Mitä tehdä herkkuja Rakastavalle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muut lapset ei oo makeahiiriä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muut lapset ei oo makeahiiriä

Vieras
Kertokaa ihan mitä vaan,kokemuksia,vinkkejä,neuvoja,ohjeita,mietteita,ihan mitä vaan.

Meidän 5v on ollut aina makean perään.Aiemmin tuntui,että pahemmaksi menee,nyt jo uskoo,ilman tappeluita,kun sanotaan,milloin on syytä lopettaa.Aina saa olla sanomassa kahvipöydässä,oltiin missä vaan,että älä sitten enempää ota ja ota vaan tuo jne,koska muuten syö niin paljon,että tulee maha kipeeksi (pari kertaa näin on käynyt)

Jos pääsee herkkujen ääreen,oli se sitten synttäreillä,kavereilla tai missä vaan,niin hän menee aivan "sekaisin" mättäisi karkkeja ja herkkuja jatkuvalla syötöllä.Oikeaa ruokaa syö myös hyvin,on aina ollut hyvä syömään.Ja ihan normaalimitoissa on.Kotona tarjotaan herkkuja harvoin,yleensä silloin kun on vieraita tai muu erityistapaus.

Mutta siis miten tuon saa nyt "opetettua" normaaliksi nuiden herkkujen kanssa?Aiemmin ajateltiin,että iän mukana menee ohi,mutta ei näytä niin käyvän.Ja alkaa olla kohta siinä iässä,ettei aina voi olla aikuinen vahtimassa.Onko tuosta mahdollista "oppia" pois,vai onko tuo sisäsyntyistä?

Itse olen ollut ja olen edelleen kova herkkusuu(tosin en herkuttele lasten nähden,vaan esim.illalla kun ovat menneet nukkumaan,tai töissä kahvitauolla jne),ja muistan kun tuli se aika,että oli omaa rahaa ja vapus sitä käyttää,niin aina piti saada herkkuja,onko tää joku sukurasite vai mikä?kertokaa joku jotain...

No parhaiten sen välttää sillä ettei tee siitä kiellettyä pienenä. Meillä on ihan normaalia syödä hyvää jo alle 1 vuotiaana joten se ei ole ikinä ollut mikään kielletty juttu, joten lapset ovat oppineet normaaliin kohtuu käyttämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No parhaiten sen välttää sillä ettei tee siitä kiellettyä pienenä. Meillä on ihan normaalia syödä hyvää jo alle 1 vuotiaana joten se ei ole ikinä ollut mikään kielletty juttu, joten lapset ovat oppineet normaaliin kohtuu käyttämiseen.

Ei meilläkään oo ollut koskaan kiellettyä,eikä siitä ole mitään numeroa tehty sen kummemmin ja kaikille ollut sama kohtelu.Meillä toiset osaa lopetta esim. kahvipöydässä olon kun saavat piparin ja pullan syötyä ja maha tulee täyteen,vaan tämä yks vaan söis ja söis niin kauan et maha tulee niin kipeeks että alkaa itkemään.Eikä siitäkään siis opi,että seuraavalla kerralla söis vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei meilläkään oo ollut koskaan kiellettyä,eikä siitä ole mitään numeroa tehty sen kummemmin ja kaikille ollut sama kohtelu.Meillä toiset osaa lopetta esim. kahvipöydässä olon kun saavat piparin ja pullan syötyä ja maha tulee täyteen,vaan tämä yks vaan söis ja söis niin kauan et maha tulee niin kipeeks että alkaa itkemään.Eikä siitäkään siis opi,että seuraavalla kerralla söis vähemmän.

No johan teillä tälläkin hetkellä on se kielletty? Itse niin kirjoitit. Mitäpä jos viikon vaikka annat joka päivä pullaa ja keksiä välipalalla etkä senkään jälkeen tee siitä sellasta harvinaista herkkua että pitää yrittää sitten tilaisuuden tullen ahtaa itteensä viikkojen herkut.

Alkuperäinen kirjoittaja M :
Oletko kokeillut kromilisää? saattaisi hillitä makeanhimoa.

Apteekistako saa,joku tabletti?voiko antaa jo nuin pienelle lapselle?Oon valmis kokeileen mitä tahansa.

