Mitä tää nyt olisi, nielutulehdus?paise? Kuva on.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toispuoleinen kipu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toispuoleinen kipu

Vieras
Nielukipua tuntui vähän perjantai aamuna, mut töissä pystyin syömään ihan normaalisti. Ylävatsakipuja oli perjantai päivän aikana. lllalla nielu alkoi tuntua tosi kipeältä toiselta puolelta. Kipu tuntui myös samanpuolen korvassa. Mitään peitteitä en nielussa näe. Viime yö oli tuskallinen, nieleminen sattui todella jopa oman syljen nieleminen. Haukottelu oli myös tuskaa. Lämpö oli 38, mut ei mitenkään sellainen kuumeinen olo ollut. Aamulla sain otettua panadol 500mg - tosin tuskaa oli nieleminen. Se ilmeisesti auttoi jonkin verran, sillä päivällä pystyin syömään jotain vaikka nieleminen edelleen sattui mutta ei niin paljoa kuin yöllä/aamulla.
Edelleen oireet ovat toispuoleiset, nieleminen sattuu. Lämpöä 37.7. Hengittäminen on ihan normaalia. Lääkärissä en ole käynyt.
Niin ja ei mitään flunssaa ole ollut, eikä nytkään ole yskää eikä nuhaa.

Ei ole todettuja angiinoita. Vajaa vuosi sitten muistan että oli useampaan otteeseen nielukipua, mutta ei mitään tällaista ja ne meni ohi itsekseen (en käynyt nieluviljelyssä).

Mistäkähän tässä on kyse? Laitan kuvan tähän, jo siitä nyt jotain apua on.

En osaa sanoa,enkä kuvaa tulkita mut kerron omasta kokemuksesta. Mulla siis oli viime keväänä joku tulehdus nielussa. Perjantai iltana kävin päivystyksessä ja ottivat nielunäytteen mut ei mitään. Yö oli tuskaa ja kuola valui kun ees sitä en voinu nielaista. Lauantaina aamupäivällä nielu oli niin turvoksissa et pystyin oleen vain etukenossa asennossa ja sit olikin jo kiire päivystykseen. Sinnillä olin ajatellut pärjätä maanantaihin ja mennä omalle terv.asemalle kun olivat niin perjantaina kehottaneet toimimaan. Päivystykseen saavuttuani oli tunnin sisään nielua punktoitu, otettu tietokonekuvat, verikokeet, viljelyt, tähystetty ja toimitettu osastolle. Kolme päivää olin ab-tipassa. Ei selvinnyt mikä oli mut abiootit alko heti pureen ja paraneminen tapahtu vauhdilla. Suosittelen siis kääntymään lääkärin puoleen. Mulla myös kipu oli selkeästi toispuoleinen. Sanoivat et ois kannattanut mennä jo aikasemmin koska nielu oli niin turvonnut et ei ois ollu juuri enempää vara turvota. Ja varsinaisia hengitysvaikeuksia ei mulla ollu joten en tajunnu tilanteen vakavuutta. Mulla ei ollu myöskään lämpöä eikä edes tulehdusarvot koholla. Ainoa mikä oli kohonnu oli valkosolut.

Ei mielestäni ole hammaspaise, ei ole hammaskipua. Hampaat pystyy puremaan yhteen ilman minkäänlaista kipua. Itse googletin kurkkupaiseen, ja niissä kuvissa koko nielu on melkein tukossa. Joten mietinkin et hätäilenkö vain? ei tuo pahalta näytä mutta kipeä on. Viime yönä kyl tuntu että itku pääsee kun nieleminen oli niin vaikeaa. En haluaisi turhaan mennä päivystykseen.

Kukapa sinne turhaan haluaisi mennä. Itse menisin nyt ehkä herkemmin tuon kokemukseni takia. Muutenkin olen saanut kehotuksen mennä herkemmin. Minulta on mm umppari puhjennut kun kotona mietin olenkohan riittävän kipeä et kehtais mennä lääkärille.

Ei se kurkkupaise välttämättä vedä koko kurkkua tukkoon. Onko kaula turvonnut?
Nukutko muuten sillä kyljellä, jolla puolen kurkkukipu on? Ylävatsakivut ja kurkkukipu voi viitata myös refluksiin, mutta en tiedä aiheuttaisiko se noin kovat oireet.

Ei kaula ole turvoksissa, mielestäni. Kaulalla tuntuu kyllä imusolmukkeet, kenties suurentuneet? ja tuntuu vähän aristavalta juuri tuon puoleinen.
Viime yönä nukuin kummallakin kyljellä, tosin parin tunnin välein heräsin nielukivun vuoksi.

Mulla ei ollut mitään ulkoisia merkkejä kuten turvotusta kaulalla tai imusolmukkeet suurentunut. Ainoastaan nielussa turvotus. Voitko soittaa päivystykseen ja kysyä ohjeita?

[QUOTE="Huh";29469731]Onks tää jokin lääkäripalsta?[/QUOTE]

Kuin? Nykyään ainakaan meillä päin ei tahdo viitsiä päivystystä turhaan vaivata. Kohtelu tahtoo olla varsin ala-arvosta jos ei ole ihan tosi kyseessä.

Kurkkukipuun annetaan päivystysosastolla panadol 1g. Ne tabletit voi myös murskata ja juoda veden kanssa.

Kuvaa en ala katselee.....yöks

Mut meillä päi ainakin on porukalla ollu paljon jotai nielu/kurkunpäätulehdusta

Nielukipua tuntui vähän perjantai aamuna, mut töissä pystyin syömään ihan normaalisti. Ylävatsakipuja oli perjantai päivän aikana. lllalla nielu alkoi tuntua tosi kipeältä toiselta puolelta. Kipu tuntui myös samanpuolen korvassa. Mitään peitteitä en nielussa näe. Viime yö oli tuskallinen, nieleminen sattui todella jopa oman syljen nieleminen. Haukottelu oli myös tuskaa. Lämpö oli 38, mut ei mitenkään sellainen kuumeinen olo ollut. Aamulla sain otettua panadol 500mg - tosin tuskaa oli nieleminen. Se ilmeisesti auttoi jonkin verran, sillä päivällä pystyin syömään jotain vaikka nieleminen edelleen sattui mutta ei niin paljoa kuin yöllä/aamulla.
Edelleen oireet ovat toispuoleiset, nieleminen sattuu. Lämpöä 37.7. Hengittäminen on ihan normaalia. Lääkärissä en ole käynyt.
Niin ja ei mitään flunssaa ole ollut, eikä nytkään ole yskää eikä nuhaa.

Ei ole todettuja angiinoita. Vajaa vuosi sitten muistan että oli useampaan otteeseen nielukipua, mutta ei mitään tällaista ja ne meni ohi itsekseen (en käynyt nieluviljelyssä).

Mistäkähän tässä on kyse? Laitan kuvan tähän, jo siitä nyt jotain apua on.

mulla sama.. tänään aamulla/päivällä ei mitään, mutta iltapäivällä alko ihan tajuton alamaha kipu ja huono olo. Sen jälkeen menin nukkumaan että helpottuisi. Sitten kun heräsin niin tajuton kurkku kipu vasemmalla puolen kurkkua. Ei kärsi nukkua eikä niellä mitään. Särkylääkettä olen ottanut ja lämmintä juonut. Mutta ei auta... mulle on tehty shuntti leikkaus huhtikuussa. Niin en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä...

Yhteistyössä