Mitä tässä tapauksessa pitäisi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
No tuossa tapauksessa tietysti olisi pitänyt soittaa hätäkeskukseen, kun mies kerta oli kunnossa herättelemään. Se olisi poistanut vastuun mieheltä, vaikka hätäkeskus ei olisi apua lähettänytkään. Varmasti asiaa katsottaisiin eri kantilta, jos syylliseksi tuomittu mies olisi sammunut heti kotiin tullessa ja kuollut mies olisi vielä mennyt vaikka röökille partsille ja sitten sammunut sinne.

[QUOTE="vieras";25145618]Ja "kävi nukkumaan" viittaa kyllä siihen, ettei ihan sammuttu vaan johonkin.[/QUOTE]

Kyseisessä jutussa kyllä, mutta mietin vain, jos kävisi omassa tilanteessa. Tietenkin jokaisen kuuluu huolehtia niin tutuista kuin vieraistakin ihmisistä, mutta lähinnä sitä mietin, että jos itse ei jaksa sammunutta nostaa, niin voinko soittaa hätäkeskukseen.

No niin, mun mies päätti viime talvena kovilla pakkasilla myös jäädä nukkumaan parvekkeelle kun oli käyny röökillä. Niin iso mies se on että en mä sitä sieltä sisälle saanut ja kun sen verran hereillä oli että osasi kertoa että haluaa siihen hetkeksi jäädä niin mä sitten annoin hetken nukkua. Siihen se sammui ja vajaan tunnin päästä sain sen vihdoin taas hereille ja pakotin sisälle. Onneks oli takki päällä ja vein vielä viltin ympärille.

no tuo joka toisen sinne partsille jätti, ei itse kyllä sammunut. ja mä en uskaltais jättää ja olen sanonut myös aikuisille lapsille, että kun ovat juoppokuskina, niin katsovat, että se kuskattava pääsee sisälle, ettei tuuperru ulos ja sitten kuski saa syytteen heitteille jätöstä. olis soittanut poliisit, jos ei kerta itse saanut raahattua toista sisälle sieltä parvekkeelta

No niin, mun mies päätti viime talvena kovilla pakkasilla myös jäädä nukkumaan parvekkeelle kun oli käyny röökillä. Niin iso mies se on että en mä sitä sieltä sisälle saanut ja kun sen verran hereillä oli että osasi kertoa että haluaa siihen hetkeksi jäädä niin mä sitten annoin hetken nukkua. Siihen se sammui ja vajaan tunnin päästä sain sen vihdoin taas hereille ja pakotin sisälle. Onneks oli takki päällä ja vein vielä viltin ympärille.
Tässä olisi ollut paha riski, jos olisit itse ollut humalassa ja vaikka nukahtanut kuitenkin.

Voin kertoa ettei humalaisen ihmisen soittoa noteerata millään muotoa hätäkeskuksessa :(
Parasta vastaavassa tapauksessa onkin lähteä itse asunnosta lätkimään ja palata aamulla katsomaan onko kaveri hengissä

[QUOTE="vieras";25145857]Tässä olisi ollut paha riski, jos olisit itse ollut humalassa ja vaikka nukahtanut kuitenkin.[/QUOTE]

Niinhän siinä olisi ollut. Mä en käytä alkoholia oikeastaan ollenkaan ja noihin aikoihin hyvin vähän joten jos oon vähän hiprakassa ollut niin varmasti mulla silti taas pysyny mielessä se ajatus että en mene nukkumaan ennen kun olen mieheni hoitanu sisälle sieltä.. Tosin usein se nukkuu lattialla, sohvalla tai nojatuolissa kun mulle pääasia et on kotona ja sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja nääs;25145936:
Voin kertoa ettei humalaisen ihmisen soittoa noteerata millään muotoa hätäkeskuksessa :(
Parasta vastaavassa tapauksessa onkin lähteä itse asunnosta lätkimään ja palata aamulla katsomaan onko kaveri hengissä

Tätä mä lähinnä just meinaan. En sitä, että aikoisin jättää jonkun kuolemaan vaan sitä, että mitä mun pitäisi tehdä. Ja tosiaan, jos itse olisin yhtä tolkuttomassa kunnossa (en juuri koskaan juo itseäni känniääliöksi), niin siinä vaiheessa ei ehkä ajatus kulje ihan samoin. Pitäisi siis olla valmiiksi tieto, mitä tehdä.