Se vie makeannälän, toimii laihdutettasessa, ei tee mieli makeaa kaapista joka välissä.

No johan teillä tälläkin hetkellä on se kielletty? Itse niin kirjoitit. Mitäpä jos viikon vaikka annat joka päivä pullaa ja keksiä välipalalla etkä senkään jälkeen tee siitä sellasta harvinaista herkkua että pitää yrittää sitten tilaisuuden tullen ahtaa itteensä viikkojen herkut.

No eihän ole kiellettyä (siis kielletty tarkoittaa minusta,että on kokonaan kielletty,että muut saa syödä ja itse joutuu katsomaan vierestä),saa syödä herkkuja ihan samanlailla kuin muutkin ja saman verrankin.Se ylensyönti on kiellettyä,kun tiedetään miten siinä käy.Vai meinaatko,että pitäis antaa viikona ajan joka päivä hälle pullaa niin paljon,että maha tulee kipeeksi,että siihen loppuis liika herkuttelu?No,sanoin kyllä,että oon valmis kokeileen kaikkea,mutta en tuota(jos et osaa hirmu hyvin perustella miksi nuin tekisin)!Näin joulun aikaan tuo tuli taas enemmän esille,kun herkkuja on tarjolla päivittäin,jopa useita kertoja päivässä,kun kyläillään ja muuta.

No eihän ole kiellettyä (siis kielletty tarkoittaa minusta,että on kokonaan kielletty,että muut saa syödä ja itse joutuu katsomaan vierestä),saa syödä herkkuja ihan samanlailla kuin muutkin ja saman verrankin.Se ylensyönti on kiellettyä,kun tiedetään miten siinä käy.Vai meinaatko,että pitäis antaa viikona ajan joka päivä hälle pullaa niin paljon,että maha tulee kipeeksi,että siihen loppuis liika herkuttelu?No,sanoin kyllä,että oon valmis kokeileen kaikkea,mutta en tuota(jos et osaa hirmu hyvin perustella miksi nuin tekisin)!Näin joulun aikaan tuo tuli taas enemmän esille,kun herkkuja on tarjolla päivittäin,jopa useita kertoja päivässä,kun kyläillään ja muuta.

Niin sinä olet lapsen perässä koko joulun juossut kiljuen ei enempää, ei enempää, toi piisaa ei saa ottaa kymmenettä suklaan palaa ja sitten vielä ihmettelet kun lapsi ei osaa hillitä synttäreillä yms itseään. Odotappa kun alkaa kaverisynttärit, mihin ei äidin haukankatse ulotukkaa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja M :
Oletko kokeillut kromilisää? saattaisi hillitä makeanhimoa.

Apteekistako saa,joku tabletti?voiko antaa jo nuin pienelle lapselle?Oon valmis kokeileen mitä tahansa.

ikävä tuottaa pettymys tässä kohtaa, mut jostain luin tutkimuksesta missä todettiin ettei kromi hillitsekään makeanhimoa kuten on aiemmin luultu.

Niin sinä olet lapsen perässä koko joulun juossut kiljuen ei enempää, ei enempää, toi piisaa ei saa ottaa kymmenettä suklaan palaa ja sitten vielä ihmettelet kun lapsi ei osaa hillitä synttäreillä yms itseään. Odotappa kun alkaa kaverisynttärit, mihin ei äidin haukankatse ulotukkaa!!!

No just nuinhan sanoinkin... Mut siis herkuttelut ulottuu vain kahvipöytään,eikä siinä tarvi mitenkään perässä juosta. Mut oikeestikko,et jos vaan annan tarpeeksi monesti syödä itsensä herkuista kipeeksi siihen puuttumatta,niin oppii? Ja siis huom!aiemminkin on syönyt liikkaa kun ei ole asiaan puututtu ja sitten itkenyt ihan tosissaan,että vatsa on kauhean kipeä.Ja kun seuraavalla kerralla ollaan kahvipöydässä niin ei ole oppinut edellisen kerran vatsakivusta mitään.En mä nyt sitäkään halua,että toisella tulee maha kipeeksi,kun kerta tiedän että voin sen kieltämällä estää(nykyään ei tarvi kuin sanoa,että sen jälkeen riittää,niin ei mangu lisää,ei se mun mielestä ole mitään kiljumista ja perässä juoksemista)...Vai siirränkö nyt vaan välttämätöntä,että se mättäminen mahakipuun asti on sitten edessä niillä kaverisynttäreillä?Ja esim. tänäänkin oltiin just syöty ruoka,jota siis söi ihan hyvin,mahan täyteen ja sitten kahvipöydässä söi tortun ja piparin ja oli vielä toista torttua ottamassa,niin olisi pitänyt antaa ottaa?Ei sekään mun mielestä kovin terve tapa ole opettaa,että antaa mättää vaan.Liekö sitten ainoa tapa,en tiedä...

