Mitä teen lasteni kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ei haittaa vaikka minut tästä tunnistettaisiin... Olen periaatteessa yh, paljon tukea saan kyllä ja minulla on kaksi lasta,5v ja 4v. Tämä 4v uhma on ihan omaa luokkaansa ja hän saa usein uhmakohtauksia joissa saattaa huutaa 30min putkeen täyttä kurkkua, eikä mikään siihen auta.. Ei hyssyttely, rauhoittelu, uhkailu/lahjonta/kiristys...Oikeastaan vain huomiotta jättäminen on ainoa, eli käyn välillä katsomassa häntä ja jos huuto yltyy, annan olla ja tulen taas takaisin kunnes jossain kohtaa hän kertoo itse mikä on ja puhumme ja tilanne rauhoittuu. Tilanteet eivät ole päivittäisiä, mutta tänäänkin sellainen tuli. Usein liittyy väsymykseen/nälkään ja usein alkaa ihan päättömästä asiasta kuten vääränlaisesta haarukastaä/paidasta tms. Yritän näitä ennakoida muttei kaikkea voi.

Tänään tuli huutokohtaus ja kuulin noin vartin jälkeen ovikellon soivan. Siellä oli naapuri, joka ihanasti tarjosi apua ja kysyi pärjäänkö ja haluanko että lapsi saisi katkaista "kohtauksen" tulemalla heidän lasten kanssa leikkimään. Pidin lasta samalla sylissä ja lapsi vielä tietenkin löikin minua, huutaen koko ajan ja myös että EEN TULEEE... Sanoin että ollaan juuri alkamassa syömään, että kyllä tämä tästä, lapsi on tosi temperamenttinen ja uhmakas tapaus mutta rauhoittuu kohta. Kerroin myös miten uhma alkoi pienestä asiasta=ei saanut itse riisuttua. Hän sanoi että jos tarvin apua, pyydä vain. Olin todella hämmentynyt, en edes tunne näitä naapureita. Äänieristys 70luvun kerrostalossamme on huono ja kuulen lähes kaikki rapun äänet vaikka asun ylhäällä, mietinkin korostuuko täällä äänet jotenkin erilailla. Se nyt ei ole syy tietenkään jättää asioita sikseen mutta joo....

Lapseni koen hyvävointisiksi ja suhteemne hyväksi, toki välillä tulee valitettavasti karjuttua tyyliin nyt siivoatte jälkenne/pukekaa/älä lyö siskoa/lopeta se riehuminen ja välillä pääsee kirosanakin huutaessa.. En ole ylpeä siitä että huudan ja kiroilen (hitto, hemmetti-ei sentään vitun paska ja saatanan idiootti...) .

Mietinkin nyt, että naapurin on täytynyt ihmetellä toimintaani aiemminkin ja varmasti kuunnella noita juttuja tarkkaan. Ei kukaan yhdestä kerrasta ovelle ilmesty. Tuleeko musta nyt lasu ilmotus ja menetän lapset?? Olenko paska äiti ja kasvattaja?? Kannattaisiko esim neuvolasta pyytää apua, tähän asti olen kokenut pärjääväni mutta tämä sai miettimään. Jos minusta ei olekaan tähän yksin... Olenko tullut sokeaksi itselleni? Missä määrin edes lapset saavat huutaa ja minä huutaa heille? Luulin, että tämä on normaalia välillä, sovimme tilanteet aina.

Kaikenlisäksi meinasin kuolla häpeään kun oli niin sekaista.... Imurikin keskellä lattiaa juuri sopivasti kun ruan jälkeen piti siivota ja viikonloppuna olisi lapset hoidossa niin jatkaisin. Rankka tenttiviikko ja työt takana, mutta eihän sitä naapuri voi tietää kun luulee että täällä on aina roskapusseja eteinen täynnä ja kengät sikin sokin jne sängytkin oli ilman lakanoita kun juuri heitin pyykkiin, ovi makkariin oli auki... Itse varmaan tekisin itsestäni lasu ilmotuksen... NYT AHDISTAA!:( Annanko vaan olla vai mitä... Hävettää enää ulos astua ovesta....Anteeksi vuodatus..

En usko, että se naapuri ls-ilmoa tekee vaan enemmänkin suoraan hs-ilmon (huostaanottoilmoitus) joka johtaa välittömään huostaanottoon. Tosin sinulla on mahdollisuus saada lapsesi takaisin melko piankin sen jälkeen, jos pystyt luotettavasti osoittamaan ilmossa esitetyt väitteet vääriksi.

