Mitä tarjota ristiäisissä? Millaiset teidän ristiäistarjoilut ovat olleet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matrjoshka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

matrjoshka

Aktiivinen jäsen
03.07.2011
1 400
8
38
Haluaisin päästä mahdollisimman helpolla ja vähällä.

Mietin pitopalvelua. Mitä pitäisi tilata, kakku nyt ainakin? Joitakin keksejä voisi ostaa ihan kaupasta... Mitä suolaista tarjoaisi? Vaikka 2 piirakkaa? Jotain muuta? Vieraita ei olisi kuin joku kymmenen...

Pitääkö pappi varata kuinka kauan ennakkoon? Haluasin pitää ristiäiset mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen mielellään seuraavalla viikolla, kun appiporukat ovat vielä täällä..

Moiii... ristäiset eivät kestä kovin kauan, joten ihmeellisiä tarjottavia ei sen vuoksi ole pakko olla. Kymmenelle hengelle kakku leipomosta kannattaa, sillä ne ovat todella kauniita ja hyviä, eivätkä maksa kuin noin 40 euroa. Koristeeksi voi pyytää jotain ristiäishenkistä :) Sitten vain kahvia, teetä, mehua yms. ja vaikka jotain pieniä suolaisia piirakoita (ite tehtyjä tai valmiita).

Jos ei ole ketään erityisruokavaliolaista, pitäis olla aika iisi juttu!

Meillä oli n.40 vierasta. 3 voileipäkakkua, 2 kakkua, keksejä kahta eri sorttia, 2 kuivakakkua, karkkia, kahvia, teetä, limsaa.

Voileipäkakut ja kakku teki kauppansa, sekä juotavat. Muut oli turhaa, ihmiset ei jaksa syödä niin paljon kaikkea kun on hyvät kakut tarjolla.

Tilaa voileipäkakku ja täytekakku, osta rinnalle joku keksipaketti ja sit juotavat. Se riittää hyvin pienelle porukalle eikä tuu liian raskas urakka :) me tehtiin kaikki itse, oli apuakin, mutta silti oli aika raskas urakka, vauva oli 3 viikkoa vanha kun kastettiin.....

Ens kerralla (jos vaan suodaan) kutsutaan kotiin vaan 10 lähintä ja tilataan pitopalvelusta myös.... vaikka nämä esikoisen ristiäiset ihanat olikin.

Jos viikon päästä synnytyksestä jaksata ristiäiset järjestää ni tuu kertoo sit! Vaikka mahollisimman helpolla yrittäs mut voin näin 3:n synnytyksen jälkeen sanoa et tuolloin ollu viel melko tööt..

Jos viikon päästä synnytyksestä jaksata ristiäiset järjestää ni tuu kertoo sit! Vaikka mahollisimman helpolla yrittäs mut voin näin 3:n synnytyksen jälkeen sanoa et tuolloin ollu viel melko tööt..

Mulla vasta yksi synnytys takana, mutta kyllä jaksoin jo ihan hyvin viikko synnytyksen jälkeen vaikka mitä. Paljon hankalampaa oli tossa 3 viikon kohdalla, kun vauvalle iski ristiäisviikonloppuna joku tiheän imun kausi ja halus olla vaan tissillä, ja mun piti väsätä mm. 2 kakkua samalla :P

Yhtään ketään vähättelemättä siis, me kaikki ollaan niin erilaisia ja kaikilla erilaiset tilanteet.

Mutta uskon että on ihan mahdollista pitää pienet ristiäiset jo viikon kuluttua synnytyksestä, etenkin kun valmistelee/mietiskelee vähän etukäteen....

