Mitä tehdä kun asunnossa liian kylmä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kylmissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kylmissään

Vieras
Päivisin täällä asunnossa on 23 astetta mittarin mukaan, tosin jääkaapin vieressä. Äsken oli 19*c. Öisin se vaihtelee 18-20asteessa. Lisäks tuolla vaatekaapissa on 2putkea, jotka menee ulos ja niitä ei ole peitetty, niin niistä tulee kylmä ilma sisään. Asunnon omistaa sellanen yritys ja sen työntekijä(mun tukihenkilö) kävi tänäänkii täällä ni sano, että ei usko, että täällä on kylmä. No älypää oli 20min ja senkin ajan talvitakki päällä. Kuulemma ei mielellään rupee peittää niitä, kun ei varmaan hyödytä mitään. Vähän sama, kun ikkuna olis auki ja sit kun sen laittas kiinni, niin ei olis kylmä.

Miks ei voi uskoo, että täällä on kylmä? Nukun yöt parvisängyssä, ennen joulua pysty hyvin nukkumaan, mut nyt on paljon kylmempi nukkua lämpöpeitolla kuin ennen.

Se yks toinen sitte sano joulukuussa, että kun tää on ylimmän kerroksen asunto, niin lämpö ei riitä ylös asti. Toi vaatekaappi on kuulemma joku entinen kylmäkaappi, kun on ne putket siellä. Iskä oli sitä mieltä, että pitäs ehdottomasti eristää koko ulkoseinä. Sen sanoin sille yhelle, niin se vaan, että kyllä varmasti joskus pitääkin.

Ja tuolla vaatekaapissa putkien takia on pakkasta, vesilasin sinne oon pistänyt, niin on jäätynyt. Ei kuulemma oo silti kylmä!!!

Tää talo on rakennettu 1952, että sekö sen kylmyyden selittää tai ainakin noi rei'ät?! Epäilenpä, ettei naapuriasunnoissa ole reikiä seinissä, mut ainakin osa niistä onkii remontoitu, toisinku tää.

Eihän tuo mikään kylmä asunto ole noilla asteilla?? Vetoa voi toki noista putkista tulla, mutta mikset vaikka itse nyt pahimpaan hätään eristä/peitä niitä putkia jollain tai laita vaikka mattoa tms vaatekaapin oven alareunaan, niin ettei veto pääse sieltä muualle? Veto tekee lämpimästäkin kämpästä äkkiä kylmän. Niin, ja villasukat jalkaan! Jos kukaan ei kerran asialle mitään tee, täytyy sinun ottaa lusikka kauniiseen käteesi. Ei ole vaikeaa, ja varmasti lämmittää enemmän kuin kiukuttelu.

Niin, ja talvella nyt vaan tuppaa olemaan kylmempää....

Miten se lämpö muka laskee noin paljon yöksi?

Kun muutettiin uuteen vuokra-asuntoon, lämpötila oli n. 19 astetta ja lattianrajassa 16. Sanottiin asiasta heti ja ystävällisesti vuokraisäntä laittoi lisää lämpöä, vaikka ei itse ehkä pitänytkään sitä tarpeellisena...

Eihän tuo ole kylmä eikä mikään. Meillä on päivittäin ikkunat auki. Yhdessä vaiheessa mies mainitsi hiukan tiukkasanaisesti, kun makkarissa oli 13,2 astetta lämmintä :) Yleensä meillä makkarissa mielellään alle 18 astetta lämmintä. Ihmiset nukkuu viileämmässä paremmin, ainakin osa.

Eihän tuo mikään kylmä asunto ole noilla asteilla?? Vetoa voi toki noista putkista tulla, mutta mikset vaikka itse nyt pahimpaan hätään eristä/peitä niitä putkia jollain tai laita vaikka mattoa tms vaatekaapin oven alareunaan, niin ettei veto pääse sieltä muualle? Veto tekee lämpimästäkin kämpästä äkkiä kylmän. Niin, ja villasukat jalkaan! Jos kukaan ei kerran asialle mitään tee, täytyy sinun ottaa lusikka kauniiseen käteesi. Ei ole vaikeaa, ja varmasti lämmittää enemmän kuin kiukuttelu.

Niin, ja talvella nyt vaan tuppaa olemaan kylmempää....

