Mitä tämä voisi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulehdus?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulehdus?

Vieras
Minulla on nyt viikon ajan ollut emätinoireilua, jota en itse pysty ns. diagnosoimaan. Olen menossa lekurille, mutta sain ajan vasta ensi torstaiksi. Pystyisiköhän sillä välin joku sanomaan, mitä tämä voisi olla, ja mitä sille voisi tehdä.

Alapääni punoittaa ja kutisee. Kutina ei ole mitenkään karmeaa, vaan tasasain väliajoin tapahtuvaa pientä kihelmöintiä. Punoitusta on lähinnä sisempien häpyhuulien sisällä. Itse emätin ei oireile mitenkään, ei ole kutitusta, kipuja tai vuotoa. Eniten tämä vaikuttaa joltain tulehdukselta, mutta hiivaan en usko, koska hiivaan tyypillistä vuotoa ei ole. En viitsisi turhaan lähteä hiivalääkityksellä hoitamaan, jos ei tämä sitä ole. Joten kertokaa ellit, mitä tämä voi olla?

Oireilusi voi olla myös jonkinsortin allergiaa. Käytätkö esim. hajustettuja pikkuhousunsuojia tai vastaavia? Jos käytät, niin jätä pois ja seuraa vaikuttaako oireisiin. Jokin ruoka-ainekin saattaa olla taustalla. On kuitenkin tarpeellista, että lääkäri määrittelee vaivasi. Eiköhän asia selviä ja hoito löydy.

Pikkuhousunsuojista ja terveyssiteistä ylipäätään voi tulla iho-oireita, jopa niin että iho menee ihan rikkikin, ei vain pelkkää kutinaa. Jos arvelet että siteet voisivat olla syypäänä, kannattaa vaihtaa ne kestositeisiin jotka eivät ärsytä ihoa. Valmistajien ja jälleenmyyjien yhteystietoja löydät täältä: http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut

Yhteistyössä