Mun mielestä taas on outoa, että pidetään ihan itsestään selvyytenä ettei äiti voi synnytettyän pariin viikkoon tehdä muuta kuin maata sängyssä...kyllä mä ainakin jaksoin, heti sairaalasta kotiutumispäivänä (2 päivää synnytyksestä) lähdettiin vaunuilemaan ja elettiin ihan normaalia elämää ulkoiluineen, kaupassa käymisineen, siivoamisineen, pyykkäämisineen, kyläilyineen jne. Kahden viikon päästä synnytyksestä lähdin kahdestaan vauvan kanssa junalla 250km päähän päiväksi ystävää katsomaan.
Ja ei, en yritä nyt tehdä itsestäni jotain superäitiä tai vähätellä muita, mutta ajattelin vain kertoa että jos joku makaa ensimmäiset viikot rampana kotona niin se hänelle suotakoon, muttei kannata automaattisesti olettaa että kaikkien kohdalla olisi näin.

Esikoisen jälkeen en ollut kunnossa vielä kuukausi synnytyksestä, tokan kohdalla olisin järjestänyt ristiäiset vaikka seuraavana päivänä. Ihmiset on erilaisia. Tilanteet on erilaisia.

Kyllä mä olisin voinut pitää ristiäiset viikko lapsen syntymän jälkeen ja lapsi syntyi sektiolla.

Tilaa kaikki pitopalvelusta jos et halua itse tehdä Noin pienelle porukalle se ei paljoa maksa. Voikkarikakku,täytekakku ja vaikka pippari ja pulla

Alkuperäinen kirjoittaja siis häh;27314249:
Juu, kaksi lasta on, ja molempien synnytysten jälkeen olisin voinut vaikka juosta maratonin!

No kivat sulle. Itse olin vasta päässyt pois sairaalasta ja istuminen teki tuskaa kun oli paikat niin kipeät. Ei olisi juokseminen tullut mieleenkään.

No voin kertoo, että kun menettää 1,5 litraa verta synnytyksessä, niin ei ole paras happi... Vaikka sainkin lisäverta sairaalassa, niin oli heikko happi. Mentiin me kyllä 2 viikoo synnytyksestä häihin, joissa joten kuten jaksoin seisä vihkimisen ajan 30 asteen helteessä. Ehkä olis kakkujen leipominen ym. puunaus jääny vähemmälle.

Meillä kastettiin lapsi vasta parikuukautisena, pääsin jopa kampaajalle ennen sitä.

Ja tarjoiluja oli:
-suppilovahveropiiras
-kinkkumuffarit
-voileipäkakku
-täytekakku
-juustokakku (kauden marjoista)
-minimuffinssit
-macaronit
- 3 sorttia keksejä

Aivan liikaa oli ruokaa n. 30 hengelle, veinkin töihin sitten toisen kokonaan syömättä jääneen kakun ja keksejä.

[QUOTE="Ärsyyntynyt";27314307]No kivat sulle. Itse olin vasta päässyt pois sairaalasta ja istuminen teki tuskaa kun oli paikat niin kipeät. Ei olisi juokseminen tullut mieleenkään.[/QUOTE]

Helvettiäkö sä siitä ärsyynnyt, jos toisella pyyhkii paremmin kuin itselläsi!?

[QUOTE="Ärsyyntynyt";27314307]No kivat sulle. Itse olin vasta päässyt pois sairaalasta ja istuminen teki tuskaa kun oli paikat niin kipeät. Ei olisi juokseminen tullut mieleenkään.[/QUOTE]

Katos kun ihmiset on erilaisia, vaikka sinä olet ollut kipea niin se ei tarkoita että kaikki olisi ollut!

Minä sain ekassa synnytyksessä 2. asteen repeämät (tästä "kiitän" ratsastusharrastusta), siltikään en ollut ollenkaan kipeä ja pystyin istumaan ihan hyvin heti synnytyksen jälkeen. Eikä minulla ole ollut yhtään kipeitä jälkisupistuksia, ainoa mikä oli kipeä niin rinnat kun maito nousi.

