Mitä teette jos lapsi ei syö tai sanoo ettei ole nälkä ja ei halua (vaikka onkin nälkä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BB
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

BB

Vieras
Eilinen meni taas taistellessa tuon etätytön kanssa. Aamupalan söi mukisematta. Lounaalla sanoi, että ei ole nälkä. Häneltä varmistettiin se useampaan kertaan ja hän sanoi ettei syö. Kysyttiin vielä, että saako ruoan laittaa koirille. Saa laittaa. Kun ruoka meni koirille, alkoi kitinä että on nälkä. Periksi piti antaa ja laittaa uusi ruoka. Välipalaksi söi jugurtin mielellään, koska se on herkkua. Päivällisellä taas sama homma. Ei halua, ei ole nälkä. Sitten kun pistin ruoan pois jääkaappiin (ei laitettu edes lautaselle), niin alkoi kitinä että on nälkä ja hän haluaa ruokaa. Isä heltyi antamaan. Iltapalaksi pistin kuppiin mustikoita. Mutta alkoi kitinä, että haluaa jugurtin. Varmistettiin taas, ettei ole nälkä ja ei ole mutta haluaa jugurtin. Söin itse pois ne mustikat. Alkoi jumalaton huuto, että haluaa mustikat. No, niitä ei enää ollut. Sitten huudettiin puoli tuntia että on nälkä ja haluaa jugurtin. Ei annettu jugurttia eikä muutakaan, mutta lasin maitoa sai.

Joo, se pomputtaa meitä... Ikää 4 v. Yleensä ruoka on mennyt kyllä sitten koiran kuppiin, jos on siitä kieltäytynyt. Tää on vaan niin hankalaa, kun sillä on lähikodissa äidin luona ihan eri säännöt, tai siis ei sääntöjä laisinkaan. Siellä saa kaiken periksi jne.

Mitä tehdä? Miten teillä toimitaan?

Tavallaan se on sit lasta kohtaan väärin, kun isän luona on kovempi kuri ja äidin luona ei kuria. Päähän siinä menee sekaisin. Isä pelkää sitten, että lapsi ei kohta enää halua tulla isän luo, jos on liian kova kuri. Joo ja äidin kanssa on ihan turha neuvotella näistä yksinkertaisista asioista, koska hänellä on aina oikea mielipide ja vain hän on aina oikeassa. Ja esim. lapsi on liian pieni tällaiseen.

Ilmiselvästi lapsi on keksinyt pelin. Minä en kyselisi lapsen nälästä mitään. Ruoka-aikana kaikki käyvät pöytään. Jos ei maistu, ruoka korjataan pois muiden lopettaessa. Ei välipaloja.

Muutes, ei kai pelkät mustikat kenenkään nälkää pidä koko yötä?

Jos tuon ikäinen ei syö ruoka-aikana, olen laittanut annoksen jääkaappiin. Jos lapsi on tullut marisemaan nälkäänsä ennen seuraavaa välipalaa olen lämmittänyt annoksen uudelleen. Jos ei ole tuo ruoka vieläkään kelvannut on saanut odottaa sitten välipalaan asti. Illalla annan "nälkäisille" ruisleipää, jos todella on nälkä syövät leivän mutta jos ei sanovat jo heti kiitos ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ilmiselvästi lapsi on keksinyt pelin. Minä en kyselisi lapsen nälästä mitään. Ruoka-aikana kaikki käyvät pöytään. Jos ei maistu, ruoka korjataan pois muiden lopettaessa. Ei välipaloja.

Lapsi oli syönyt viimeisen kerran klo 19 lämpimän ruoan joten kyllä minun mielestäni kuppi mustikoita tai mustikkamaito riittää. Ihan yhtä täyttävää (tai täyttämätöntö) kuin pikari jugurttia jonka usein syö.

Alkuperäinen kirjoittaja BB:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Lapsi oli syönyt viimeisen kerran klo 19 lämpimän ruoan joten kyllä minun mielestäni kuppi mustikoita tai mustikkamaito riittää. Ihan yhtä täyttävää (tai täyttämätöntö) kuin pikari jugurttia jonka usein syö.