Silti täällä kylmä on. Seinät on jääkylmät ja samoin lattiat. Ei sen kyllä pitäs yölläkään laskee 18-19-asteeseen. Eikä se myöskään normaalia ole, että sisällä, edes vaatekaapissa jäätyy vesi. Pakkasasteita siis.. Ja vaikka on patteri tulikuuma ja lisäpatteri kans päällä, niin silti kylmä. Sen näyttää sitä 22-23 astetta enimmäkseen ikkunan eessä, kun patteri hohkaa tulikuumana.

Ja siihen toiseen putkeen laitoin villapaidan hihan ja toiseen, joka on ylempänä, niin muovipussin, kun ei ollut muuta.

Meinasin kyllä viimeistään en viikolla soittaa sille vuokranantajalle, niittenhän tehtävä se olis kuntoon laittaa, kun niitten asunto. Tai sitten jonnekin huoltomiehelle.

Toiset viihtyy viileämmässä. Mua ainakin palelisi jossain 18-20 asteessa. Tykkään että kotona on niin lämmin, että tarkenee mukavasti t-paidalla ja ilman villasukkia.

[QUOTE="vieras";27876875]Miten se lämpö muka laskee noin paljon yöksi?

Kun muutettiin uuteen vuokra-asuntoon, lämpötila oli n. 19 astetta ja lattianrajassa 16. Sanottiin asiasta heti ja ystävällisesti vuokraisäntä laittoi lisää lämpöä, vaikka ei itse ehkä pitänytkään sitä tarpeellisena...[/QUOTE]

En tiiä miten laskee. Vetää ovista ja ikkunoista, vaikka ne on kiinni. Vessa on ainoo lämmin paikka, kun patteri lämmittää siellä.

No ihan normaalit huonelämpötilat nuo on.
Itse tunkisin kuitenkin styroxia ja sanomalehtiä niiden putkiaukkojen peitoksi ja tiivistäisin kaapin huolella, ettei sieltä tule vetoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylmissään;27876895:
Silti täällä kylmä on. Seinät on jääkylmät ja samoin lattiat. Ei sen kyllä pitäs yölläkään laskee 18-19-asteeseen. Eikä se myöskään normaalia ole, että sisällä, edes vaatekaapissa jäätyy vesi. Pakkasasteita siis.. Ja vaikka on patteri tulikuuma ja lisäpatteri kans päällä, niin silti kylmä. Sen näyttää sitä 22-23 astetta enimmäkseen ikkunan eessä, kun patteri hohkaa tulikuumana.

Ja siihen toiseen putkeen laitoin villapaidan hihan ja toiseen, joka on ylempänä, niin muovipussin, kun ei ollut muuta.

Meinasin kyllä viimeistään en viikolla soittaa sille vuokranantajalle, niittenhän tehtävä se olis kuntoon laittaa, kun niitten asunto. Tai sitten jonnekin huoltomiehelle.

Meillä on tuo 19 astetta ihan normaali lämpö (asun vanhassa puulämmitteisessä omakotitalossa). Olen myös asunut saman ikäisessä vanhassa kerrostalossa ja noissa taloissa nyt vain valitettavasti se kylmyys hohkaa seinistä, lattioista, ikkunoista yms, sille vaan ei voi mitään. Edelleen, jos lämpömittari näyttää moisia lukemia niin se kylmän tuntu johtuu vedosta, eikä sille voi kukaan tehdä mitään, paitsi sinä itse vetämällä ne villasukat jalkaan ja neulepaidan päälle. Myös matoista on hyötyä. Tiedän kyllä että paleleminen on ihan ahterista, mutta jos nyt jo sisälämpötila on mittarin mukaan 23 astetta niin ei sitä voi määräänsä enempää nostaa, eikä kannatakaan koska se ei tosiaan kämpän vetoisuuteen auta pätkääkään.

[QUOTE="...";27876959]No ihan normaalit huonelämpötilat nuo on.
Itse tunkisin kuitenkin styroxia ja sanomalehtiä niiden putkiaukkojen peitoksi ja tiivistäisin kaapin huolella, ettei sieltä tule vetoa.[/QUOTE]

Tukihenkilö sano, että peittää ne putket, kunhan saa luvan ensin. Eka kerran sano soittavansa enne joulua, ihmeen kauan taas vaihteeks kestää. Ihan ekalla kerralla kun sanoin putkista, niin sano, että ilmastointiputket. Ehkei kuitenkaan oo, kun tänne jäätyy talvella. Ja muutenkii toi lattia on surkeessa kunnossa, yhessä kohti on sellanen 1cmx2cm reikä ja kaikkee.

