Mitä tarkoittaa "vauva pärjää koko yön syömättä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Kyselen nyt tyhmiä, mutta minua on jo pitkään vaivannut tämä asia. Kun neuvolassa (ja muuallakin sanotaan), että yli puolivuotiaan vauvan pitäisi pärjätä yö syömättä, tai jos ei nyt ikää niin tuijoteta, mutta jos vauva syö jo hyvin kiinteitä päivällä.

Mikä on siis vauvalle tunneissa mitattuna realistinen aika olla yöllä ilman syömistä? Jos vauva nukkuu öisin 11-12 tuntia, pitäisikö hänen pärjätä koko tuo aika ilman maitoa?

Itsellä on 9 kk ikäinen lapsi, ja yöunet nukutaan n. klo 20-07 (tässä välillä kyllä heräillään 2-5 kertaa). Useimpina öinä syö kyllä vielä maitoa ainakin kerran n. klo 22-24 välisenä aikana, sen jälkeen useimmiten pärjäilee aamuun.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Jostain luin että vauvan yöllä tarkoitetaan 5-6h yhtäjaksoista nukkumista. Tää on kyllä minusta hassua koska vauvat nukkuvat sen puoli vuorokautta yö-jaksolla.

Ai mitkä vauvat nukkuu puolen vuokokauden öitä?! Ei meidän esikoinen ainakaan, yö oli max. 9h moooonella herätyksellä...

Meillä nukuttiin n. 5kk:den iästä klo 22-05 yöunet putkeen. Aamulla tyttö hörppäs molemmat rinnat tyhjiksi ja jatkoi johonkin klo 9 uniaan. Päivisin imetin n. tunnin välein pahimmillaan. Normaali väli kaksi tuntia.

Elisabeth Pantley kirjoittaa unikoulukirjassaan, että vauvan äpi yön nukkuminen tarkoittaa yli viiden tunnin unipätkää heräämättä.

Vauva voi heräillä monesta muustakin syystä kuin nälän takia, mutta kyllä yli puolivuotiaallakin voi myös olla nälkä, tai sitten juuri alkuyöstä haluavat tankata varastoon, tai... Joillakin kiinteät pidentävät reilusti unia, joillakin taas eivät, tai päinvastoin. Vauvat ovat yksilöitä. Älä stressaa yösyönneistä, elleivät ne oikeasti häiritse pahasti SINUA.

Itse olen koko ajan antanut piutpaut neuvolan ohjeistukselle lopettaa yösyötöt kun vauva on yli puolivuotias. Meidän terveydenhoitaja tuntuu ottaneen sen oikein asiakseen, joka kerta jaksoi sitä hokea. Itseäni vauvan yösyönti ei häiritse yhtään, ja minun puolestani hän saa syödä niin usein kuin haluaa. Ja se onkin vähentynyt tosi paljon, nyt vauvan ollessa pian vuoden ikäinen hän syö kerran yössä, puolivuotiaana 3-5 kertaa. Uskon että se loppuu itsekseen jossain vaiheessa, enkä keksi yhtään järkevää syytä miksi minun pitäisi antaa lapsen huutaa nälkäänsä vain siksi että terveydenhoitaja sanoo ettei vauva tarvitse enää yöllä maitoa.

Musta tässäkin on lapset erilaisia meillä esikoinen halusi maitoa vielä 1v yöllä (tai oli pahatapa) kun taas keskinmäinen alkoi nukkuu ilman yö heräilyä 7vko:sena ja nukkui 22-08 ja nyt kolmas alkoi nukkumaan n.5kk 21-07 sitä ennen heräsi kerran yössä.
Keskinmäistä mun olisi neuvolan ohjeiden mukaan pitäny herättää 3h välein.

