Mitä tämä nyt siis tarkoittaa kotihoidontukeen liittyen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
Nykyinen kotihoidontuki kohdennetaan puoliksi molemmille vanhemmille.

Eli siis tarkoittaa käytännössä mitä?

Milloin tuo astuu voimaan?

Ajattelin tuosta huolimati olla tämän toisenkin pienen kanssa kotona enemmän, kuin sen 3 vuotta. Ajattelin laittaa hänet päivähoitoon, kun hän on 4-5 vuotias. Pienen lapsen paikka on kotona, eikä hälyisessä ja meluisassa päiväkotiryhmässä ynnä jatkuvassa tautikierteessä (flunssaa, mahatautia, rokkoa jne.)

• Tykkää
Reactions: Eleonoora86
[QUOTE="äitee";28923637]Nykyinen kotihoidontuki kohdennetaan puoliksi molemmille vanhemmille.

Eli siis tarkoittaa käytännössä mitä?

Milloin tuo astuu voimaan?

Ajattelin tuosta huolimati olla tämän toisenkin pienen kanssa kotona enemmän, kuin sen 3 vuotta. Ajattelin laittaa hänet päivähoitoon, kun hän on 4-5 vuotias. Pienen lapsen paikka on kotona, eikä hälyisessä ja meluisassa päiväkotiryhmässä ynnä jatkuvassa tautikierteessä (flunssaa, mahatautia, rokkoa jne.)[/QUOTE]

No eipä sitä kukaan vielä tiedä mitä tuo käytännössä merkitsee. Edes hallitus. Mä en ymmärrä miks näissä keskuteluissa 'isä hoitaa kotona'= 'lapsi on vietävä hoitoon'

[QUOTE="Vieras";28923660]No eipä sitä kukaan vielä tiedä mitä tuo käytännössä merkitsee. Edes hallitus. Mä en ymmärrä miks näissä keskuteluissa 'isä hoitaa kotona'= 'lapsi on vietävä hoitoon'[/QUOTE]

Perheillä on erilaisia syitä miksi aina isä ei jää kotiin. Omasta lapsuudesta voin sanoa, että todellakin olisin ennemmin mennyt päivähoitoon, kuin jäänyt isäni kanssa kotiin. Se olisi ollut sitäpaitsi jo lastensuojeluasia.

No kyllä se jo aika lailla tiedetään, mitä käytännössä merkkaa: http://valtioneuvosto.fi/tiedostot/julkinen/budjetti/290813/kannanotto.pdf
"Kohdennetaan nykyinen kotihoidontuki puoliksi molemmille vanhemmille ja rajoitetaan subjektiivista päivähoito?oikeutta sosiaaliset perusteet huomioivalla tavalla osa?aikaiseksi silloin, kun vanhempi on kotona äitiys?, isyys?, vanhempain? tai hoitovapaalla tai kotihoidontuella. Jos toinen vanhemmista ei pidä hänelle kohdennettua vapaata, perhe menettää tältä osin perhevapaat. (STM, OKM)"

Eli Kh:sta äiti voi pitää aiempaa vähemmän. Voihan toki senkin jälkeen jäädä kotiin, mutta ei voi nostaa kotihoidontukea, koska äidin osuuden jälkeen isän pitäisi pitää loput. Eli siis kh rahaa ei tipu enää pelkästään mammoille.

Tuohon kht:hen tulee kyllä varmasti enemmän lisätarkennusta. Ei taida riittää että maksu menee vain miehen tilille. Meillä esim. ekan lapsen jälkeen molemmat oli töissä (minä osa-aikaisena) ja lapsi kotihoidossa = saatiin kh-tuki. Muutenhan tuo sama onnistuisi jatkossakin, siten vain että maksu miehen tilille, mies töissä ja minä teen vaikka muutaman viikonloppuvuoron töissä.

Toisaalta voitasko kh-tukioikeus rajata vain vakityössä oleville = työnantajalta saatava ilmoitus perhevapaasta? Eikö esim minulla olisi oikeutta saada kh-tukea kun ei ole vakipaikkaa odottamassa? Olen sairaanhoitajana tehnyt pitkiäkin sijaisuuksia, jos sillä on mitään merkitystä.

Pöh.
Mä teen työni kotona ja olen omat lapseni halunnut hoitaa myös itse siinä samalla - itse olen lapseni tehnyt ja itse ne myös hoidan koulutielle asti. Mies on töissä, eikä mahdollisuutta ole kotiin jäädä, olisiko siinä mitään järkeäkään kun minä olen kuitenkin kotona - tietysti mukavahan se olisi koko perhe olla kotona yhdessä...

jos kuvitellaan et tuo astuu voimaan vuoden alusta ni jos tän vuoden puolella saa vielä päätöksen kht:stä ni meneeks se homma sit nykysen mukaa vai muuttuuks se jokatapauksessa vaikka se on päätetty jo?

[QUOTE="mietiskelijä";28924412]jos kuvitellaan et tuo astuu voimaan vuoden alusta ni jos tän vuoden puolella saa vielä päätöksen kht:stä ni meneeks se homma sit nykysen mukaa vai muuttuuks se jokatapauksessa vaikka se on päätetty jo?[/QUOTE]
Luultavasti menee nykyisen mukaan. Nyt ei olla muuttamassa lakia, jolla työntekijä (se hoitavapaalaista sijaistava) voitaisiin irtisanoa ennen määräaikaisen työsopimuksen päättymistä. Jos hoitovapaa on siis jo myönnetty, työnantajan ei tarvitse ottaa työntekijää kesken kaiken takaisin töihin.