Mitä tehdä raaoista punajuurista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tallu -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tallu -

Aktiivinen jäsen
01.09.2004
31 123
2
36
Pyysin isäntää tuomaan kaupasta juureksia, jotka suunnittelin laittavani jauhelihakeittoon. No, se toi myös raakoja punajuuria pussin...

Mihin sä niitä käytät? Mikä on hyvää punajuuriruokaa?

Uunijuuresten sekaan, punajuuripihvejä ja lindströmin pihvejä, paistan sellaisina tosi ohkaisina siivuina, päälle vaikka hunajaa/vuohenjuustoa, rosollia teen muutenkin kuin jouluna, yks meidän perheen herkku on punajuuri.auralaatikko, sit keitän niitä ja teen punajuuriraastetta missä seassa raejuustoa/kaalia, punajuurikeittoa ja borssikeittoa ja uunissa tulee niitä paahdettua, niihin sopii esim aurajuusto. Jauhelha- ja lihapatoihin olen laittanut jne

Punajuuririsotto

5–6 annosta

1 keltasipuli
1 valkosipulinkynsi
2 punajuurta
2 rkl oliiviöljyä
450 g risottoriisiä
½ dl valkoviiniä
1 l kuumaa kasvislientä
2 dl parmesaanijuustoraastetta
2 rkl voita

Lisäksi
100 g sinihomejuustomuruja tai vuohenjuustoa

1. Kuori ja silppua sipuli ja valkosipuli. Kuori ja raasta punajuuret karkeaksi raasteeksi.

2. Kuumenna öljy tilavassa paistokasarissa tai kattilassa. Kuullota sipulisilppu öljyssä. Lisää riisi ja jatka kuullottamista miedolla lämmöllä 5–6 minuuttia, kunnes riisi on läpikuultavaa. Lisää joukkoon punajuuriraaste ja valkoviini. Anna seoksen kiehahtaa ja keitä, kunnes valkoviini on imeytynyt riisin joukkoon.

3. Lisää kiehuvaa kasvislientä pari desiä kerrallaan. Kun neste on imeytynyt riisiin, lisää kasvislientä, kunnes kaikki neste on imeytynyt ja riisi on kypsää. Aikaa menee noin 25 minuuttia. Sekoittele välillä. Lisää joukkoon parmesaanijuustoraaste ja voi.

4. Ripottele pinnalle ennen tarjoilua sinihomejuusto- tai vuohenjuustomuruja.

Joko lohkoina uuniin, öljyä, mausteita, valkosipulia ja fetaa sekaan. Tai sitten paistoksena, suikaleiksi, kermaa, valkosipulituorejuustoa, smetanaa, mausteita ja uuniin. Molemmat on superherkullisia :)

Ruskista jauhelihaa, raasta punajuuret sinne sekaan ja paista pannulla kunnes on pehmenneet kunnolla (voi laittaa vettä tässä vaiheessa jos tuntuu et palaa pohjaan). Sitten lisää kermaviili, johon oot sekoittanut reilusti sokeria (siihen purkkiin sokeria niin paljon kun mahtuu). Tarjoile perunamuussin kanssa, on siis aivan mielettömän hyvää, mun ehdoton lempiruoka!

Lohkoina uuniin, mukaan muita vihanneksia maun mukaan esim. perunaa porkkanaa isoina lohkoina päälle vähän öljyä ja suolaa+pippuria, hetken paahto kuumassa uunissa ja sitte sekaan muruauraa ja ruokakermaa. Anna hautua miedolla lämmöllä :p ei että on hyvää... joskus laitan myös jotaki siemeniä vielä lisäksi auringonkukkaa tai jotaki siemen seosta.

Kokeile punajuurta leivonnaisiin, itse olen leiponut erilaisia kakkuja punajuuresta. Etsin aina Googlen kautta ohjeita, hakuun vain punajuurikakku ja sieltä niitä löytyy, ovat olleet maukkaita ja hyviä, suosittelen.

Yhteistyössä