Mitä teen ton tytön jalan kans - lääkäriinkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Melkein 3v kaatui eilen 5veen kanssa tuossa pihalla asfaltilla ja satutti jalkansa ja linkutti sen jälkeen. Ei itkenyt kovin kauaa, mutta aristi kävellessä sitä jalkaa ja konkkasi.

Soitin illalla lääkärille ja sanoi, että jos olisi murtunut niin ei kävelisi sen kanssa yhtään.

Nyt yön jälkeen tyttö tuntuisi aristavan sitä enemmän eikä tahdo kävellä sen kanssa, mutta enemmän se on minusta sitä, että ajattelee sen tekevän kipeää. Varmaan vähän tietysti tekeekin.

Kuitenkin äskenkin kun kannoin tytön sohvalle niin jäi istumaan osittain sen jalan päälle ja vieläpä niin, että se nilkka oli sillä tavalla ojentuneena siinä, jalkaterä kääntyi siis kun istui siinä. Eli luulisi tuollaisen asennon tekevän kipeää, jos murtunut olisi mutta ei valita. Nukkuessa ei myöskään varonut mitenkään sitä jalkaansa, kun seurailin tyttöä.

Kaikki ovat sitä mieltä, että se ei voi olla murtunut kun on sillä kävellytkin.

mulla venähti jalka kun hyppäsin rappusissa. tekivät hoitovirheen terkkarissa josta kärsin sitten edelleen. tosin tuo viimesin leikkaus onnistui senverran hyvin,että kivuton oon ollu 2 vuotta. multa katos sen venähdyksen seurauksena rusto kokonaan nilkasta. itse tän kokeneena kävisin ehdottomasti lääkärissä ja vaatisin kuvauksia. nopeastihaan lapset paranee,mutta kannattaa se tarkastaa.

Soitin äsken ja jätin soittopyynnön neuvolalääkärillemme. Hän ainakin ottaa aina asiat vakavasti eikä taatusti laita riman alta menemään. Th puhelimessa oli myös sitä mieltä, että ei voisi olla murtunut noiden tietojen perusteella, mutta puhun tuon tutun lääkärin kanssa vielä jahka hän soittaa.

Nättitähti: Millainen hoitovirhe sulle siis tehty, jos kyseessä kuitenkin vain venähdys?

Poika loukkas joku aika sitten jalkansa, juoksi ja kaatui jalan päälle. Seuraa sitä turpoaako jalka, pojalla ei, mä vein teekoohin kun ontui jonkun päivän ekä pystynyt kävellä kunnolla ja laittoivat nilkkaan tukisiteen, sellaisen voi kyllä itsekin laittaa. Parani sillä. Murtuessa jalka yleensä paisuu.

Onhan se niinkin, ettei nuo murtumat välttämättä näy mitenkään päällepäin (ei tule punotusta/turvotusta). Toisaalta eipä murtunutta jalkaa paljoa käännellä/siihen pysty varaamaankaan. Meillä tytöllä tuli murtuma jalkaan ja "testasin" sitä tytön nukkuessa. Tyttö havahtui välittömästi jalan asennon muutokseen ja alkoi huutaa. Toisaalta tuo meidän typy ei pystynyt jalallaan ollenkaan astumaan. Päällepäin ei näkynyt mitään vammaa tai asentovirhettä. (kyse oli sääriluusta)

Alkuperäinen kirjoittaja TeSuLah:
Poika loukkas joku aika sitten jalkansa, juoksi ja kaatui jalan päälle. Seuraa sitä turpoaako jalka, pojalla ei, mä vein teekoohin kun ontui jonkun päivän ekä pystynyt kävellä kunnolla ja laittoivat nilkkaan tukisiteen, sellaisen voi kyllä itsekin laittaa. Parani sillä. Murtuessa jalka yleensä paisuu.

Niin toi th:kin äsken sanoi, että yleensä paisuu. Ei ole turvonnut tai muutenkaan mitään jälkiä. Kuulemma yleensä tulee mustelmiakin. Ja tapahtui siis eilen kahdeksan maissa, joten olisi kai jo turvonnut jos jotain ois.

Ideaaliside oli yön, mutta tyttö ei antanut laittaa sitä takaisin.... taidetaan kuitenkin laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Onhan se niinkin, ettei nuo murtumat välttämättä näy mitenkään päällepäin (ei tule punotusta/turvotusta). Toisaalta eipä murtunutta jalkaa paljoa käännellä/siihen pysty varaamaankaan. Meillä tytöllä tuli murtuma jalkaan ja "testasin" sitä tytön nukkuessa. Tyttö havahtui välittömästi jalan asennon muutokseen ja alkoi huutaa. Toisaalta tuo meidän typy ei pystynyt jalallaan ollenkaan astumaan. Päällepäin ei näkynyt mitään vammaa tai asentovirhettä. (kyse oli sääriluusta)

Joo minä testasin myös nukkuessa ja seurasin myös tytön liikkumista, kun nukkui. Ei varo itse tuossa istuessa eikä nukkuessa sitä jalkaa ja aika kauan sain painella nilkkaa ennenkuin vähän havahtui.

Sanoivat tk:ssa ettei sidettä saa ottaa pois kun tietyn ajan päästä ja hyvin jalka parani, lapset helposti aristavat pientäkin kipua, eli voi näyttää pahemmalta kuin onkaan.

Minäkin tulkitsen tuon niin, että ylivaroo sitä.

Niin siellä sanottiin, lapset tekee helposti niin, eikä uskalla jalalla kävellä heti kun sais. Voithan käydä näyttämässä, ei se ainakaan haitaksi oo. Jaksuja sinne ja tytölle paranemispuhallus! :whistle:

Niin siellä sanottiin, lapset tekee helposti niin, eikä uskalla jalalla kävellä heti kun sais. Voithan käydä näyttämässä, ei se ainakaan haitaksi oo. Jaksuja sinne ja tytölle paranemispuhallus! :whistle:

Joo mäodotan nyt et toi tuttu lääkäri soittaa ja puhun sen kans.

Yhteistyössä