Mitä tehdä 3-vuotiaan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Laps 3vuotta, nukkumisesta ja vähän muustakin kysymystä.
Tässä esimerkki: Tyttö herännyt tänään kuudelta, ollut pk:ssa ulkona 2 tuntia eikä nukkunut kahden tunnin päikkäriaikana silmällistäkään, yöunia viime yöltä alle 9h. Pk:n tätien mukaan käyttää kaikki mahdolliset keinot ettei tarvitsisi edes rauhoittua hetkeksikään; jumppaa, laulaa kovaan ääneen, nousee ylös, huutaa, repii petivaatteita pois yms. Mikään puhe ei tyttöön tepsi. Nyt sitten jouduttiin ottamaan ratkaisu että toinen hoitaja menee tytön kanssa muualle patjan kanssa nukkumaan jotta edes muut lapset saisivat tarvitsemansa unet.
Kotona sama juttu, ei saada häntä päivällä kirveelläkään rauhoittumaan vaikka kuinka aikaisin olisi herännyt.
Lisäksi tyttö ei jaksa keskittyä syömiseen juurikaan, pyörii hyörii, tai pukemiseen, pyörii silloinkin. Jos hänelle koittaa selittää mitä on tehnyt väärin niin katsoo poispäin eikä kuuntele lain. Tytön puheääni on niin kova että korvat meinaa mennä lukkoon, lisäksi puhuu melkein taukoamatta aamusta iltaan.
Onko tässä teidän mielestä jotain outoa? Tyttö siis hieman yli 3v vaan. Miten mulla on jotenkin semmoinen kutina että vois olla kyse jostain muustakin kuin "voimakkaasta omasta tahdosta", niinkuin se nätisti puetaan sanoiksi.

Tyttö on kuitenkin mielettömän älykäs tapaus ikäisekseen.

no mä varmaan veisin oman lapseni lääkäriin jos elo olis tuollaista. Ei tuo nyt ihan tavalliseltakaan kuulosta. ja mihinkä aikaan menee iltaisin nukkumaan? eli montako tuntia yössä nukkuu?

mä luulen kans et ihan jo univaje teettää tuota. ei saa sitten nukuttua rauhallisesti lainkaan,kun stressi jää päälle.

meillä vaatii jämäkkyyttä rauhoittaa vajaat 3v poika nukkumaan. isä löperömpänä ei osaa ja sit on kierre valmis.

Kuulostais siltä, että hän kaipaisi aikuisen läheisyyttä siihen päikkärinukuttamiseen. Että aikuinen on siinä konkreettisesti lähellä silittämässä ja tuudittamassa, saattelemassa uneen. Miten tämä uusi ratkaisu - poistaminen yhteisestä nukkumatilasta - on toiminut, vai onko vielä niin uusi kokemus?

Entäs - onko aikaisemminki lapsi ollut kovaääninen vai onko äänenkäyttö muuttunut vasta päiväkodissa? Päiväkodin ryhmät melutasoineen kyllä altistavat aika nopeasti kovaäänisyydelle, kun lapsi yrittää saada itseänsä esille... Ja mitä tulee jatkuvaan puhumiseen, niin - voisiko olla niin, että hänellä vain on niin paljon asioita kerrottavana. Ei kaiken välttämättä tarvitse merkitä "jotain erityistä"...:)

Jos tuollainen on ihan jatkuvaa paikasta ja ajasta riipumatta, niin neuvolasta voisi kysellä lähetettä nla psykologille, jos olisi jotain ADD/ADHD juttua.

Omassa pk-ryhmässä tuollainen temppuilija nostetaan päiväunilla ylös sängystä ja vähänksi aikaa aikuisen eteen seisomaan jos ei kiellot tepsi. Jos ei tuokaan seisottaminen tepsi (joka kyllä yleensä tepsii) niin sitten lapsi toiseen huoneeseen rauhottumaan.

Toivottavasti saatte lapseen jotain tolkkua, koska eihän tuollainen pidemmänpäälle hyvältä kuulosta.

Yhteistyössä