Mitä tarkoittaa perusoma vastuu?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miimi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miimi

Vieras
Siis kun laskin huvikseni saadaanko asumistukea, laskujen mukaan ei saada vaikka vuokra olisi 800e. Tulokset olivat nämä:

Vuokra: 800e
Puolison tulot: 1400e/kk Brutto = 1000e netto
Minä: 450e/kk Brutto = 360e netto

4henkilöä.

perusoma vastuu= 417,00

ja arvioitu asumistuki= 0e

mitä tuo perusoma vastuu siis tarkoittaa?

 

Asumistukea ei voi saada ollenkaan, jos tulot ylittävät ?/kk:
ja meidän paikkakunnalla tuo oli että 2160/kk,mutta eihän meillä tuota ylitä..siis voimmeko saada asumistukea?

olisin todella todella kiitollinen jos joku vastais.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pata kattila soimaa...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
perus omavastuu

Jospa se kuitenkin olisi perusomavastuu.

Emmä ketään soimannu. Perus omavastuu on enemmän oikein, kuin perusoma vastuu. Ja tiedän, ettei mun vastaus auttanut apta, mutta eka vaan tuli mieleen lukuhäiriö, ajattelin, että jos ap ei tajunnut sanan sisältöä, kun luin itsekin ensin että peru soma ja thäh?
;)
Ei siis millään pahalla!
Se on kai niinkuin vakuutuksessakin se omavastuu. Jos sen jälkeen jää vain pieni summa tai ei mitään, niin sitten ei makseta. Arvailua, ei tieto.
 
Mä nyt vaan tahtoisin titää saadaanko me asumistukea kun perusomavastuu on 417e ja vuokra 800e jos jollakin on tietoa niin kiitos =) Mä kun en ymmärrä nuita kelan sivuilta kopsattuja juttua,juu oon tyhmä :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja miimi:
Mä nyt vaan tahtoisin titää saadaanko me asumistukea kun perusomavastuu on 417e ja vuokra 800e jos jollakin on tietoa niin kiitos =) Mä kun en ymmärrä nuita kelan sivuilta kopsattuja juttua,juu oon tyhmä :/

Kokeile hakea sitä! Kyllä kelalta tulee nopeasti kielteinen päätös, jos ette voi sitä saada! Ei se hakeminen maksa sulle mitään!
 
perusomavastuu on se se minkä joudute itte maksaan eli jos vuokra on se 800 siit vähennetään se perusmavastuu 400 jäljelle jää se 400 josta voitte sit lasketaan se tuki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja miimi:
Mä nyt vaan tahtoisin titää saadaanko me asumistukea kun perusomavastuu on 417e ja vuokra 800e jos jollakin on tietoa niin kiitos =) Mä kun en ymmärrä nuita kelan sivuilta kopsattuja juttua,juu oon tyhmä :/

Kokeile hakea sitä! Kyllä kelalta tulee nopeasti kielteinen päätös, jos ette voi sitä saada! Ei se hakeminen maksa sulle mitään!

No ei tietenkään maksa,vaan lapsi tulossa ja pitäis tietää onko isompaan vara muuttaa,jos ei saada asumistukea niin pitää jäädä tähän nykyiseen asumaan.Siksi en tahtois turhaan vuokrata asuntoa jos ei saada asumistukea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sohvaperuna:
Kelan sivuilla laskuri millä voi laskea. Asumistukeen vaikuttaa mm asunnon koko ja asukkaiden määrä ja tulot tietty.

Juu laskin sen mukaan ja laskurin mukaan saatais 0euroa,mutta perusomavastuu olisi 417e,siksi en oikein ymmärrä saatasko vai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sohvaperuna:
Kelan sivuilla laskuri millä voi laskea. Asumistukeen vaikuttaa mm asunnon koko ja asukkaiden määrä ja tulot tietty.

Juu laskin sen mukaan ja laskurin mukaan saatais 0euroa,mutta perusomavastuu olisi 417e,siksi en oikein ymmärrä saatasko vai ei.

Siis minä laskin ja vaikka meillä olis vuokra 1830e/kk niin sen mukaan ei saatas asumistukea.Vaikka tulot on vähän päälle 1000e/kk joten mä en jaksa ymmärtää sitä laskuria.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eikös 0? tarkoita, että ette saisi. Mikä siinä on epäselvää?
Kai laitoit siihen laskuriin sen isomman asunnon vuokran, etkä nykyistä?

No tietenkin laitoin, mä en vaan jaksa ymmärtää niin kuin juuri kirjoitin että vuokra olis 1830e niin ei kuitenkaan saatasasumistukea, siksi ihmettelin että mikä uo perusoma vastuu on.
 

Yhteistyössä