Ja muuten mitä kiristämiseen tulee, niin oletko kokeillut uhata koivuvitsalla? Se tehoaa lähes kaikkiin lapsiin varsinkin runsaasti annosteltuna. Laitonta se on toki laittaa kyseinen uhkaus täytäntöön, mutta liki joka tapauksessa teitä uhkaavan hs-ilmon takia en usko, että sinulla on mitään menetettävää.

4 vuotiaan raivareista kannattaa neuvolaan puhua mutta ei kukaan tuu hakee sun lapsia, voit myös netistä lukea ammattilaisten vinkkejä raivareihin mutta mikä toimii yhdellä lapsella eik välttämättä toisella, sun pitää ite löytää parhaat keinot sun lapsen kanssa esi mtuo rauhaan jättämionen. myös voit huolehtiä että lapsesi saa syötyä/nukuttua tarpeeksi niin kohtaukset varmaan väheneeT; Tulisieluisen tytön äiti.

Oikeasti, IHANA naapuri!!! Luulin, ettei tuollaista tapahdu ikinä, ei nykyään uskalleta tarjota vieraille apua! Jos olisin sä, niin varmaan kävisin vielä kiittämässä ja juttelemassa, muutenkin jos menet reippaasti selvittämään asiat, niin pääset ahdistuksesta ja kehtaat näyttää naamasi. :) Jos hänkin on äiti, niin varmasti ymmärtää sua: älä turhaan häpeile! Ja jos mahdollista, niin kun olet saanut siivottua, niin kutsu hänet (lapsineen) vaikka kahville, sitten hänkin näkee, ettei ole mikään kaaos aina. :D

Sitten tuohon uhmaan. Mä niin ymmärrän sua, ihan kyyneleet tulee silmiin, kun mietin sun tilannetta. Mulla on vain yksi lapsi, mutta uhma oli aivan kamala ja sitä jatkui _kauan_, eli alkoi pari vuotiaana, helpotti eskari-aikana vähitellen. Koulu kun alkoi, alkoi myös uhma ja kiukku taas, ekat puol vuotta oli todella rankkaa. Sitten taas helpotti. Vuosikausia taisteltiin nukkumisen kanssa joka päivä, syömisen kanssa oli pitkään suuria ongelmia, raivareita tuli usein, välillä päivittäin ja parhaimmillaan lapsi raivosi 1,5h. Perukseltaan niin kiltti ja ihana lapsi, mutta se temperamentti... :D
Neuvoisin sua hakemaan apua, tuota voi jatkua vielä pitkään ja koska olet yksin, niin palat loppuun ennen pitkää. Apua on tarjolla kyllä ja sitä kannattaa ottaa vastaan! Mä itse aikanaan varasin ajan perheneuvolaan ja päivähoidon psykologille. Mutta soita ensin neuvolaan, ne ohjaa eteen päin!

Vähän outo naapuri jos tulee juuri tuollaisella hetkellä pyytämään leikkimään lasten kanssa? Ihme että ei sitten koskaan aikaisemmin vaikka kun näette rapuissa tai ulkona. Joka tapauksessa jos nyt joku tekee lasun sen takia että kuulee lapsen raivoavan joskus tekee kyllä ilmoittajasta naurunalaisen. Ei nyt kannata tuollaisesta huolestua. Sossua ei hirveästi kiinnosta jonkun naapurin näkemykset asiasta. Voihan se olla että kysyvät kuitenkin mitä kuuluu ja haluatko apua heiltä. Kysyvät myös oman versiosi tapahtumista koska tietävät että joillain voi olla tapana liioitella tai jopa valehdella kun lasuja tehdään. Mutta siis nuo raivarit kuulostavat aika normaaleilta varsinkaan jos nyt ei ihan joka päivä ole. Meillä taas on pikkuraivareita (ei siis mitään tuntien huutoja)useampi päivässä ja sekin ihan normaalia.

Tuollainen vierashan saattaa olla aivan kuka vaan, vaikka pedofiili joka on jo pitkään kytännyt mahdollisuutta hyväksikäyttää lastanne. Itse en ainakaan uskaltaisi jättää lastani moisen hoitoon ainakaan jos en olisi selvillä kyseisen ihmisen henkilöllisyydestä ja tietäisi, että hänestä on tehty asianmukainen turvallisuusselvitys kuten vieraiden lasten kanssa tekemisissä olevista tulee tehdä.

