) on (muttei noin paljon)...

Miten ne päivät muuten olisivat kaikilla noin lyhyet? Mäkin olen lyhennetyllä työajalla, mutta matkat tekevät niin, että päivä on kuitenkin 8 h. Mies tekee työtä välillä 7-16. Joskus harvoin pääsee lähtemään aiemmin, nyt tänä syksynä ehkä 4 kertaa on hakenut ennen kuin mä ehdin..

entä miehesi työajat?

Nehän lukee tuossa... eli saa joustaa, mutta aika minimisti, yleensä menee seitsemäksi plus kun tulee käy kauppa-asiat, niin on kotona noin klo 17.

paljon myös tehdään lyhennettyä työaikaa. tekisin itsekin, jos talous sallisi, vaikka 5-vuotias sanookin nykyään aina päiväkodista haettaessa, että leikit on vielä kesken. ja haetaan hieman puoli viiden jälkeen.

Meillä miehellä joustava työaika. Jos minä menen aikaisin aamulla töihin, mies menee myöhemmin ja päinvastoin. Näin lasten hoitopäivät eivät veny liian pitkiksi.

Mitkä sinun miehesi työajat ovat? ja jos esim. äiti on sairaanhoitaja, tai lähihoitaja, mikä lienee suomalaisten naisten yleisin ammatti, ja mies on normaalissa päivätyössä, niin ei tarvita sitä vuorohoitoa.

ja monet vievät muutamaksi tunniksi hoitoon lapsenni päiväkodissa vaikka olisi vapaapäivä tai nukkumapäivä.

mitkä ne miehesi työajat ovat?

Jos vain toinen vanhempi on vuorotyössa, mikä on yleisempää kuin molempien vuorotyöt, niin ei lapsille ole mitään vuorohoidontarvetta.

Eiköhän niitä syitä tullut tuossa aika paljon. Alueellasi monet satsaavat lapsiinsa (kuten sinäkin, jos päiväsi on lyhennetty.)

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Eivät lapset kai tule vain teidän alueeltanne, ja voihan siellä siltikin opiskelijoita olla. Minun lapsillani päivät ovat lyhyemmät juuri sen vuoksi että opiskelen.

Ja sitten monet pariskunnat limittävät työaikojaan niin, että lasten hoitoaikoja saa lyhennettyä.

Kyllä ne aika pitkälti tulee. Plus mitä olen nähnyt, niin eivät ole mitään nuoria ja täällä alueella ei asu opiskelijoita juuri lainkaan. Tiedän mitä asuu, kun kerran näin jonkun sosioekonomisen tilaston täältä + kun oli luetteloitu keskimääräiset tulotasot, oli alue aika korkealla (muttei mikään tosi rikkaiden alue).

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Meillä minä vien lapset hoitoon n.klo.7 jotta ehdin töihin kahdeksaksi. Mies menee töihin aamukuudeksi ja hakee lapset viim.klo.15. Itse olen kotona vasta pari tuntia myöhemmin.

Sun tilannehan ei oo kummempi kuin meidän, koska meillä on päiväkodissä välillä 8-16 (aina ei edes 16 asti).

Mulla työaika riippuu muistakin kuin itsestäni, niin en voinut lyhentää muuten kuin noin.

Mies olisi saanut noin saman lyhennyksen, eli ei esim. niin että hakisi jo klo 14 tai 14.30. Hänellä on aamuisin palaveri jossa on oltava mukana.

Yhteistyössä