Tätä mä lähinnä just meinaan. En sitä, että aikoisin jättää jonkun kuolemaan vaan sitä, että mitä mun pitäisi tehdä. Ja tosiaan, jos itse olisin yhtä tolkuttomassa kunnossa (en juuri koskaan juo itseäni känniääliöksi), niin siinä vaiheessa ei ehkä ajatus kulje ihan samoin. Pitäisi siis olla valmiiksi tieto, mitä tehdä.
Ei kyllä ymmärrä sinua. Oletko jotenkin erityisen estynyt ihminen, kun täytyy miettiä voiko soittaa hätäkeskukseen vai ei?

Heitteillejättö.

Ja alkoholin väärinkäyttöä...........

Ihminen, joka kylmällä jää alkoholin vaikutuksen (tai muun syyn, ei nyt heti tule mieleen) vuoksi nukkumaan ulos, KUOLEE hypotermiaan aika nopeasti. JA kun keho jäähtyy, ihminen reagoi siihen väsymyksellä. 'Anna mun nukkua hetken'- pyynnön jälkeen ei todellakaan kannattaisi siihen jättää.........

Mä en kyllä usko et hätäkeskus lähettäis ketään tossa tapauksessa auttamaan varsinkaan jos soittaja itse on myös humalassa.

Ei se ole uskon asia.

Lähettävät. Miksi- no siksi että apua tarvitaan, he lähettävät sitten sellaista väkeä tai sellaisen yksikön joka siihen tehtävään sillä hetkellä on sopivin.
Se että ihminen juo itsensä tolkuttomaan kuntoon ei ole syy jättää auttamatta.

Jos soitto pystytään näyttämään toteen, niin vastuu on hätäkeskuksella - vaikka soittaja olisi ollut alkoholin vaikutuksen alaisena.
Hätäkeskuksen työ ei ole mitenkään kadehdittavaa, sinne tulee varmaan paljon asiattomia soittoja ja pilasoittoja, ikävä kyllä. Silti hätäkeskuksen tehtävä on reagoida jokaiseen soittoon aiheellisena ja todellisena ja lähettää apua paikalle jos sitä pyydetään.

No jos mä en ole saanut itselleni ambulanssia kun olen kolme kertaa samana iltana soittanut ja poliisi ei tule hakemaan juopunutta, sammunutta ihmistä kadultakaan niin miksi tässä tilanteessa apua tulisi? Esimerkkejä on paljon mutta en missään tapauksessa luota hätäkeskukseen. Ennemmin soittaisin jollekin tutulle jos tuollainen tilanne tulisi ja oikeasti pitäisi saada se sieltä sisälle.

Ja vai että ihan heitteillejättö.. niin on sitten varmaan sekin kun näet puistonpenkillä nukkuvan juopon ja jätä siihen tai annat ystävän sammua ylipäätään mihin tahansa. Sehän on alkoholimyrkytys jos sammuu.

No jos mä en ole saanut itselleni ambulanssia kun olen kolme kertaa samana iltana soittanut ja poliisi ei tule hakemaan juopunutta, sammunutta ihmistä kadultakaan niin miksi tässä tilanteessa apua tulisi? Esimerkkejä on paljon mutta en missään tapauksessa luota hätäkeskukseen. Ennemmin soittaisin jollekin tutulle jos tuollainen tilanne tulisi ja oikeasti pitäisi saada se sieltä sisälle.

Ja vai että ihan heitteillejättö.. niin on sitten varmaan sekin kun näet puistonpenkillä nukkuvan juopon ja jätä siihen tai annat ystävän sammua ylipäätään mihin tahansa. Sehän on alkoholimyrkytys jos sammuu.
Kyllä on heitteillejättö jos näet vaikka talvipakkasella puistonpenkille sammuneen juopon, kävelet ohi etkä tee mitään. Juoppo kuolee yön aikana ja joku on sut siitä nähnyt vain ohi kävelevän, niin kyllä sun kuuluisi siitä saada syyte.

Kyllä on heitteillejättö jos näet vaikka talvipakkasella puistonpenkille sammuneen juopon, kävelet ohi etkä tee mitään. Juoppo kuolee yön aikana ja joku on sut siitä nähnyt vain ohi kävelevän, niin kyllä sun kuuluisi siitä saada syyte.

Eihän esimerkiks Kalliossa tai Sörkässä ehtis muuta tekemään kun huolehtii noista juopoista jos noin ajattelisi.

Yhteistyössä