Mitä tässä tilanteessa vois tehdä...???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kyseessä siis mieheni veli, olkoot hänen nimi nyt vaikka Sakke ja hänen perhe. Asuvat maalla (me asutaan samalla paikkakunnalla kuin he, ja täällä asuu myös miehen ja hänen veljensä Saken vanhemmat) ja omistavat maatilan. Tämä Saken vaimo käy sitten muissa töissä päivittäin. Heillä on 2 lasta, 5 ja 3 vuotiaat.

Sakella on nyt karannut mopo käsistä. Vuoden ajan jo ryypännyt lähestulkoon päivittäin. Ja piste iin päälle oli se, kun oli eilen traktorillaan ajanut humalassa päin seiniä, hallissaan siis.

Saken vaimo pelkää jatkuvasti Sakkea. On kuulemma pakannut laukun ja autonavaimet on koko ajan hollilla jotta pääsee lasten karkuun mikäli tilanne niin vaatii.

Saken isä joutuu tekemään kaikki navettatyöt päivittäin, on siis töissä 7 päivää viikossa, aamu-ja iltanavetassa. 3 viimeistä kk on tehnyt myös remontin, joten koko päivä vierähtää työmaalla. Saken isä on 71 vuotias, ja käynyt vastikään läpi rankat syöpähoidot. Hän ei enää jaksaisi tehdä täyspäiväistä työtä, sanoi sen itsekin. Mutta hän ei voi jättää lehmiä, ei niitä voi jättää hoitamatta. Lomittajaa ei kai ole vara maksaa, kun kaikki Saken rahat menee viinaan.

Tää on todella ikävä tilanne, koska miehenikin ressaa tätä, tottakai oman veljensä takia. Ja minäkin!!! Lapsia eniten säälin.

Saken äiti hoitaa lapsia koko päiväisesti. Aamulla klo 6 aloittaa (menee siis miehensä kanssa samalla kyydillä, kun hän menee navettaan) ja illalla lopettaa, kun lasten äiti tulee töistä, noin 18-20. Saken vaimo ei siis edes halua olla kotona, koska tilanne on mikä on, ei jaksa katsoa miehensä ryyppäämistä.

Sakke on jopa räyhännyt ja meinannut käydä käsiksikin vaimoonsa. Saken lapsi oli valittanut äidilleen, että: "Isi halaa liian lujaa".

Tämä tilanne on oikeasti vaikea. Emme kukaan haluaisi kuitenkaan tehdä mitään ilmoitusta poliisille tms. koska se vain vaikeuttaa lisää asioita, ja masennuttaa Sakkea lisää.

Saken vaimo myös sanoi, että häntä joka aamu pelottaa, mistä löytää Saken narun päästä tms.

Työterveyshoitaja on yrittänyt tehdä asialle jotain, mutta ei tiedä mitä tehdä, koska Sakke ei suostu mihinkään. Ja katkaisuhoitoon tarvitaan kuulemma kahden työterveyslääkärin lausunto.

Mitä tähän auttaa? Mihin ottaa yhteyttä? Kaipaamme vain järkeviä kommentteha, kiitos.

Voivoivoi <:( surullista tommone. Oisin just nuita ehottanu mitä ootte yrittäny. Mutta jos alkaa Saken vaimolle ja lapsille käyä vaaralliseksi niin sitte ei oo ennää kyllä mitään muuta ku poliisille :/

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
Voivoivoi <:( surullista tommone. Oisin just nuita ehottanu mitä ootte yrittäny. Mutta jos alkaa Saken vaimolle ja lapsille käyä vaaralliseksi niin sitte ei oo ennää kyllä mitään muuta ku poliisille :/

Joo, ja Saken vaimolle on sanottu, että meille heti soitto oli yö taikka mikä vuorokaudenaika tahansa, että jos alkaa käydä vaaralliseks, niin mies menee paikalle. Ei oo onneks kamalan pitkä matka.

voi, tiedän miten vaikeaa on, oma veljenikin ryypännyt 15 v... vaimon pitää vaatia että sakke lähtee katkaisuhoitoon, tai hän lähtee lasten kanssa. se on varmaan ainoa, mikä voi tepsiä. jos sakke sitten päätyy narun päähän niin se on hänen oma päätöksensä, mutta vaimon/ isän/muun perheen on suojeltava lapsia ja itseään. Tuollaisen on vaikea lopettaa/hakea apua itsensä takia, jos on jatkunut kauan. Lasten hyvinvointi on sellainen motivaatio, joka voi saada ihmeitä aikaan. lehmiä ei tietenkään voi jättää heitteille, mutta jos perhe lähtee maatilalta ja sakke sen omistaa, voi joku tehdä eläinsuojeluilmoituksen. Sakke voi saada tuomion ja sitä kautta tuomita katkaisuhoitoon? Hänen on vain haluttava apua, muuten ei voi mitään. sairaushan tuo on, eivätkä kaikki selviä siitä. pelastakaa lapset!

