Mitä tehdä kun mies ei osallistu lastenhoitoon..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mua alkaa oikeasti ottaa päähän kun mies ei osallistu lastenhoitoon. Meillä on kaksi pientä, esikoinenkin vielä alle 2v. Miehellä on paljon omia menoja, ja monesti olen viikonloppuisinkin lasten kanssa yksin kotona suurimman osan ajasta. Ja vaikka mies olisikin kotona, niin hän ei juuri tee mitään ilman eri pyyntöä. Esim. eilen vaihtoi pari kertaa esikoiselle vaipan ja antoi hänelle iltapalan, sekä keikutti vauvaa sitterissä sen aikaa, että kävin esikoisen kanssa pesulla. Muuten mä hoidin lapset, tein ruokaa, pesin pyykkiä.

Kaiken lisäksi kaikki kotityöt jää mun kontolle. Toki musta on ihan ok, että mä teen enemmän kotitöitä kun olen kotona, mutta kun mies ei edes siivoa omia jälkiään, ei laita astioitaan tiskikoneeseen, heittää takkinsa ja vaatteensa olohuoneen nurkkaan.

Jos miehelle mainitsee asiasta, niin mä olen vaan valittava ja naputtava akka. Sellaisia me kaikki naiset kuulemma ollaan, ja mulle ei riitä mikään. Eli kaikki olisi hyvin niin kauan, kun mä vaan kattelen tätä touhua tyytyväisenä hiljaa.

Mitä tolle miehelle oikein pitäisi tehdä? :( Vai onko sittenkin oikeasti niin, että vika on nyt minussa ja mä vaadin häneltä liikaa?

tuota et vaadi liikaa, kyllä vanhemmuus on molempien juttu, molemmat kantaa hoitovastuun..
noh, mulla kävi kyllä niin että vastaavan takia erosin miehestäni kun ei se tajunnut.. eikä tajua vieläkään.. toki siihen oli muitakin syitä mutta tuo oli yksi niistä...

Ei kannattas keskustella asiasta ja kertoa että arki on sinulle rankkaa kun hän ei omatoimisesti osallistu? meillä ainakin puhuminen auttoi ja sit kun mies jäi työttämäksi niin hän teki suurimman osan kotitöistä koska oli kotona päivät ja minä töissä

Perhepalaveria ehdottaisin. Aikoinaan osasta asioita piti sopia meilläkin, käytännössä oli mm. semmoinen järjestely, että kumpi menonsa ensimmäisenä kalenteriin merkkasi, niin sai mennä... jos toisellakin oli meno samaan aikaan, niin hän sitten jätti menemättä tai hankki lastenhoitajan. Vakituiset harrastukset olivat tietysti niitä, joita ei tarvinnut merkkailla kalenteriin, ne muistettiin muutenkin. Ja tietty vastuu pitäisi olla, joitakin hommia voisitte ihan sopia, että miehesi hoitaa ne. Meillä esim. järjestelynä oli silloin aikoinaan, että isäntä hoiti lasten nukkumaanlaittamisen pääsääntöisesti, kun mä hoidin heidän aamutoimensa useammin. Perhe on yhteinen perheyritys, johon tarvitaan molempien vanhempien panosta. Muuten se ei ole tuottava yksikkö ollenkaan, vaan kaatuu omaan mahdottomuuteensa jossain vaiheessa, jos toinen vain puurtaa.

Isäntä kyllä on aina halunnut itsekin osallistua lastenhoitoon ja heidän kanssaan olemiseen. Hän tykkää ulkoilla lasten kanssa varsinkin talvisin, joten mä olen saanut vilukissana olla siinä asiassa vähän helpommalla. Kotityöt tein paljolti yksin silloin, kun olin kotiäitinä, mutta nyt moni asia menee meillä puoliksi. Ja viikonloppuna meillä oli ns. nukkumisaamu, eli kun isäntä heräsi viikolla aikaisin töihin, ja mä lasten kanssa, niin yhtenä aamuna viikonloppuna kumpikin sai nukkua niin pitkään kuin halusi ja toinen hoiti lasten aamutoimet.

Minusta nuo asiat ovat puhtaasti sopimusasioita, ja ellei niistä tehdä sopimusta, niin toki mieskin voi olettaa, että nainen hoitaa kaiken (ehkä mies ajattelee, että nainen haluaakin hoitaa!).

Koska mies ei antamaasi isyyttä ota järkevällä tavalla vastaan, niin pakota hänet sitten siihen. Järjestä itsellesi menoja ja jätä isä lastensa, tai edes esikoisen kanssa kotiin. Tuohon ei ole muita vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Noh:
Jätä se takki vaikka siihen nurkkaan rypistymään ja anna sen ite poimia se sieltä kun on seuraavan kerran menossa jonnekin.

ei miehiä tollanen haittaa. ei ne huomaa ees jos rypistyny takki :D ihan oikeasti. ainakaan ap:n kuvailemat miehet.(jonkatyylisen itsekin omistan..)

Mjoo..onhan se ikävää varmasti.

Mutta toisaalta se on se perinteinen malli mitä noudatetaan huomattavasti laajemmin kuin täällä annetaan ymmärtää.

Monta kertaa annetaan ymmärtää että kotityöt jaetaan 50/50, mutta ei sekään ole oikein. Töissä käyvän ei ehkä tarttee tehdä niin paljoa.

siis kotitöiden jakaminen on kai puolisoiden yleisin kiistan aihe..meilläkin on asiasta "keskusteltu" jo 26 vuotta kohta ja ollaan pahalla mielellä vieläkin välillä vaikka kokonaisuus pelaa hienosti ja arjen vastuuta jaetaan ei aina fifty fifty mutta ajan ja voimien mukaan eli jos miehellä ja vaimollakin on TAHTOA jakaa ja ymmärtää toisiaan asiat saadaan luistamaan.....nimim pitkä kokemus on ja nyt en antais pois sitte millää tota "hyvin opetettua" rakastani :D

Yhteistyössä