Oikeasti, IHANA naapuri!!! Luulin, ettei tuollaista tapahdu ikinä, ei nykyään uskalleta tarjota vieraille apua! Jos olisin sä, niin varmaan kävisin vielä kiittämässä ja juttelemassa, muutenkin jos menet reippaasti selvittämään asiat, niin pääset ahdistuksesta ja kehtaat näyttää naamasi. :) Jos hänkin on äiti, niin varmasti ymmärtää sua: älä turhaan häpeile! Ja jos mahdollista, niin kun olet saanut siivottua, niin kutsu hänet (lapsineen) vaikka kahville, sitten hänkin näkee, ettei ole mikään kaaos aina. :D

Sitten tuohon uhmaan. Mä niin ymmärrän sua, ihan kyyneleet tulee silmiin, kun mietin sun tilannetta. Mulla on vain yksi lapsi, mutta uhma oli aivan kamala ja sitä jatkui _kauan_, eli alkoi pari vuotiaana, helpotti eskari-aikana vähitellen. Koulu kun alkoi, alkoi myös uhma ja kiukku taas, ekat puol vuotta oli todella rankkaa. Sitten taas helpotti. Vuosikausia taisteltiin nukkumisen kanssa joka päivä, syömisen kanssa oli pitkään suuria ongelmia, raivareita tuli usein, välillä päivittäin ja parhaimmillaan lapsi raivosi 1,5h. Perukseltaan niin kiltti ja ihana lapsi, mutta se temperamentti... :D
Neuvoisin sua hakemaan apua, tuota voi jatkua vielä pitkään ja koska olet yksin, niin palat loppuun ennen pitkää. Apua on tarjolla kyllä ja sitä kannattaa ottaa vastaan! Mä itse aikanaan varasin ajan perheneuvolaan ja päivähoidon psykologille. Mutta soita ensin neuvolaan, ne ohjaa eteen päin!
Päivähoidon psykologi? Onko sellaisia? No itselläni on myös joskus raivareita saava lapsi ja kun ammattilaisten kanssa on käyty läpi asioita niin ei niihin nyt mitään varsinaisia syitä, lääkettä tai hyviä neuvoja löytynyt jolla saataisiin ne katoamaan kokonaan. Mutta usein aikakin auttaa asiaan kun lapsi kasvaa ja kehittyy. Tietenkin ap:n kannattaa käydä juttelemassa jos ei ole ennen käynyt ja asiat askarruttaa. Joillakin lapsilla voi olla kyse olla vain tulisesta temperamentista joillakin kyse voi olla jopa jostain jolle on jo selvä diagnoosikin kuten vaikka adhd. Mutta tuolloin on yleensä jotain muutakin outoa käytöstä kun vain raivoamista ja tilanne vaatii tarkemmin tutkimista. Lastensuojelua lähinnä kiinnostaa lapsen kotiolot että ovatko haitalliset tai vaaralliset lapselle mutta toki tietävät että lapsen raivoaminen ei ole merkki yleensä kaltoinkohtelusta vaan ihan normaalia joillekin lapsille.

Täysin samaa mieltä!!

Meidän temperamenttipakkauksellakin ne huutokohtauksen kesti 2 tuntia. Joka aamu alkoi sillä että hän kieritteli itseään keittiön maton kanssa rullalle (pyöri siis sen maton kanssa ympäri)...yritä siinä sitten laittaa isompia kouluun ja toivottaa iloista päivää...
Poika on 11v nyt, ja edelleen saattaa saada itkupotkuraivareita. 6-vuotiaana oli psykologisissa testeissä, mutta mitään merkittävää ei löytynyt, on vain ylivilkas. Sellaisen kanssa pitää vaan oppia elämään ja löytää omat toimintatavat, ja ne löytyi meillä hyvin perheneuvolan ohjeilla ja kokeilemalla. Siinä ei paljon naaurin mielipiteet ja kuuntelut haittaa, kun etsitään tapaa jolla lapsen kanssa pärjää enemmän kuin sen yhden illan!
Ota naapurisi apu vastaan, hän voi olla hyvinkin sympaattinen ja mukava ihminen, joka myös ehkä vastavuoroisesti kaipaa hengähdystaukoa omista lapsistaan eli voisitte vaikka vuorotella kauppareissujen yms kanssa =)
Ja normielämän sotkujen takia kukaan ei tee lasuilmoa!!

Yhteistyössä