mitä tapahtuu jos pienen vauvan äiti joutuu sairaalaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viima"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"viima"

Vieras
tuli tässä mieleen kun olin kovassa kuumeessa niin mitä jos oliin joutunut sairaalaan olisinko saanut vauvan mukaan osastolle? ja puhun ihanpienestäa alle 2kk vanhasta. entä jo isää ei esim ole tai hän on vaikka sellaisella työmatkalla ettei pääse eikä muitakaan sukulaisia ole mahdollisuus saada lasta hoitamaan. ja lapsi on täysin rintaruokinnassa. vai mitä sille pienelle tapahtuu?

Tietyissä tapauksissa vauvan saa varmaan sairaalaan mukaan. Tai sit sinne sairaalaan lastenosastolle. Riippuu varmaan vähän siitä että pystyykö sitä vauvaa itse hoitamaan. Jos ei niin sit se ei voi sinne aikuisten osastolle äidin kanssa tulla, koska tuskin hoitajat siellä ehtii vauvaa hoitamaan. Eli silloin vauva lastenosastolle varmaankin. Luulisin, en tiedä.

No, varmaan todennäköisin ratkaisu on, että vauva siirtyy pulloruokintaan ja joku muu hoitaa, sukulainen, ystävä tai sosiaalityöntekijä. Kyllä se vauva hengissä selviää ilman sitä tissiäkin. Kuitenkin varmaan yleensä siellä sairaalahoidossa tarvii sellaista lääkitystäkin, ettei imetys enää olisi vauvalle hyväksi...

Uusimmassa Kaksplus lehdessä oli justiinsa juttu äidistä, joka vietti vauvan ensimmäiset viikot sairaalassa ja psykiatrisella, ja vauva oli mukana, joten kai se jossain tapauksissa on mahdollista. Riippuu kai vähän sairaudesta ja varmaan sairaalan resursseistakin.

Harvalla sairaalalla on tarjota terveelle lapselle lastenosastolta paikkaa.. Ja jos itse olet niin sairas että joudut sairaalaan, et varmaan itse jaksa hoitaa?

Jos mitään tukiverkostoa ei ole, ehkä lastensuojelu voi tilapäisesti vaikka sijoittaa kunnes pääset sairaalasta.

[QUOTE="Miu";23044277]Uusimmassa Kaksplus lehdessä oli justiinsa juttu äidistä, joka vietti vauvan ensimmäiset viikot sairaalassa ja psykiatrisella, ja vauva oli mukana, joten kai se jossain tapauksissa on mahdollista. Riippuu kai vähän sairaudesta ja varmaan sairaalan resursseistakin.[/QUOTE]

psykiatrinen on kuitenki ihan eri asia kuin ns. normaali sairaala.. Mutta uskoisin että jos sairaalaan joutuu niin ei ole siinä kunnossa että vauvaa vois hoitaa eli vauvan huolehtii lastensuojelu, vaikkaisin että jos on parista päivästä kyse niin vauva on sossun tädeillä mutta jos tulee yli viikon sairaalareissu niin sijaisperheeseen pyritään majoittamaan.

[QUOTE="Miu";23044277]Uusimmassa Kaksplus lehdessä oli justiinsa juttu äidistä, joka vietti vauvan ensimmäiset viikot sairaalassa ja psykiatrisella, ja vauva oli mukana, joten kai se jossain tapauksissa on mahdollista. Riippuu kai vähän sairaudesta ja varmaan sairaalan resursseistakin.[/QUOTE]

Psykiatrisilla osastoilla on joskus äiti-lapsipaikkoja. Joku kuumeessa makaaminen on eri juttu. Mutta joo, riippuu sairaudesta ja sairaalan resursseista.

[QUOTE="vieras";23044242]Lastensuojeluviranomaiset ottavat vauvan huostaan ja etsivät hänelle hyvän uuden kodin.[/QUOTE]

Ja kun äitin jalka on leikattu ja hän kotiutuu, äiti voi tekaista uuden vauvan.=)

psykiatrinen on kuitenki ihan eri asia kuin ns. normaali sairaala.. Mutta uskoisin että jos sairaalaan joutuu niin ei ole siinä kunnossa että vauvaa vois hoitaa eli vauvan huolehtii lastensuojelu, vaikkaisin että jos on parista päivästä kyse niin vauva on sossun tädeillä mutta jos tulee yli viikon sairaalareissu niin sijaisperheeseen pyritään majoittamaan.

Siis ei ne "sossun tädit" eli lastensuojelun sossut yötäpäivää ole töissä eikä itse hoida, vaan siis tietenkin sijoitetaan. Joku kriisiperhe tai laitospaikka, pienelle yleensä perhe. Ja lyhytkin sijoitus voidaan tehdä kriisiperheeseen.

Siis ei ne "sossun tädit" eli lastensuojelun sossut yötäpäivää ole töissä eikä itse hoida, vaan siis tietenkin sijoitetaan. Joku kriisiperhe tai laitospaikka, pienelle yleensä perhe. Ja lyhytkin sijoitus voidaan tehdä kriisiperheeseen.

sossut on muuten 24/7 töissä ja niillä on kriisityöntekijöitä jotka voi hoitaa lasta esim. jos se otetaan huostaan yöllä.. Mutta siis tarkoitinkin lähinnä noilla sossuilla laitoshoitoa...

Ei ap:n tapauksesa vauvaa saa mukaan, ellei ole joku poikkeustapaus tai sairaala puolityhjä.

Mun kaveri joutui suoraan synnäriltä psykiatriselle, vauva jäi synnärille hoitoon aluksi, sitten vähäks aikaa äidille ja sieltä kotilomille äidin kanssa, äiti palasi vielä pariks viikoks takas, vauva jäi kotiin isän hoitoon. Isä käytti vauvaa osastolla imemässaä joten imetys onnistui.

Mitä ihmeen välkkyjä täällä on liikenteessä, siis oikeestiko jotkut kuvittelee että vauvan voi ottaa tavalliseen sairaalaan osastolle mukaan... joo, vaikkapa leikkauksista toipuvien huonekavereiden onkin tosi kiva kuunnella rääkyvää lasta :D:D ja vielä henkilökunnan pitäs hoitaa lapsi, voi ei...

jos lapselle ei ole hoitajaa omasta takaa niin joutunee kriisiperheeseen.

jouduin poistumaan eilen kesken kaiken.

mut tuntuu niin hurjalta et pieni vauva joutuu täysin vieraiden ihmisten keskelle... no onnkes meillä tuo isä voi hoitaa siinä tapukses jos joskus sairaalaan joutuisin. mut voisko vauva olla esim päivät osastolla äidin kanssa? jos äiti on siinä kunnos et voi hoitaa tai isä mukana koko ajan, jotta esim imetys onnistuis.

meillä nyt on viel sellainen tilanne et jos sairaalaan joudun niin pääsen tod näk yksityishuoneeseen infektio-osastolle eristykseen.... vaikkei tauti mitenkään asiaan liittyiskään.

no täytyy toivoo ettei koskaan näin käy

avovaimo joutui sairaalaan kun pikkuinen oli 2kk ja 1vk.
Meikä jäi kotiin hoitamaan, pomo ymmärsi heti tilanteen kun soitin ja sanoi että tietenkin jäät kotiin hoitamaan lasta.
Ja homma etenee sillain että pomo maksaa minulle "loma ajalta" palkan ja hän saa sen kelalta...

Yhteistyössä