Otat yhteyttä huoltoyhtiöön ja sanot, että on kylmä ja veivatkaa sitä lämpöä ylöspäin. Meillä mittari näyttää 23 ja silti istun villasukat jalassa. Kyllä minusta jokaisen pitäisi saada olla kodissaan vaikka alasti ja silti lämpimästi.

Meillä on tuo 19 astetta ihan normaali lämpö (asun vanhassa puulämmitteisessä omakotitalossa). Olen myös asunut saman ikäisessä vanhassa kerrostalossa ja noissa taloissa nyt vain valitettavasti se kylmyys hohkaa seinistä, lattioista, ikkunoista yms, sille vaan ei voi mitään. Edelleen, jos lämpömittari näyttää moisia lukemia niin se kylmän tuntu johtuu vedosta, eikä sille voi kukaan tehdä mitään, paitsi sinä itse vetämällä ne villasukat jalkaan ja neulepaidan päälle. Myös matoista on hyötyä. Tiedän kyllä että paleleminen on ihan ahterista, mutta jos nyt jo sisälämpötila on mittarin mukaan 23 astetta niin ei sitä voi määräänsä enempää nostaa, eikä kannatakaan koska se ei tosiaan kämpän vetoisuuteen auta pätkääkään.

No aivan varmasti auttais, että sais noi putket peitettyä. Ei se kiva oo, että vaatekaapista tulee kylmää, kun toi ovikii on sellanen, ettei pysy kiinni. Kukaan ei mielellään niitä rupee peittää, kun ei välttämättä lämmitä yhtään.
Ja lämpötila oli ton 23 astetta jääkaapin vieressä, alle metrin päässä patterista, mut tiiä sitten, että vaikuttaako patterin lämpö siihen. Nyt on ikkunan edessä 18'c.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylmissään;27876956:
Kauko-tai aluelämpö.

Siinä tapauksessa kannattaa lukea paikalliset uutiset, jos yht'äkkiä tuntuu kylmältä! Ainakin Espoossa on tänään ollut kaukolämmön jakelu poikki. Melkein kaikkialle tainnut jo palautua.

[QUOTE="Vieras";27877049]Otat yhteyttä huoltoyhtiöön ja sanot, että on kylmä ja veivatkaa sitä lämpöä ylöspäin. Meillä mittari näyttää 23 ja silti istun villasukat jalassa. Kyllä minusta jokaisen pitäisi saada olla kodissaan vaikka alasti ja silti lämpimästi.[/QUOTE]

Miten sitä lämpöö saa ylöspäin? Tota patteriakii voi kääntää miten pitkään vaan ja se hohkaa tulikuumaa, mut ei silti oo täällä lämmin. Kun ensin toi patteri oli silleen, että pysähtyy jossain kohti, ettei voi kääntää kuumemmalle, mut iskä teki jotain, niin nyt se juttu pyörii siinä ympäriinsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylmissään;27876895:

Millainen lämpötilan pitäisi olla? Ollaan koko talvi miehen kanssa asiasta kinattu,kun se tykkäis lämmittää asunnon sinne nn23 asteeseen ja sit mie kuljen edelleen t-paita päällä ja trikoohousut jalassa. Miun mielestä n.20 astetta riittäs....Sit kesäaikaan sama mies vinkuu kun sisällä on 25astetta että on liian kuuma.

[QUOTE="Vieras";27877049]Otat yhteyttä huoltoyhtiöön ja sanot, että on kylmä ja veivatkaa sitä lämpöä ylöspäin. Meillä mittari näyttää 23 ja silti istun villasukat jalassa. Kyllä minusta jokaisen pitäisi saada olla kodissaan vaikka alasti ja silti lämpimästi.[/QUOTE]

Olen oikeasti luullut että mä olen vilukissa, mutta en kai sitten ole. Täällä näyttäisi olevan 18,5 astetta ja hienosti tarkenee, päällä pyyhe ja villasukat :D

Ternostaatit säädetty 20 asteeseen ja paleltaa! Täällä vetää. Lattiat kylmät. Asumme 40 vuotta vanhassa talossa, joten eristeet taitaa olla aika huonot nykyisiin verrattuna. Kai tätä lämpimämmäksi saa, mutta kun on suorasähkölämmitys niin ei raaski...

Yhteistyössä