Mitä tarkoittaa valtiotieteen ylioppilas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli kaikki yliopisto-opiskelijat ovat tiedekuntansa/tähtäimessä olevan tutkintonsa mukaisia ylioppilaita. Joskus muutama sata vuotta sitten ylioppilastutkinto oli yliopiston pääsykoe ja siksi opiskelijoita vieläkin kutsutaan tuolla lailla.

Termi ei sisällä mitään viitteitä opiskeltujen kurssien määriin liittyen eli valtiotieteen ylioppilaaksi tulee jo sillä, että pääsee sisään opiskelijaksi valtiotieteellisen tiedekuntaan.

[QUOTE="vieras";25538774]En ole käynyt lukiota enkä ole ylioppilas. Silti olen KTM ja nyt humanistisessa tiedekunnassa opiskelen. Olen ammatillisella koulutuksella päässyt aikoinani kauppikseen. Samoin yliopistoon.

Olenko minäkin filosofian ylioppilas? :laugh:[/QUOTE]

Olet, mitä hassua siinä sinusta on? Filosofian ylioppilas tarkoittaa juuri sitä, että sinä opiskelet yliopistossa filosofian kandiksi tai maisteriksi.

Mun käsittääkseni valtiotieteen ylioppilas on ylioppilas, joka on päässyt sisään valtiotieteelliseen tiedekuntaan. Amisreittiä yliopistoon päässyt ei käsittääkseni ole ylioppilas, vaan oman ammattialansa edustaja, esimerkiksi trademomi.

[QUOTE="vieras";25538788]Olet, mitä hassua siinä sinusta on? Filosofian ylioppilas tarkoittaa juuri sitä, että sinä opiskelet yliopistossa filosofian kandiksi tai maisteriksi.[/QUOTE]

Kauppakorkeassa opiskeluaikana työtodistuksissa aina luki kauppatieteiden opiskelija..

Amisreittiä yliopistoon päässyt ei käsittääkseni ole ylioppilas, vaan oman ammattialansa edustaja, esimerkiksi trademomi.
Siis meinaat että se olisi valt. tradenomi?! No ei nyt sentään! Ylioppilaaksi hänetkin lasketaan - koska historiallisesti kaikki yliopistossa opiskelleet ovat olleet ylioppilaita.

Mun käsittääkseni valtiotieteen ylioppilas on ylioppilas, joka on päässyt sisään valtiotieteelliseen tiedekuntaan. Amisreittiä yliopistoon päässyt ei käsittääkseni ole ylioppilas, vaan oman ammattialansa edustaja, esimerkiksi trademomi.

Valtiotieteen tradenomi? Oikeustieteen tradenomi? Joo ei se ihan noin mene. Nuo valtiotieteen ylioppilaat ja vastaavat on aika jäykkiä ja vakiintuneita nimikkeitä, ei niitä noin vaan voi oman pään mukaan muuttaa. Se on alan opiskelijasta käytetty nimitys, ja jos ei koskaan valmistu niin sellaiseksi jää. Toki silloin voi käyttää muita tutkintoja, jos niitä löytyy, sen sijasta tai lisänä.

Yhteistyössä