Olen samaa mieltä yhtäläisyydestä jogurtin kanssa. Meillä vaan iltapala on erilainen. Tarvitsevat kuituja täyttääkseen mahan 10-11 tunniksi. Iso kupillinen teetä, ruisleipä + leikkelettä sekä jogurtti tai jotain vastaavaa. Toki meillä iltaruoka syödään hieman aiemmin.

siis mitenniin oli "pakko antaa" jos kerran lapsi sanoi ettei ole nälkä :o En todellakaan alkaisi uutta ruokaa tarjoilemaan heti perään,tottakai lapsi pomputtelee.

Eikä sen pitäisi olla hankalaa että eri paikassa on eri säännöt, kyllä lapset tuossa iässä ymmärtävät missä ovat.

Tuo että välillä saa periksi ja välillä ei on se mikä mielestäni lasta sekoittaa. Mistäs lapsen pitäisi pystyä päättelemään milloin aikuinen aikookin antaa heti uuden ruoan ja milloin ei? Johdonmukaisuutta.

Kyllähän ne lapset ymmärtää joo, mutta kun sitten alkaa kitinä, että halutaan äitin luo (kun siellä saa elää kuin pellossa).

no sekin on vain "ase" mitä lapsi käyttää,en vähääkään usko että tuonikäinen ymmärtää miten paljo tuollainen voi loukata aikuista. Antaa narista,ei se lapsi rikki siitä mene.

meilä syövät ja siihen on semmone pikku niksi et ku ovat nälkäsiä ni isäsä kuskaa kauppaa ja saavat hakea mitä tykkäävät ;) usein tietty teen myös vellejä mut menekki on suuri vaan ukolla---------- sille niitä teenki

Kyllähän ne lapset ymmärtää joo, mutta kun sitten alkaa kitinä, että halutaan äitin luo (kun siellä saa elää kuin pellossa).

Sitten alkaa. Eivät lapset voi olla siinä asemassa, että tekevät itseään koskevia päätöksiä neljävuotiaana mitä tulee ruoka-aikoihin, ruokaan ja siihen, kenen vanhemman luona milloinkin ollaan.

Lapsella on turvallinen olo aikuisten ollessa johdossa, eikä lapsen tarvitse itse vielä hallita elämäänsä. Moni lapsi yrittää ottaa langat käsiinsä, mutta se ei tarkoita, että ne pitäisi hänelle antaa.

Maassa maan tavalla ja sama koskee talouksia. Teillä on teidän säännöt ja lapsen tullessa kyläilemään te pidätte niistä kiinni. Muutoin voi tulla suuria vaikeuksia esim. murrosiässä.

Mä en anna edes mun 2 vuotiaalle periksi, vaikka en ihan varma ole hänen ymmärtämykssestään.. Sitä syödään mitä tarjotaan ja sillon kun tarjotaan tai ollaan syömättä. Aika äkkiä lapset oppii pelaamaan ja pompottamaan

Meillä jopa 1-vuotiaalla on ruoka-ajat, jos ei syö ruoan ollessa pöydässä niin nostan pois ja seuraava ruoka on sitten seuraavana ruoka-aikana.

Älkää hyvät ihmiset anna toisen pompottaa ja jos pelkäätte lapsen äidin reaktiota niin selittäkää muuttaneenne käytännönne tiukemmaksi.

Ja jos lounas ei maistu niin "uhkaile" välipala porkkanalla, jos ei siltikään syö lounasta yhtään niin toteuta porkkana-välipala. Meillä tuo ei ole tosin uhkailu, kun tyttöni rakastaa porkkanaa ;) Meillä on sääntönä edes maistella ruokaa ja jos kannustuksen jälkeen ei halua niin sanon, että saa nousta pöydästä ja sen jälkeen seuraava ruoka on kello silloin ja silloin. Muistuta joka kerta asiasta ja odota, että lapsi sanoo ymmärtävänsä asian.

Ei neljävuotiaalta tartte enää tuollaista suvaita. Jos sanoo, että ei ole nälkä eikä suostu syömään, niin sitten pois pöydästä ja saa odottaa seuraavaa ruoka-aikaa ja välipaloja ei tipu. Laittakaa nyt ihmeessä lapsi kuriin tai menee ihan mahdottomaksi. Ei suvaitse tuota 2v:ltä, joten en myöskään isommalta lapselta. Aikuiset laittaa rajat ja niitähän se lapsi hakee ja saa samalla rakkautta ja turvallisuudentunnetta. Jos lapsi ei halua syödä, niin on hyvä pitää vaikka sellaistesta säännöstä kiinni, että syö niin monta haarukallista tai lusikkallsta kuin on ikää eli tässä tapauksessa 4 ja ne lasketaan yhdessä. Joskus voi käydä niin, että samaan syssyyn humahtaa koko lautasellinen.

meillä 4v. kaksoset ja 2v., jos ruoka ei maistu, niin pois pöydästä ja seuraavan kerran saa suuhunsa jotakin, kun on seuraava ruoka-aika. meillä ei venkslata yhtään ruokien kanssa, ruoaksi on sitä mitä on tehty ei mitään poikkeusjärjestelyjä kenellekään ruokien eikä ruoka-aikojen suhteen.

