Mitä tehdä kun tyttö 5v kakkii kerhossa housuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voih

Vieras
Ennen ei ollut tätä ongelmaa kun kävi isosiskonsa kanssa. Mutta syksyllä isosisko meni eskariin ja tyttö käy nyt yksin kerhoa. Leikkii yksin kerhossa ja on arka. Ei uskalla sanoa tädeille että kakittaa vaan enemmin kakkii housuun. :( Näin käynyt jo monta kertaa. Ja ens syksynä pitäs aloittaa eskari kyläkoulussa.

mä muistan kun olin päiväkoti-ikäisenä yhden päiväkotikaverin synttäreillä ja mulla tuli siellä soosit housuun sen takia, että kaikilta vessassa kävijöiltä kysyttiin kaverin kotona että kummalle hädälle ovat menossa. en osannut valehdella enkä halunnut kertoa että kakalle menen. osasin itse pyyhkiä mutta nolotti niin kovasti että sit seisoin siellä ties kuinka kauan tavara housuissa ja toisen kaverin äiti haki samalla kun omat lapsensa haki synttäreiltä ja vei mut sitten kotiin. hävetti kertoa äidille, joka ei tietty ollut vihainen mutta muistan vaan ton, että tuntui niin kiusalliselta kun joku kysyi tollasta asiaa ja mielestäni olin jo niin iso.

voisiko kerhontäti käydä kysymyssä tytöltä niin ettei toiset kuule, et pitäiskö käydä vessassa?
ja jos tyttö sanoo ettei niin täti vois silti kannustaa et käydään vaan nopeasti... jos se vessa pelko siitä lähtisi.

Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No eihän tuo vain mene vaikka olen yrittäny neuvoa sitäkin.

eikös siitä ole nolompaa leikkiä pökäle pöksyssä kun pytää vessa-apua. ajattelitko et eskarinope pyykkää ja pyyhkii ens syksynä?

No annappas nyt hyvä neuvo ap:lle kun tunnut noin viisas olevan!

Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
No eihän tuo vain mene vaikka olen yrittäny neuvoa sitäkin.

eikös siitä ole nolompaa leikkiä pökäle pöksyssä kun pytää vessa-apua. ajattelitko et eskarinope pyykkää ja pyyhkii ens syksynä?

Tyttöhän se kakkii enkä minä. Sama mitä minä ajattelen eskari open pyykkäämisestä. En nyt ihan ymmärtäny sinun pointtiasi.

No oletkos kertonut niille kehotädeille tästä "ongemasta" ollenkaan? Luulisi nyt niiden ammattilaisina osaavan hoitaa asian niin, että kysyvät aina välillä vaivihkaa tytöltä pitäisikö tämän päästä vessaan. Ja jos tyttö ei silti uskalla käydä, niin varmasti osaavat aikuisina kannustaa/auttaa tytön sinne siitä huolimatta silloin tällöin. Muutaman kerran kun näin tekee niin tyttö varmaan jo itsekin rohkenee mennä vessaan tai pyytää hoitotätiä itse avuksi kun on tarve...

Alkuperäinen kirjoittaja roosanäiti:
voisiko kerhontäti käydä kysymyssä tytöltä niin ettei toiset kuule, et pitäiskö käydä vessassa?
ja jos tyttö sanoo ettei niin täti vois silti kannustaa et käydään vaan nopeasti... jos se vessa pelko siitä lähtisi.

Tähän tarvitaan juurikin ymmärtäväistä kerhotätiä. Tädin pitää sanoa tytölle, että tämä voi mennä vessaan aina kun on hätä.

Onnistuisko käydä kakalla kotona ennen kerhoon menoa? :) Jos kysyisit tytöltä ennen lähtöä että kävisikö kakalla niin ei kerhossa tarvitse käydä? Tietysti jos suolisto toimii kellon tarkasti niin kuin joillakin tekee niin tuosta ei ole hyötyä :/

Tyttö käy harvoin kakalla (ei siis jokapäivä) ja miten se sitten sattuukin siellä kerhossa usein tulemaan? Johtuukohan jännityksestä?

Varmasti ressukka jännittää :/ ja maha sitten menee vähän sekasi ja alkaa kakattamaan.
Voisko joku palkinto systeemi auttaa asiaan? Jos kerhossa menee hyvin ja saa toimitettua asiansa tädeille, niin saisi esim. tarran kerhon jälkeen. Tai muuta vastaavaa. Tuossa tilanteessa on vähän hankala, kun jos kovin asiasta puhuu ja painottaa sitä koko ajan, niin vasta siitä lapselle ressi tulee!!

Olen luvannut että kun tulee kerhossa ensimmäinen pönttökakka että käydään jotain kivaa ostamassa kerhon jälkeen.

Voisitte jo valmiiksi katsella sellaisen jutun kaupasta minkä lapsi välttämättä haluaa. Tulis vähän "porkkanaa" siihen opetteluun! =)
Mut varmasti sinusta ja totta kai lapsesta tympeä tilanne!

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Olen luvannut että kun tulee kerhossa ensimmäinen pönttökakka että käydään jotain kivaa ostamassa kerhon jälkeen.

Voisitte jo valmiiksi katsella sellaisen jutun kaupasta minkä lapsi välttämättä haluaa. Tulis vähän "porkkanaa" siihen opetteluun! =)
Mut varmasti sinusta ja totta kai lapsesta tympeä tilanne!

Joo, tuota voisikin kokeilla. :)

Yhteistyössä