no sitten vanhempien pitää sanoutua touhusta täysin irti, jos sakke ei hoida eläimiä -> ilmoitus eläinsuojeluun (mikä se sitten onkin oikealta nimeltään), poliisille, eläinlääkärille tms

vaimon on omalta ja lasten osalta päätettävä lähteekö vai jääkö, jos jää lakkaa vinkumasta jos lähtee heittää kamat kasaan ja muuttaa pois.

sakkea ei voi muuttaa mikään muu kuin hänen oma tahtonsa muuttua. niin kauan kun toiset paapovat ja hoitavat asiat hänen puolestaan ei ole mitään syytä muuttaa käyttäytymistään

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole paljon vaihtoehtoja:
no sitten vanhempien pitää sanoutua touhusta täysin irti, jos sakke ei hoida eläimiä -> ilmoitus eläinsuojeluun (mikä se sitten onkin oikealta nimeltään), poliisille, eläinlääkärille tms

vaimon on omalta ja lasten osalta päätettävä lähteekö vai jääkö, jos jää lakkaa vinkumasta jos lähtee heittää kamat kasaan ja muuttaa pois.

sakkea ei voi muuttaa mikään muu kuin hänen oma tahtonsa muuttua. niin kauan kun toiset paapovat ja hoitavat asiat hänen puolestaan ei ole mitään syytä muuttaa käyttäytymistään

Mutta kun se ei ole niin helppoa :( Me ollaan nyt vuoden päivät, kohta ylikin, katsottu tätä, ja annettu asian olla, mutta valitettavasti se ei mene, kuin pahempaan suuntaan. Ryyppää entistä enemmän ja jopa ajelee humalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja caspal:
voi, tiedän miten vaikeaa on, oma veljenikin ryypännyt 15 v... vaimon pitää vaatia että sakke lähtee katkaisuhoitoon, tai hän lähtee lasten kanssa. se on varmaan ainoa, mikä voi tepsiä. jos sakke sitten päätyy narun päähän niin se on hänen oma päätöksensä, mutta vaimon/ isän/muun perheen on suojeltava lapsia ja itseään. Tuollaisen on vaikea lopettaa/hakea apua itsensä takia, jos on jatkunut kauan. Lasten hyvinvointi on sellainen motivaatio, joka voi saada ihmeitä aikaan. lehmiä ei tietenkään voi jättää heitteille, mutta jos perhe lähtee maatilalta ja sakke sen omistaa, voi joku tehdä eläinsuojeluilmoituksen. Sakke voi saada tuomion ja sitä kautta tuomita katkaisuhoitoon? Hänen on vain haluttava apua, muuten ei voi mitään. sairaushan tuo on, eivätkä kaikki selviä siitä. pelastakaa lapset!

Jos se oliskin niin helppoa, niin tuo kaikki olis jo tehty. On vaan todella rankkaa katsoa, miten veli SAATTAA vetää itsensä narun jatkoksi, jos asioihin puututaan. Jos vaimo lähtee ja vie vielä lapsetkin, mitä hänellä enää on? On totta, että ei lasten tuota tarvitse katsoa, eikä vaimonkaan, ja parempi oliskin, kun lähtisivät... En tiedä, vaikea tilanne. Mulle tää on vielä rankkaa senkin puolesta, että joudun katsomaan vierestä, kun oma mieheni murehtii veljeään :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole paljon vaihtoehtoja:

Mutta kun se ei ole niin helppoa :( Me ollaan nyt vuoden päivät, kohta ylikin, katsottu tätä, ja annettu asian olla, mutta valitettavasti se ei mene, kuin pahempaan suuntaan. Ryyppää entistä enemmän ja jopa ajelee humalassa.

niinpä. mutta asia ei miksikään ole vuodessa muuttunut, tai siis on vaan pahentunut. eli tuolla linjalla asia ei parane.

ja mä puhun kokemuksesta, joten tiedän ettei asia ole helppo.

