Mitä teen väärin, kun 2,5v lapsi uhmaa mulle KOKO AJAN!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miia-mari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miia-mari

Vieras
Tiedän, kuuluu ikään.. Mutta minä, äiti, olen se pahin kaikista. Tänäänkin alkoi heti aamusta; "en tykkää susta" "äiti ei saa halata/pussata" "äiti ei saa auttaa" "ikävä isiä/mummoa/tätiä /enoa/koiraa"... Tunnen olevani niin huono äiti :(
Huutaa mulle ja on pari kertaa meinannut läpsästä, näkee oikein kun mieli tekis mutta on hillinnyt itsensä ja tyytynyt "vain" päristämään mulle naamaan ja irvistämään. Mitä teen väärin oikeesti?! Ja kuitenkin öisin kun herää, tulee mun viereen tai huutaa äitiä kun pelottaa.

Provosoi sua kun on huomannut että saa susta reaktion tuollaisella käytöksellä. Täysin normaalia uhmiksen käytöstä.

Anna mennä nuo moittimiset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Joistain tietyistä jutuista kannattaa toki aina johdonmukaisesti kieltää, kuten sylkeminen on meillä ollut sellainen. Selität joka ikinen kerta tiukalla äänellä että sylkeminen on tosi huonoa käytöstä ja muut ihmiset ei tykkää siitä.

Sitten vaan hurjasti kehuja joka kerta kun tekee jotain kilttiä tai puhuu nätisti nukelle tai nallelle tai hoitaa tai silittää tai halii. Kerrot kuinka kiltti lapsi on ja kuinka hienosti hän osaa hoitaa/auttaa/pitää äitiä hyvänä :)

Kehuminen toimii kyllä tavallisille naperoille yllättävän hyvin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Ja kyllähän lapsi testaa myös sitä, että rakastaako äiti häntä myös silloin kun hän on inhottava.

Itse yritän kertoa lapselle kuinka paljon hänestä tykkään erityisesti silloin, kun huomaan, että kyseinen nappula alkaa käydä hermoille keskimääräistä enemmän :)

Elä ota henk.koht, hän vain testaa ja kiukuttelee. Olethan johdonmukainen ja pistät rajat selkeästi? Voit keksiä jonkun "rauhoittumisalueen" tai tekemisen jolla lapsi voi purkaa agressiotaan esim painopeitto tms.

Kuuluu ikään.paljon kehuja vaan lapsille missä on hyvä.ja jos sua lohduttaa niin usko pois lapsi luottaa sinuun eniten koska voi näyttää sulle kaikki tunteet ja siltivälität lapsesta.lapsi sen huomannu.ite tuskailin aikoinaan saman asian kans ja ammatti ihminen mua lohdutti nuin.

Yhteistyössä