Mitä tarjoaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamma*

Vieras
Vauvamme on nyt 10 kk ja olen aivan ihmeissäni kun hänelle ei maistu puurot, vellit, hedelmäsoseet... Oikeaa ruokaa kyllä uppoaa mutta ns makeat ei. Kaikkea olen yrittänyt mutta en halua pakottaa. Aamulla sitten syömme vihanneksia, leipää jne. Soseita yritän tarjota väliin mutta sylkee pois. Onko muita joiden vauvat eivät tykää makeasta? En lisää tietenkään sokeria tms. Kaikki olemme yrittäneet ja useaan otteeseen mutta ei!

Mitä tarjoatte vauvallenne?

Oletteko jo totutelleet lehmänmaitoon? Jos, niin kokeile sekoittaa niitä hedelmä/marja soseita maustamattomaan jugurttiin. Meillä tykkäsi hurjasti.
Tollasia vaiheita tulee, kun ei yht äkkiä maistu joku ruoka joka hetki sitten oli lemppari.

Niin, 10-kuiselle voi jo antaa hapanmaitotuotteita eli just maustamatonta jogurttia. Se ei ainakaan ole makeaa! Pitää tietysti totutella ensin.

Entä teetkö puurot oikeista hiutaleista vai vauvan puurojauheesta? Minusta ainakin vauvan puurojauheilla tehtynä puurot ovat vähän makeita. Sen sijaan oikeista hiutaleista tehty puuro ei.

Oletko kokeillut antaa hedelmiä sellaisenaan? Eli banaania sormin syötävinä paloina, kiwi-hedelmää tms. pehmeää helposti syötävää? Onko kiinnostunut syömään itse sormin?

Musitaakseni meillä oli samanlainen vaihe noilla paikkeilla. Kyllä tilanne korjaantuu ajan kanssa (tai uskoisin että lähes kaikki lapset hieman vanhempana syövät myös jotain makeaa). Hyviä ehdotuksia olet saanutkin. Meillä sormiruokana alkoi mennä mm. banaani, viinirypäleet, maissi (hieman makeampi)

Löysin myös valmis ruokaoseita missä oli joukossa muistaakseni omenaa ja muutakin hedelmää tai marjaa, siis juuresten ja liha/kalan joukossa.

Hmmm... Tämä voi ola hieman tyhmä kysymys, mutta miksi lapsen PITÄÄ syödä makeita ruokia? Hedelmissä on hyviä "aineita", mutta ne kaikki saa myös muista ruuista. Itse en missään nimessä pyrkisi väkisin totuttamaan makeaan, sillä useille se on jo suoranainen ongelma. Sokeri itsessään (jota myös marjoissa ja varsinkin useissa hedelmissä on todella runsaasti) ei ole mitenkään tarpeellista kenellekään. Nimimerkillä diabeetikko...

Alkuperäinen kirjoittaja En taida tajuta pointtia:
Hmmm... Tämä voi ola hieman tyhmä kysymys, mutta miksi lapsen PITÄÄ syödä makeita ruokia? Hedelmissä on hyviä "aineita", mutta ne kaikki saa myös muista ruuista. Itse en missään nimessä pyrkisi väkisin totuttamaan makeaan, sillä useille se on jo suoranainen ongelma. Sokeri itsessään (jota myös marjoissa ja varsinkin useissa hedelmissä on todella runsaasti) ei ole mitenkään tarpeellista kenellekään. Nimimerkillä diabeetikko...

Olen osittain samaa mieltä. Kunnioita myös lapsesi luonnollista kykyä tietää mikä on sille hyväksi. Me olemme yhteydessä kyllä siihen intuitiiviseen puoleemme ja luontoon huolehtia itsestämme etenkin lapsena, aikuiset tuppaavat siitä vieraantuneen siitä intuitiivisesta kyvystä huoltaa itseään. Minä siis luottaisin lapsen vaistoon valita ruokansa, jos hän muuten voi hyvin ja on terve ja pirteä. Silloin hän itse tietää mikä on parasta hänelle.

Esimerkkinä vain että esim itse pienenä en suostunut syömään joitain ruoka-aineita ilman selkeää syytä. Myöhemmin selvisi että omasin niille potentiaalin tulla allergiseksi (aikuisena tulin, mutta sekin onneksi parantui). Siis lapsi tietää aika paljon itse, muistetaan myös kunnioittaa sitä.

Kiitos vastauksista! Niin, tarkoitus olisi tarjota aamu-ja iltapalaksi muuta kuin rehellistä ruokaa, tarkoitan nyt tällä esim kalakeittoa. En tietenkään halua lastani opettaa ns makeaan mutta kuten kerroin puurot, vellit,hedelmäsoseet jne ei kelpaa. Sormiteltu ollaan jo pitkään ja sitä jatketaan.
Kiitos vielä kerran!
P.S. En taida tajuta pointtia! Mitä tarjoat vauvalle aamu-ja iltapalaksi?

Meillä oli myös pahin vaihe juuri tuossa iässä, mutta vain maidon kanssa. Nyt pari kuukautta myöhemmin, kun saa jo antaa tavallista maitoa, niin vauva juo sitä ilman mitään venkoilua ja enemmän kuin koskaan ennen :). Puuro meilläkin on välillä alkanut tökkimään, mutta onneksi voi tosiaan antaa jogurttia välillä. Meillä mutten syöminen menee helpommin kun saa itse samalla syödä sormin jotain.

Yhteistyössä