Paha ikä.. iso, mutta niin pieni. Uskon että pienen mielessä käy aika myllerrys, vähän vastaava kuin murrosikäisellä..
Itse käytin näitä:
Kun minua läpsittiin/ käytiin tukkaan kiinni..Ensiksi selitin nätisti että äitiä sattuu, ei saa läpsiä jne. Seuraavalla kerralla nappasin kädestä ja katsoin tiukasti silmiin.. Pidin napakasti ranteesta just niin kauan kuin sormet tukistivat minua. Ensiksi kaveria vaan nauratti, mutta kun huomasi että kättä ei saakaan pois jos repii edelleen hiuksista.. Viestinä oli suurinpiirtein että: Tuntuuko kivalta? Pidetäänkö kiinni vai leikitäänkö mukavia juttuja..
Sen huomasin että väsyneenä vaan kaakatan ja uhkauksia toteuttaessani kehonkieli viestii toista. esim. Vien kaverin miettimään, mutta keho näyttää että kannan koska tuli nyt sanottua. Viestihän vois olla myös, että näin käy kun teit näin.. Eli itse pitää olla ihan tajuttoman skarppina. Jos tuolissa ei pysytty, jouduin pitämään sylissä. Napakasti, niin kauan kuin rimpuili ja venkoili. Vähän samat säännöt kuin tuolissakin. Syli on turvallinen paikka raivota, siellä on myös mukavia ja turvallisia hetkiä.. Ja lapset hakevat rajojaan ja aikuisen tehtävä on olla turvallinen ja rajat määrittävä aikuinen.
Ihanaa kun jaksat vielä tempppuilujen keskellä miettiä ratkaisuja! Olisko sinulla mahdollisuus järkätä teille ihan kahdenkeskeistä aikaa? Tekisitte yhdessä isojen juttuja joihin pienillä ei ole asiaa

Tuo huomionkipeys ajaa epätoivoisiin tekoihin.. ja milläs muulla sitä saa nopeammin kuin pahojaan tekemällä. Kulkekaa pusikoissa ja tutkikaa ötököitä, rakentakaa hiekkikselle jättikokoinen linna ja tehkää kaikkea sitä jännää johon pieni-suuri mies ei vielä omin avuin pysty. Menkää uimaan ja eväsretkelle. Niitä juttuja on kiva muistella ja uusia suunnitella kun mopo alkaa lähtemään käsistä ja tekisi mieli vähän käydä tökkimässä pienempiään
Voisi yrittää kääntää myös nuo negatiiviset asiat positiiviseksi. " voi kun osaat hienosti näyttää vauvalle kirjaa, sun ihan ikiomalle pikku-siskolle.. " Kehu, kehu ja kehu. Välillä voi asioihin nopeasti puuttumalla välttää suuremman katastrofin

Periaatteessa en hyväksy sormienvälistä katsomista, mutta oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan sillä voi olla positiivisia vaikutuksia.
Ja noi kaverit ja energian purkaminen ovat tuossa iässä jo aika tärkeitä. Laps on jo omapersoonansa ja äiti se rakas jolle puretaan ilot ja surut. Pitää olla jo joitain omia juttujakin.
Eipä näistä tainnut olla suurempaa apua, tunnut miettineen asiaa jo paljon.. Voimia urakassa ja kyllä aikakin tekee osaltaan tehtävänsä.