Mitä tehdä lapsen harrastuksen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Tyttö aloitti viime syksynä telinevoimistelun (oli sillon 5v, nyt jo 6v). Alku syksyn oli innostunu sit jossain vaiheessa ilmotti aina ettei halua lähtee. Lähti kuitenkin treeneihin ja kun jälkikäteen kysy niin aina oli ollu kivaa. Kevätkausi alkas huomenna ja tänään sano ettei halua mennä jumppaan. Mitä ihmettä mä teen sen kanssa? Pitäskö antaa periks ja lopettaa koko juttu? Mut kun aina kuitenkin sano et on ollu kivaa. Nyt kun kysyin et miks ei haluu mennä niin sano et siellä on tylsää ja vaikeeta. Sit kuitenkin sano et haluis osata niitä juttuja mitä pidempään treenanneet tekee....

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Lopettaa ja katsoa ens syksynä uudestaan.

Meillä sama juttu ja lopetettiin suosiolla.

No lopettamista mietin minäkin, mut sit taas toisaalta et jos siellä on kuitenkin ollu aina kivaa kun jälkeenpäin oon kysyny. Jos se on vaan se lähtemisen vaikeus mikä yleensä itelläkin on....

Mä varmaan pari kertaa suostuttelisin tytön menemään ja jos hän aina jumpan jälkeenkin on sitä mieltä, ettei siellä ollut kivaa, niin sitten lopettaisin. Meidän esikoinen ainakin varmasti sanois justiinsa noin, jos ei heti osaa tehdä kaikkea niin kuin pitäis.

6v on vielä aika pieni ja kyllähän tuo porukan mukana menee, jos viedään ja yleensä kivaakin on, mut kyllä tuo mun mielestä kertois ainaki jossain määrin, ettei halua :/
Mut se mistä se haluttomuus johtuu on toinen juttu...

En ole ainakaan tuputtanut harrastusta ellei se ole jo lähtiessä että jippii. Mihinkään meidän harrastukseen ei ainakaan tarvi suostutella ja meillä taitaa jäädä nyt muskari pois kun ei ole ollut että jippii vaan vähän väkinäistä. Syykin tosin löytyi, yks kasvattamaton lapsi terrorisoi koko ryhmää ja myös mun lasta, otin sen lapsen kunnolla puhutteluun kun erehty mun aikana tekemään kolttosiaan, ei ole kuulemma sen jälkeen sitten tehnyt mitään, kyse 5v.

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
6v on vielä aika pieni ja kyllähän tuo porukan mukana menee, jos viedään ja yleensä kivaakin on, mut kyllä tuo mun mielestä kertois ainaki jossain määrin, ettei halua :/
Mut se mistä se haluttomuus johtuu on toinen juttu...

No niinpä ja sen kun tietäs et mistä se johtuu. Ite se alunperin tonne telinevoimisteluun halus kun pari vuotta kävi satujumpassa. Nyt ilmotti et haluis satujumppaan mut siellähän kaikki on max 4v joten on vähän iso sinne. En ainakaan sinne sitä laita enää. Satujumpat on jumpattu tytön osalta.

Meillä on ainakin pojalla (5v) aina vaikeaa lähteä, mutta kun sitkeesti vaan vie, niin kyllä aina tykkää sitten kuitenkin olla mukana ja tehdä. Onhan aikuistenkin vaikeaa lähteä vaikka jumppaan, mutta sitten kun on lähteny, niin kyllä on hyvä olla. Joten itse kyllä veisin, jos ei ihan väkipakolla tartte raahata ja jälkeen päin kuitenkin tykkää. Lapselle voi myös kertoa, että telinevoimistelu ei ole ihan helppo harrastus, mutta kun harjottelee, niin oppii ja jatkossa siitä on varmaan myös koulussa ja kavereiden keskuudessa hyötyä ja hyvä harrastus nuoresta lähtien on hyvä keino pitää lapsi/nuori pois kaduilta hölmöilemästä.

Minä jatkaisin vielä kevään, jos ei lasta väkisin harrastukseen tarvi raahata. Niin ja puhuisin valkun kanssa, että kuinka hyvin lapsi oikeesti jaksaa treeneissä keskittyä. Jos siellä pelkästään uneksii, ei ole hälle oikea paikka.
Joitakuita lapsia pitää kannustaa myös niihin mukaviin juttuihin vähän enemmän kuin toisia. Toisaalta lasta varmaan vähän jännittää, kun on syksyn aikana kehittynyt ja sitten vaaditaankin enemmän. Myös uutuudenviehätys on nyt pois. Harrastaminen toki vaatii myös sitoutumista ja kypsyyttä, jota 6v ei välttämättä vielä ole.

Voi ei, tänään ois se päivä kun kevätkausi käynnistys. Pitäsköhän mun viedä tyttö harkkoihin kun ei sitä kuitenkaan tartte ihan väkipakolla sinne viedä. Jos vähän keskustelis asiasta ensin tänään. Mutta mielipiteitä otetaan edelleen vastaan...!