Opeta tykkäämään happamimmistakin mauista ja kerro että liika sokeri tekee kipeäksi. Lue esim. irti sokeririippuvuudesta. Esim. natriumglutamaatti, aromivahventeet, ylläpitävät sokerinhimoa. Lue esim. hiivasyndroomasta, elimistö tarvitsee jatkuvasti hapanta jotta sokeri ei saa ylivaltaa ja elimistö joutuu silloin kamppailemaan väsyneenä käymistilassa ja on altis hyvin monenlaisille sairastumisille. Anna paljon tuoreita vihanneksia jne. ja totuta terveellisiin makuihin. Kerro että liika sokeri väsyttää ja kiukuttaa, vaikka tämä ei ehkä juurikaan auta sokeririippuvaista..sokerinhimo sumentaa mielen ja saa unohtamaan järjen. Mutta antamalla usein marjoja, vihanneksia jne. elimistö ei elä jatkuvassa sokerikäymisessä ja vaadi lisää ja lisää sokeria. Huomaamatta vähennä sokeria..

No just nuinhan sanoinkin... Mut siis herkuttelut ulottuu vain kahvipöytään,eikä siinä tarvi mitenkään perässä juosta. Mut oikeestikko,et jos vaan annan tarpeeksi monesti syödä itsensä herkuista kipeeksi siihen puuttumatta,niin oppii? Ja siis huom!aiemminkin on syönyt liikkaa kun ei ole asiaan puututtu ja sitten itkenyt ihan tosissaan,että vatsa on kauhean kipeä.Ja kun seuraavalla kerralla ollaan kahvipöydässä niin ei ole oppinut edellisen kerran vatsakivusta mitään.En mä nyt sitäkään halua,että toisella tulee maha kipeeksi,kun kerta tiedän että voin sen kieltämällä estää(nykyään ei tarvi kuin sanoa,että sen jälkeen riittää,niin ei mangu lisää,ei se mun mielestä ole mitään kiljumista ja perässä juoksemista)...Vai siirränkö nyt vaan välttämätöntä,että se mättäminen mahakipuun asti on sitten edessä niillä kaverisynttäreillä?Ja esim. tänäänkin oltiin just syöty ruoka,jota siis söi ihan hyvin,mahan täyteen ja sitten kahvipöydässä söi tortun ja piparin ja oli vielä toista torttua ottamassa,niin olisi pitänyt antaa ottaa?Ei sekään mun mielestä kovin terve tapa ole opettaa,että antaa mättää vaan.Liekö sitten ainoa tapa,en tiedä...

Meillä ei ainakaan lasketa kuinka paljon kahvilla otetaan kastettavaa. Meillä saa ottaa kaapista vanukkaan jos mieli tekee, jälkiruoaksi, tai keksiä tai mitä nyt haluaakin. Ei tarvitse kylässä tyhjätä pöytää kun tietää että kotonakin saa kyllä. Meillä vissiin on niin arkipäivää se että lapsi ei kylässä ehdi kahvipöydässä kuin mehun juomaan. Itse pidän makeasta ja tykkään kahville ottaa jotain, en ole ikinä lapsilta kieltänyt myöskään. Mutta voithan sinä sitä kyttäämistä jatkaa kun kerran haluat, ja tuossa iässä on vaikea opettaa ettei tarvi mussuttaa kahmalokaupalla kun näkee, sitä on huomennakin saatavilla, eikä ainakaan sinun asenteellasi moista opetettaisi. Että kyllä se menee siihen että sinun lapsesi on se joka kaverisynttäreilla istuu kahvipöydässä kunnes halkeaa tai syötävät loppuu.

Yhteistyössä