Kuulostaa pelkältä oikuttelulta. Jos lapsi sanoo, ettei ole nälkä, niin mä sanon, että ruokaa on sitten tarjolla kun seuraavaksi on ruoka-aika. Jos alkaa sitten kitistä siinä välissä että on nälkä niin se on voi voi. Mulla on muutakin tekemistä kuin seistä kokajan hellan vieressä laittamassa ruokaa silloin kun lapsia sattuu syöminen huvittamaan. Ja meillä ei jogurttiakaan yleensä saa välipalaksi/illalla jollei kunnon ruokaa ole syöty yhtään. Sitten saa vaan leipää ja/tai välipaloilla. Meillä siis tytöt 2,5v ja 3,5v.

Meillä on 4v. lapsi myös ja jos ilmoittaa ettei ole nälkä, joku muu syö hänen ruoan. Ei tipu välipaloja eikä jälkiruokaa. Seuraavalla ruoalla onkin sitten yleensä jo aika nälkä.
Leipää ei myöskään saa jos ei lautanen ole tyhjä, jugurtteja yms. meillä ei ikinä olekaan kun ovat kunnon sokeripommeja.

Ruoalla leikkijät poistetaan myös aika pikaisesti pöydästä. Tuon ikäisiltä lapsilta ei todellakaan kysellä että olisiko sulla kullanmuru nälkä, pitää vaan iskeä ruoka eteen ja sanoa että SYÖ. Yleensä syövät ja jos eivät niin ei voi olla kovin nälkä :)

meillä on sääntö että pakko ei oo ruokaa syödä jos tarjottu ei kelpaa,mutta muuta evästä ei sit anneta ja seuraavan kerran on ruoka seuraavalla aterialla eli mitää ylimääräisiä välipaloja ei tipu.Ainoastaan jos lapsi on sairaana,esim ku pojalla oli vesirokko ja oli aika kipeä,silloin joustetaan jossain määrin tuosta säännöstä.

Jos lapseni sanoo, ettei oo nälkä eikä syö, niin kysyn ehkä kerran tai kaksi että ootko varma. Sitten laitan sapuskan pois, eikä auta itku markkinoilla: seuraavan kerran syödään sitten kun on seuraavan ruoan aika.

Lapsi pompottaa, jos sen antaa pompottaa. Jokainen lapsihan tuota pompottelua jossain vaiheessa yrittää.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Jos lapseni sanoo, ettei oo nälkä eikä syö, niin kysyn ehkä kerran tai kaksi että ootko varma. Sitten laitan sapuskan pois, eikä auta itku markkinoilla: seuraavan kerran syödään sitten kun on seuraavan ruoan aika.

Lapsi pompottaa, jos sen antaa pompottaa. Jokainen lapsihan tuota pompottelua jossain vaiheessa yrittää.

Näin. Ja kokemuksesta sanoisin, että etälapsella on tohon pompotteluun ydinperhelasta paremmat lähtökohdat, kun tosiaan on ne 2 säännöt (ainakin lapsen omasta mielestä) joihin vedota milloin missäkin asiassa. Etävanhemman ristiriitaiset tunteet näkyy nekin päällepäin aika selvästi, ja lapsi varsinkin huomaa mistä narusta voi koettaa vetäistä.

As you move the downturn may perhaps from a technical perspective always be in excess of, truth be told that will lack of employment remains extremely high in addition to isn't really featuring just about any indicators associated with lessening. Actually, the particular numbers are most often increasing since this federal government's stimulus packages usually are falling out there. http://www.youtube.com/watch?v=D1kyPcQU3YQ You don't need to possibly be QUITE knowledgeable to be able to make income using creating articles. The only necessity is usually that your write-up will be "ORIGINAL", features "400 text or more", and is also educational... even though that very last element is frequently optional.

Yhteistyössä