Alkoholisti jatkaa juomista niin kauna kun häntä hyysätään. Ei riippuvainen ihminen useinkaan lopeta ennen kuin on käynyt ihan pohjalla. Se on sääli jos eläimet jää hoitamatta ja maatila menee alta, mutta joskus todellisuuteen herääminen vaatii sen. Todennäköisesti havahtuu kuitenkin ennen kuin kaikki on jo menetetty, kunhan vaan huomaa, ettei kukaan enää hoidakaan hänen asioitaan. Kuulostaa ehkä julmalta, mutta teette ison karhunpalveluksen hänelle jos jatkatte samaan malliin. Mä olen kotoisin alkoholistiperheestä, ja sen jälkeen olin vuosia parisuhteessa sekakäyttäjän kanssa, ja mä TIEDÄN että asiat menee vaan pahemmaksi jos jatkatte samaa rataa.

Asiaa pitää myös ajatella lasten ja vaimon kannalta, varsinkin lasten. Lapset oikeasti kärsivät jos jompi kumpi tai molemmat vanhemmista käyttää päihteitä liikaa.

oman veljeni alkoholisti-isä ampui aikoinaan ittensä kun äitini otti ja lähti lasten kanssa (minulla siis eri isä!). veljeni perhe on nyt lähtenyt kotoa, on muuten tosi rankkaa odottaa ja miettiä, tekeekö veljeni nyt samantapaisen ratkaisun. Usko pois, tiedän miltä miehestäsi tuntuu!! En tiedä, olenko enemmän huolissani veljestäni vai äidistämme- hän kun käy kaiken läpi uudestaan.

Toistan, pelastakaa lapset! voi olla, ettei sakke ikinä pääse irti vinasta. vaimon täytyy pelastaa itensä ja lapset ennen kuin sattuu jotain. hyvällä tuurilla sakke havahtuu siihen, jos ei niin ovat ainakin turvasa. Ymmärrän huolesi, haluaisin auttaa, mutta näin se nyt vaan on.

ja kyllä, saken isän on lopetettava. ei hänen uhrautumisensa asiaa paranna. huonolla tuurilla hänelle sattu jotain ja tragedia on entistä hirveämpi

Minullakin on kokemuksia läheisen alkoholismista.

Mikäänlainen mahdollistaminen ei auta (töissä auttaminen, selittely ulkopuolisille jne). Ihmisen on pakko päätyä pohjalle ennen kuin hän kykenee itse(!) nousemaan sieltä ylös. Kaikki eivät kykene siihen ja ratkaisevat tilanteen radikaalilla tavalla. Osa pääsee ylös vielä jaloilleen, kun on ensin ymmärtänyt, miten alas on vajonnut. Siskoni pääsi jaloilleen. Samoin paras ystäväni ja minä itse. Lankoni ei, hän tarttui aseeseen.

Voimia teille! Lopettakaa auttaminen töissä jne, jotta tilanne näyttäytyy mahdollisimman selvänä kaikille, myös Sakelle itselleen. Ikävä kyllä vain hän voi pelastaa itsensä. Te voitte vain huolehtia itsestänne - ja auttaa SAKKEA auttamatta hänen alkoholiongelmaansa.

Mä muistan omasta lapsuudestani kuinka vanhempi joi ja kuinka se kasvoi se agressio meitä kohtaan, ja äitiä.
Ja mä olen niin tyytyväinen siihen että äiti uskalsi erota, vaikka isä aina puhui siitä että hänelle ei jää mitään.
Ja ne kaikki turhat lupaukset mitä isä sanoi kännipäissään.
eron jälkeen isä kävi todellakin pohjalla, mutta havahtui ainakin siihen kuinka hän perhettään ja talouttaan oli kohdellut.
siitä on jo vuosia mutta edelleen isä juo, ja vanhemmat ovat eronneet.
isä kyllä puhuu siitä kuinka hän on kämmännyt, ja kuinka viina hänet on vienyt ja tehnyt pahaa.
joka päivä hän ei enää juo, mutta agressiivinen juodessaan on.

mä sanon näin alkoholistiperheen lapsena; mä pyydän että lasten ei tarvitse siitä kärsiä, ja ero on tollaisessa tilanteessa se ainut vaihtoehto saada mies tajuamaan käytöksensä. ei sitä mikään mahti maailmassa saa muuten tajuamaan kuinka viina muuttaa ihmistä.
hänen täytyy käydä siellä pohjalla, ja huomata itse että alkoholi hänet on siihen jamaan aiheuttanut, ei kukaa muu!!!

Yhteistyössä