Mitä taloudellista järkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselijä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyselijä?

Vieras
Kyllä mä olen alkanut ihmettelemään, että mitä ihmeen taloudellista järkeä pienipalkkaisen yh:n on tehdä töitä?

Mulla kolme lasta, eli asumiskustannusten jälkeen meille pitäisi jäädä n. 1300 euroa käyttöön. Plus sitten maksetaan sähkölaskut, ip-kerhot, terveydenhuoltomenot.

Kun/jos menen töihin ja tienaan vaikka 1900 euroa, asumistuki pienenee ja laskelmieni perusteella "voitan" n. 150 euroa kuussa. Mutta mun pitää maksaa itse nämä ip-kerhot, sähkölaskut, työmatkakustannukset ym.

Eli tilanne taloudellisesti plus miinus nolla. Sen lisäksi usean lapsen perheessä on ihan riittävästi puuhaa, joista suoriutuminen työpäivän päätteeksi ei ole aina sitä kevyintä hommaa.

Eli töitä ei kannata tehdä, koska siitä ei makseta riittävää palkkaa. Ja tässä en nyt kysy mistään itsearvostuksesta tms. vaan ihan puhtaasti taloudellisesta hyödystä.

Sellainen taloudellinen hyöty että tuo työssäkäyntisi kerryttää sinulle eläkettä. Ei ehkä sellaista kuin meidän vanhempien ikäluokalla on, mutta kuitenkin. Lisäksi lapset oppivat mallin siitä että töitä pitää tehdä, jos niitä on tarjolla. Vai haluatko että lapsesi ottavat sinusta mallia ja päätyvät siihen että koulua ei kannata käydä, töitä ei kannata tehdä?

Jos haluat opettaa myös lapsesi siihen että yhteiskunta elättää niin ei tietenkään mitään järkeä. Jos taas tahdot lapsillesi paremman tulevaisuuden niin nostat sen takapuolesi penkistä ja menet töihin.

[QUOTE="vieras";24790906]Sellainen taloudellinen hyöty että tuo työssäkäyntisi kerryttää sinulle eläkettä. Ei ehkä sellaista kuin meidän vanhempien ikäluokalla on, mutta kuitenkin. Lisäksi lapset oppivat mallin siitä että töitä pitää tehdä, jos niitä on tarjolla. Vai haluatko että lapsesi ottavat sinusta mallia ja päätyvät siihen että koulua ei kannata käydä, töitä ei kannata tehdä?

Jos haluat opettaa myös lapsesi siihen että yhteiskunta elättää niin ei tietenkään mitään järkeä. Jos taas tahdot lapsillesi paremman tulevaisuuden niin nostat sen takapuolesi penkistä ja menet töihin.[/QUOTE]

tokihan minä tuon tiedän ja aina olen töitä tehnytkin, nyt opiskelen uuteen ammattiin. Mutta jutun pointti olikin vain ja ainoastaan se taloudellinen puoli. Teet töitä 8 tuntia päivässä, jolla pysyt korkeintaan nipin napin toimeentulotuen rajamailla. Ei niin mitään järkeä. Työstä pitäisi aina maksaa sen verran, että sillä elää paremmin kuin tuilla.

Torstaina kuningaskuluttajassa oli yksinhuoltajaäiti kolmen lapsen kanssa. Hän saa kuussa yhtä paljon rahaa kuin meidän nelihenkinen perhe ja meillä mies on töissä.

Kuitenkin jos meille tulee enemmän esim. sairaskuluja joudumme ne itse maksamaan emmekä saa soskusta. Kyllä välillä kiukuttaa tuo miehen huonopalkkainen työ, jossa saa vielä raataa itsensä ihan puhki.

Työvoimatoimisto rupesi patistelemaan minua johonkin töihin, että karenssia rupeaa muuten pukkaamaan.

Löysin sitten yhden kivan paikan, jossa ei kuitenkaan voi olla kuin 5h/ pvä.

Palkkatuella oisin sinne mielelläni mennyt, mutta hoitomaksujen jälkeen minulle olisi jäänyt vähemmän rahaa käteen kuin työttömänä. Olen siellä nyt harjoittelijana (9€/ pvä ) jolloin tästä "työstä" minulle jää kuussa 60€ enemmän kuin työttömänä + lapset joutuvat olemaan pitkät ja kalliit päivät hoidossa.

Yhteistyössä