Tää on jo toinen mielipide mutta musta kannattaa kyllä viedä. :D Siis jos ei lapsi nyt ihan vastustamalla vastusta, ja sitä pidä sinne itkuen ja kirkuen viedä. Itsellakin on usein tanssitunnille mennessä sellainen olo, että eiii.... onko sinne pakko mennä taas, mutta tanssitunnin jälkeen onkin taas iloinen että meni. =) Vie tyttö sinne ja tunnin jälkeen sitten kyselet, että miten se meni. Jos siellä ihan kurjaa on, niin älä sitten vie uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Voi ei, tänään ois se päivä kun kevätkausi käynnistys. Pitäsköhän mun viedä tyttö harkkoihin kun ei sitä kuitenkaan tartte ihan väkipakolla sinne viedä. Jos vähän keskustelis asiasta ensin tänään. Mutta mielipiteitä otetaan edelleen vastaan...!

onko tytöllä kavereita siellä? koska mulla ainakin penskana vaikutti paljon se et jos en tuntenut ketään sieltä niin en oikein viihtybnyt ja osannut olla.. siis harrastuksissa ylipäätään.. lähteminen oli vaikeaa mutta sitten kun tunti oli ohi niin se oli ollut ihan mukavaa...

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

onko tytöllä kavereita siellä? koska mulla ainakin penskana vaikutti paljon se et jos en tuntenut ketään sieltä niin en oikein viihtybnyt ja osannut olla.. siis harrastuksissa ylipäätään.. lähteminen oli vaikeaa mutta sitten kun tunti oli ohi niin se oli ollut ihan mukavaa...

On sillä kavereita siellä. Mitä oon välillä harkkoja vähän seurannu niin siellä se kikattelee muiden tyttöjen kanssa.

Voisiko olla vaan uhmailua tuon lähtemisen kanssa? Meillä on välillä samaa,eli millään ei haluttaisi lähteä mutta lopulta on kuitenkin ihan kivaa. Vastustelu koskee vain tuota lähtemistä. Pientä puolipakkoa olen meillä käyttänyt, ja sinuna veisin lapsen edelleen harrastukseensa nyt kevätkaudellakin. Jos menee ihan mahdottomaksi, niin voihan sen keskeyttää myöhemminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Voisiko olla vaan uhmailua tuon lähtemisen kanssa? Meillä on välillä samaa,eli millään ei haluttaisi lähteä mutta lopulta on kuitenkin ihan kivaa. Vastustelu koskee vain tuota lähtemistä. Pientä puolipakkoa olen meillä käyttänyt, ja sinuna veisin lapsen edelleen harrastukseensa nyt kevätkaudellakin. Jos menee ihan mahdottomaksi, niin voihan sen keskeyttää myöhemminkin.

Uhmailu voi olla ihan mahdollinen.

pari kertaa lähtemään, jos ei sen jälkeen halua niin saisi jäädä pois. mutta jos maksu tästä kaudesta olisi jo maksettu niin lapsi kulkee sen ajan mihin asti on maksettu.
ja jos väen vängällä jää pois niin sitten uutta harrastusta ei aloiteta. kyllä lasten pitää oppia että harratsuksetkaan ei ole ilmaisia ja niihin pitää oppia sitoutumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pari kertaa lähtemään, jos ei sen jälkeen halua niin saisi jäädä pois. mutta jos maksu tästä kaudesta olisi jo maksettu niin lapsi kulkee sen ajan mihin asti on maksettu.
ja jos väen vängällä jää pois niin sitten uutta harrastusta ei aloiteta. kyllä lasten pitää oppia että harratsuksetkaan ei ole ilmaisia ja niihin pitää oppia sitoutumaan.

Sepä se kun monta kymppiä kausi maksaa. Keväästä ei oo maksettu kun seuran jäsenmaksu joka ei paljon oo (oisko 5 ? tai jotain). Mut jos kauden lasku tulee ni sit ei kyllä huvittas antaa lopettaa.

Sepä se kun monta kymppiä kausi maksaa. Keväästä ei oo maksettu kun seuran jäsenmaksu joka ei paljon oo (oisko 5 ? tai jotain). Mut jos kauden lasku tulee ni sit ei kyllä huvittas antaa lopettaa.

keskustelisin lapsen kanssa siitä että harrastuksesta on maksettu ja että jos haluaa lopettaa siitä huolimatta niin ok, mutta uutta harrastusta ei aloiteta ainakaan niin pitkään aikaan kun edellisen harrastuksen kausimaksu on voimassa.

keskustelisin lapsen kanssa siitä että harrastuksesta on maksettu ja että jos haluaa lopettaa siitä huolimatta niin ok, mutta uutta harrastusta ei aloiteta ainakaan niin pitkään aikaan kun edellisen harrastuksen kausimaksu on voimassa.

No jos kesken kevään lopettaa ni eihän sitä voikaan alottaa uutta kun kaikki ryhmät on alkanu. Hankala niihin on kesken kaudne mennä mukaan kun ovat jo syksyllä alottanu. Ens syksynä olis sit mahdollisuus alottaa uus seuraavan kerran. Mutta kevätkauttahan ei oo vielä maksettu.

Yhteistyössä