Meillä oli molempien ristiäisissä iso voileipäkakku, täytekakku, suolaisia piirakoita, karjalanpiirakoita, kuivakakkua, keksejä, juustokakku, karkkeja ja varmaan jotain muutakin vielä. Vieraita molemmissa n.40 eikä ns.turhaa ollut, kaikille jotakin.
Ja perusjuomat; kahvi, tee, kivennäisvettä, limpparia ja lapsille pillimehuja.
Varmasti oltaisiin vähemmälläkin pärjätty mutta meillä nuo tarjottavat menee aina vähän reilumman puolelle.

Pappi varattiin n.2vkoa aikaisemmin; srk nettisivuilta katsoin milloin se tulisi varata ja kotona papit kävi noin viikkoa aiemmin sopimassa asioista.

Meillä vieraita n. 50 ja tarjottavina oli kahvi, tee, mehu... Ja syömä puolessa suolaisia piirakoita, coctail piirakoita ja munavoita, suola keksejä ja juustoja ja makeina oli mansikka kakku, kuivakakkuja, keksejä, pullaa, mustikka piirakka. :)

minä en voi ymmärtää suomalaisten innostusta kuivakakkuihin ;) en ikinä mihinkään omiin juhliin tekisi enkä niitä syö, mielestäni ne ovat nimensä mukaisesti kuivia :) jos tarjolla on monia muita herkkuja, en tajua kuka haluaa syödä kuivakakkua...

minä en voi ymmärtää suomalaisten innostusta kuivakakkuihin ;) en ikinä mihinkään omiin juhliin tekisi enkä niitä syö, mielestäni ne ovat nimensä mukaisesti kuivia :) jos tarjolla on monia muita herkkuja, en tajua kuka haluaa syödä kuivakakkua...

No, makuja on monia. Mun mielestä mikään ei ole niin hyvää kahvin kanssa kuin kuivakakku. Mukavasti sulaa suuhun, kun hörppää kahvia. :)

Meillä ens lauantaina ristiäiset tulossa noin 40 hlöä ja tämmönen tarjoilu:
Yksi iso voileipäkakku
2 täytekakkua
2 kuivakakkua
Pullakranssi
keksejä 2 erilaatua
Kinkkupiirakkaa
Kanapiirakkaa
Pasteijoita/karjalan piirakoita
Ehkä jotain Suklaakonvehtia
Mehua ja kahvia
Toivottavasti riittävät? Tosin vieraista on iso osa lapsia

Eka lapsenlapseni kastetaan meillä joulun jälkeen sunnuntaina, vieraita tulee alle 25, joista ei kukaan aivan pikkulapsi, mutta kaksi vanhaa Isomummaa ja osa vieraista pitkämatkalaisia, jotka ajavat vielä illalla/yöllä kotiin.
Haluan, että pöytä on runsas, mutta modernilla tavalla perinteinen.
Tarjoilu ei vielä aivan valmis, mutta näin olen ajatellut:

Vihersalaatti (salaattia, kurkkua, tilliä, öljyä, mausteita)
Savusiikasalaattia
Kulhoissa oliiveja, hillosipuleita, herkkukurkkuja, Fetaa
Lihapullia (ilman korppujauhoja, niin kuin aina, koska osa porukasta gluteenittomia)
Kermaperunoita
Erilaisia leipiä, levitettä, tuorejuustoa
Juomia vedestä valkkariin

Sitten:
Kahvi, tee, limsa
Valkosuklaakakku
Leipäjuustoa, lakkahilloa
Sydänpipareita ja Auraa
Ehkä korvapuusteja, jos ehdin niitä leipoa

Tulee varmaan hienot juhlat eikä kenenkään tarvitse lähteä nälkäisenä kotiin. I hope so.

Erikoinen ketju. Kysyttiin ristiäistarjoiluja ja ihmiset rupeaa kertomaan mitä voi tehdä viikon tai kahden jälkeen synnytyksestä. Se ei paljon ristiäisarjoiluihin auta juokseeko joku maratonin vai vaunuileeko kahden päivän jälkeen.