Mitä tässä sitten selittäisi...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saraldo

Vieras
6-vuotias alkoi kysymään, miksi kaikkialla on liput puolessatangossa. Hän tietää sen, että se tarkoittaa sitä, että talossa on joku kuollut. Joten seuraava kysymys oli tietysti, että onko kaikissa noissa taloissa joku kuollut. Mä sitten selitin, että tänään liputetaan siksi, että eräässä toisessa maassa on ollut sellainen tapaus, missä monta ihmistä kuoli. Ja sitten tietysti seurasi kysymys, että miksi ne kuoli ja miten :headwall:. Totuutta mä en voi kertoa, koska sen jälkeen seuraa taas kysymyksiä, että voiko meillä käydä niin, enkä voi sanoa, että periaatteessa kuka tahansa sekopää voi tulla mihin tahansa ja ampua kaikki mitkä näkee.

Miten te olette eri-ikäisille lapsille asiaa selittäneet?

Minun lapsi oli isällään ja selitti eilen että Norjassa on ollut autopommi ja ampumistapaus, joten ei mun tarvinnut selittää mitään. Ainahan lapset kysyy ja niille pitää vastata, rehellisesti.

Kyllä mä kertoisin suurinpiirtein totuuden. Vai haluatko, että lapsesi kuulee tapahtuneen ensimmäisen kerran jonkun kaverin suusta?
Ei sun tarvi sanoa, että kuka vaan voi täälläkin tehdä niin. Sanot, että lapsi on ihan turvassa jne.

Mä olen selittänyt tän tyyppisissä jutuissa, että maailmassa on olemassa joskus pahoja ja sairaita ihmisiä, jotka voivat tehdä tällaista. sitten kertoisin, että tämä tekijä on saatu kiinni ja joutuu loppuiäkseen vankilaan. Ja lopussa yleensä sanon ykskantaan, että meille ei näin käy. Turha jättää lapsen mieltä vellomaan tällaista mahdollisuutta.

Meillä on kuolemaan liittyvät asiat muutenkin tapetilla ja tuolla lapsella on sen verran vilkas mielikuvitus, että todennäköisesti alkaa pelkäämään sitä, että täälläkin joku alkaisi ampua. Mun mielestäni tuon ikäisen ei vaan tarvitse tietää vielä ihan kaikesta kaikkea. Eläköön siellä kuplassaan vielä niin kauan kun voi. Ei meillä katsota uutisiakaan niin, että tyttö näkisi pommien tuhoja ja ruumiita tienposkessa. Kyllä hän sitten aikanaan näkee ja kuulee enemmän.

Vaikea tilanne... valehdella ei voi ja koko totuuttakaan ei voi kertoa.

Riittäisikö se, että kerrot Norjassa tapahtuneen eräänlaisen onnettomuuden ja liputuksen olevan merkki osanosotsta, ei siis siksi niin paljon lippuja, että esim. Norjasta ovat liput loppuneet menehtyneiden suuren määrän vuoksi. Lasten aivoituksista ei aina tiedä... Ja joskus voi sanoa, että asiasta voidaan keskustella lisää toiste.

Mä sanoin 5,5-vuotiaalle, joka asiaa kysyi, että Norjassa (katsottiin karttapallosta missä Norja on) on tapahtunut onnettomuus, ja siellä on sen takia paljon surullisia ihmisiä. Suomessa halutaan, että norjalaiset tietää meidän ajattelevan heitä, siksi suruliputetaan.

Mä sanoin 5,5-vuotiaalle, joka asiaa kysyi, että Norjassa (katsottiin karttapallosta missä Norja on) on tapahtunut onnettomuus, ja siellä on sen takia paljon surullisia ihmisiä. Suomessa halutaan, että norjalaiset tietää meidän ajattelevan heitä, siksi suruliputetaan.

Näin mäkin suurin piirtein selitin, mutta sitten alkoi ne lisäkysymykset. Mikä onnettomuus? Miksi? Miten? Kuka?

Kerroin myöhemmin, että yksi ihminen aiheutti siellä paljon vahinkoa, jonka yhteydessä moni ihminen kuoli. Ja taas... Mitä se teki? Siinä kohtaa sanoin, että sillä ei ole väliä mitä teki. Joka tapauksessa moni ihminen kuoli ja sen vuoksi me liputamme, että tahdomme näin kertoa ottavamme osaa heidän suruunsa.

Yhteistyössä