Mitä teette kun menee hermot lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heikkohermoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heikkohermoinen

Vieras
Eli mitä teette silloin kun teillä menee hermot lasten kanssa?

Itse en ole vielä menettänyt malttiani, mutta lapsi onkin vasta 10kk. Uhmaikää kauhulla odottelen...

Joko huudan lapsille tai painun makkariin tai parvekkeelle suljetun oven taakse itse rauhoittumaan. Näitä hermojen menetyksiä tulee silloin tällöin. Lapset ovat nyt 3- ja 5-vuotiaat.

Huudan. Ja poistun paikalta kun tuntuu että nyt naksahtaa. Vaikka vessaan lukkojen taakse. Nykyään pyydän jo omaa rauhaa tilanteessa jossa huomaan hermojen olevan kireällä, eli pistän lapsen leikkimään omaan huoneeseensa että saan rauhassa keskityttyä johonkin. (Mulla menee hermot useimmiten sen takia että keskittymiskykyäni koetellaan repimällä moneen suuntaan.) Jälkikäteen puhutaan tapahtunut läpi -miksi suutuin, -miltä lapsesta tuntuu ja miksi, -pyydämme anteeksi tarpeenvaatiessa, yleensä kumpikin omaa osuuttaan, mutta välillä on myönnettävä että olen ärähtänyt liian pienestä, ja silloin en vaadi lapselta osallistumista anteeksipyyntöön. Aika hyvin menee näin. Meillä on vielä niin, että minä olen temperamentiltani kuin ämpärillinen dynamiittia ja ankeriaita, ja lapsi taas sovitteleva, konflikteja aluksi jopa pelkäävä viilipytty, että kyllä oli aluksi vähän sovittelemista että rupes homma toimimaan. Avainsana siinä tilanteiden läpipuhumisessa - jälkikäteen, ei vihaisena.

huudan tai poistun paikalta, tai laitan penkeille rauhottumaan lapset hetkeksi eri huoneisiin, tai sit katkasen tilanteen laittamalla jonkun lyhyen ohjelman lapsille, et saan koottua itseni. Hermo palaa siihen riehumiseen tai tappeluun, ei oikeastaan muuten enää.

kyllä mää karjuin naama punaisena. nyt kun nuo on koululaisia, niin ei mene hermo kun käytös on rauhallista. mutta kun olivat alle kouluikäisiä, niin karjuin ja joskus ohjasin esikoisen parvekkeelle rauhoittumaan jos yritti "tappaa" (tappelivat)kuopusta eikä lopettanut vaikka karjuin.

en ole ylpeä ja niin pois päiin. sellaista se vaan on.

Yritän katsella tilannetta ulkopuolisen silmin. Kuvittelen myös esim. "aikajanan": tällainen oli Tinon lapsuus ja näin äiti siinä käyttäytyi. Silloin ongelma tuntuu pieneltä ja haluan tehdä hetkestä paremman, koska se päätyy ikäänkuin lapsen elämän filminauhalle.

Mulla ei mene oikeasti hermot kun olen lapsen kanssa kahden (vaikka toki aina ei yhtä hilpeänä jaksa laulella). Kun mies on paikalla, vedän naaman norsunvärkille ja jätän miehen hoitamaan tilanteen :D Parhautta!

Alkuperäinen kirjoittaja näin;26752439:
Mulla ei mene oikeasti hermot kun olen lapsen kanssa kahden (vaikka toki aina ei yhtä hilpeänä jaksa laulella). Kun mies on paikalla, vedän naaman norsunvärkille ja jätän miehen hoitamaan tilanteen :D Parhautta!

Musta tuntuu että mä teen myös noin. :D Tänään viimeks mies sanoi: "Sä et pärjää sen kanssa ku sä luovutat niin helposti". Kuitenkin mä oon lapsen kanssa päivät kahdestaan ja hyvin pärjätään. :D

Musta tuntuu että mä teen myös noin. :D Tänään viimeks mies sanoi: "Sä et pärjää sen kanssa ku sä luovutat niin helposti". Kuitenkin mä oon lapsen kanssa päivät kahdestaan ja hyvin pärjätään. :D

Niinpä. Päivällä ei ole toista olemassa kärsivällinen, niin ei ole paljon vaihtoehtoja kuin olla itse se kärsivällinen. Illalla ja viikonloppuisin on toisin ;) Oon kyllä miehelle yrittänyt selittää, että kyllä mä kahdestaan ollessa suhtaudun siihen lahkeessa roikkumiseen / vessaan tunkemiseen / kantorepussa venkoiluun / ruoan viskomiseen jne. paljon rakentavammin.

Älkää ymmärtäkä väärin, mulla on AIVAN IHANA lapsi <3 Mutta ihmisiä ollaan molemmat.

Yhteistyössä