Mitä tarkoittaa, kun jotakuta kuvaillaan vahvaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras...

Vieras
Siis tarkoitan vahvuutta henkisessä mielessä. Että kun esimerkiksi jotain naista kuvaillaan kuinka vahva ja selviäjä hän on, niin mitä sillä oikein tarkoitetaan.

Ja kuinka usein se niinsanottu vahvuus on vain pelkkää itsepäisyyttä. Että ei kerta kaikkiaan suostuta myöntämään, että sitä tarvitsee ulkopuolista apua ongelmista selviämiseen ja vain itsepintaisesti hakataan päätä seinään

Mä haluaisin tietää miksi juuri naisia voidaan kuvailla vahvoiksi tai selviytyjiksi. Onko asioista selviytyminen jotenkin niin harvinaista naisten keskuudessa? Mitä sitten tapahtuu niille naisille jotka eivät ole vahvoja eivätkä selviä? Onko vahvuus ja selviytyminen miehille automaattista kun siitä ei koskaan mainita mitään?

Mua on sanottu vahvaksi vaikka tosiasiassa olen tosi heikko ja herkkä. Apua osaan pyytää ja elämässä joutunut monet kerrat nöyrtymään vaikeuksien edessä. Mä luulen että mun kohdalla vahvaksi on sanottu juuri siksi että olen selvinnyt kuitenkin monenlaisista vaikeuksista, vahvistunut ja kestänyt. Ei kenenkään tarvitse olla vahva jos ei ole vaikeuksiakaan.. Mun mielestä on vahvuutta näyttää myös heikkoutensa.

En pidä vahvoina ihmisiä jotka vaan suoriutuu hampaat irvessä, eivät pyydä apua, eivät halua näyttää heikoilta, ovat itseriittoisia jne. Se on teennäistä "vahvuutta" ts. typeryyttä josta tulee enemmänkin kova kuva kuin vahva. Tällaisiakin tunnen.

Vielä paria ihmistä lähipiiristä ajatellen joista voisi saada kuvan että ovat "vahvoja". Eivät mun mielestä oikeasti ole vaan heistä on tullut kovia jopa ilkeitä. Heistä on kadonnut sitä inhimillisyyttä ja pehmeyttä jota heissä aiemmin oli. Ovat lakanneet välittämästä, ovat muuttuneet kyynisiksi jopa katkeriksi.
Sitten tunnen lähiomaisen joka on aina suorittanut ja näyttäytynyt vahvana persoonana. Joidenkin elämänkokemusten kautta tuosta kovasta ihmisestä kuoriutui erittäin lämminsydäminen ihminen, joka on nyt aidosti heikko ja aidosti myös vahva. Kunnioitettavaa :)

Itse paljosta ''selvinneenä'' ja vahvaksi kutsuttuna mietin usein, että mitä se on sitten että ''ei selviä''. Kyllä me kaikki jotenkin läpi mennään, kun on pakko. Vahvuutena pidetään minussa myös sitä että ''uskallan'' olla ''oma itseni''. Miten niin uskallan? Mitä mussa on sellaista että sen näyttäminen vaatii erityistä rohkeutta? Tolla sananparrella viitataan usein myös jotenkin siihen, ettei välitä mitä muut ajattelevat. Enkä välitäkkään, en itseasiassa edes ajattele koko asiaa, ennenkuin joku tulee sanomaan että miten vahva olen kun uskallan olla oma itseni...

Hyviä pohdintoja.
Yksi näkökulma on se että ihminen ei ole vahva tai heikko, vaan molempia, ja välillä heikko ja välillä vahva, ja vielä erilaisissa asioissa.
Tää voi nyt kuulostaa ihan löpinältä, mutta siis ei ole yksioikoisia vastauksia tällaisiin kysymyksiin.

Yhteistyössä