Minä antaisin piutpaut otsikon tekstille, kyllä se vauva ilmoittaa miten usein tarvitsee maitoa, ei sitä mistään kirjasta katsota. Kaikki lapset on erilasisia, vauvoinakin. (Luojan kiitos, sillä esikoinen heräsi 1,5-3 tunnin välein reilu 1v ikään asti...)
Hyvinhän sinun vauvasi tuntuu nukkuvan, nauti siitä :)

Mielestäni se tarkoittaa että tietyssä iässä lapsella on AIKAISINTAAN teoreettiset mahdollisuudet psytyä nukkumaan koko yö, siis se 10-12 h syömättä. Mutta kaikki lapset eivät tähän vielä kykene 1,5 v.:kaan. Esim. meillä allergiat tekevät sen että vieläkin 2,5 v.:lle kun neuvoa kysyys, vastaus on että ennenkuin kiinteää ruokaa menee riittävästi ja jokaisesta ruoka-aineryhmästä (viljat puuttuu meillä), lapsi saattaa tarvita kerran yössä ruokaa ja siitä ei voi kouluttaa pois koska kyseessä ei ole tapa vaan oikea nälkä.

muaki ihmetyttää se, että sanotaan että yli puolivuotias ei tarvi yöllä ruokaa ja sitten käsketään aloittaa kiinteet puolenvuoden iässä. siis ihanko totta se 2 pikku lusikkaa sosetta pitää nälän loitolla? ja kuka sen on päättäny ettei tarvi? ja onko muu heräily vähempi arvoista ku syömään heräily?

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Jostain luin että vauvan yöllä tarkoitetaan 5-6h yhtäjaksoista nukkumista. Tää on kyllä minusta hassua koska vauvat nukkuvat sen puoli vuorokautta yö-jaksolla.

Ai mitkä vauvat nukkuu puolen vuokokauden öitä?! Ei meidän esikoinen ainakaan, yö oli max. 9h moooonella herätyksellä...

No meidän vauva nukkuu ainakin 12h yöunia. Tai siis toki herää välissä syömään mutta noin niinku periaatteessa.

Ja sitä vielä että jotkut vauvat pärjää ilman yösyömistä jo vastasyntymästä eikä siinä ole mitään epänormaalia. Siinä mielessä aika kaavamaista tuo neuvolan ohjeistus "6 kk iästä yösyötö pois". Tärkeämpää olis sen korostaminen että yösyötöt voi jättää pois jos vauva syö enemmän yöllä kuin päivällä eli syömistä pitäisi ajoittaa enemmän siihen päiväaikaan ja toisaalta jos kyseessä on tapa eikä varsinainen nälkä.

Jotenkin noin olen sen käsittänyt. Omilla lapsilla olen ollut tyytyväinen kun jo aikas pienistä nukkuivat n. 22-05 tai 23-06 pätkiä jolloin itse sai kuitenkin sillä välin nukuttua suht pitkän, katkeamattoman unen. Kuopuksen kohdalla vielä parempi tilanne kun nukkui perhepedissä, eli heräsi siinä vain sinnalle tuossa kl 5-6 maissa ja nukahdettiin molemmat uudestaan vielä muutamaksi tunniksi.

Kiitoksia vastauksistanne! Juuri tällaisia eri kokemuksia tästä asiasta toivoinkin kuulevani.

Itseä on juurikin ihmetyttänyt tuo hokema, jota varsinkin neuvolassa viljellään, että vauvan "pitäisi pärjätä yö syömättä", mutta siihen ei kuitenkaan saa mitään selvennystä, että mitä se oikeasti tarkoittaa.

Meillä poika siis suurimman osan öistä pärjää yhdellä syötöllä. Söisi kyllä öisin aina kun maitoa tarjottaisi, mutta olen rajoittanut yösyömistä, koska se vaikuttaa sitten päivän ruokailuihin, ruoka ei sitten maistu, jos yöllä hörppii monta kertaa maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Mielestäni se tarkoittaa että tietyssä iässä lapsella on AIKAISINTAAN teoreettiset mahdollisuudet psytyä nukkumaan koko yö, siis se 10-12 h syömättä. Mutta kaikki lapset eivät tähän vielä kykene 1,5 v.:kaan. Esim. meillä allergiat tekevät sen että vieläkin 2,5 v.:lle kun neuvoa kysyys, vastaus on että ennenkuin kiinteää ruokaa menee riittävästi ja jokaisesta ruoka-aineryhmästä (viljat puuttuu meillä), lapsi saattaa tarvita kerran yössä ruokaa ja siitä ei voi kouluttaa pois koska kyseessä ei ole tapa vaan oikea nälkä.

ai, kumma kun tuo meidän vauva nyt kymmenviikkoisena nukkuu 12h

Yhteistyössä