Mitä teette, kun lapsi ei halua mennä päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Raivotar

Aktiivinen jäsen
27.11.2005
3 665
0
36
Meidän 3-v. poika aloitti siis päiväkodin tällä viikolla ja jaksaa joka päivä - monta kertaa päivässä - muistuttaa, että "Minä en halua päiväkotiin". Hän on jäänyt joka kerta itkemään perääni, kun olen hänet sinne aamuisin jättänyt. Kun iltapäivällä hänet sieltä haen, hän ei haluaisi vielä lähteä sieltä pois... Eli syynä näyttäisi vain olevan se, ettei hän halua erota aamulla äidistä. Vinkkejä? Selitykset "Äitin ja isin täytyy käydä päivisin töissä..." jne eivät tehoa mitenkään.

Sama homma meillä. Tyttö aloitti hoidon kk sitten ja joka päivä kyselee: eihän minun tarvitse enää mennä sinne, koska se loppuu, en tahdo mennä sinne jne. Aamuisin hän jää hoitoon ihan kivasti ja iltapäivällä haettaessa tahtoisi vielä jäädä sinne leikkimään. Luulen, että tämä on vain totuttautumisvaihetta. Tilanne varmaan helpottaa kun hän tutustuu muihin lapsiin ja tottuu päiväkodin rytmiin.

Aina ei kannata alkaa edes kiistellä aiheesta tai yrittää selittää perin pohjin. Suhtaudut niin, että tämä nyt vain on juttu mikä tehdään eikä siitä neuvotella sen enempää. Ainahan muksut noin testailevat miten vanhemmat suhtautuvat ja vastaavat. Jos siinä menee pasmat sekaisin, muksu alkaa ihmetellä mikä juttu se hoito onkaan. Eli sanot jämäkästi kuten olet sanonutkin, että aikuiset käyvät töissä ja lapset päiväkodissa. Piste. Ei sen monimutkaisempaa. Väsyneenä ainakin lapset keksivät aina jotain mistä alkaa vastahankaan. Eri jos lapsi alkaa oikein oireilla, että päivähoidossa olisi jotain vialla. Tuo on vain tuollaista uhmaikäisen juttua.

Alkuperäinen kirjoittaja 4v:
Sama homma meillä. Tyttö aloitti hoidon kk sitten ja joka päivä kyselee: eihän minun tarvitse enää mennä sinne, koska se loppuu, en tahdo mennä sinne jne.

Voi ei... Eli helpotusta ei ole varmaan meidänkään kohdalla sitten vielä pitkään aikaan näköpiirissä. *Huokaisu* Täytyy vain tottua siihen jankkaukseen sitten eikä suotta stressata itseään turhilla selityksillä. :(

Yhteistyössä