Mitä tehdä vajaa 2 vuotiaan kanssa joka ei meinaa nukahtaa millään vaan kävelee 100 kertaa sängystä pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eilen laitoimme lapsen nukkumaan n. 9 aikoihin mutta lopulta hän nukahti n. 00.10 aikoihin.
Vien omaan sänkyy, menee ehkä 10 sec ja lapsi kävelee sängystä pois.
vien takaisin ja tätä samaa rumbaa jatkuu tunteja.
Pinnasängystä oli luovuttava koska lapsi kiipesi jatkuvasti yli melko hurjan näköisesti.

Olen yrittänyt olla vierellä, silitellä, laulella mutta ei. Rauhoittuu kyllä siihen että on vieressä mutta heti kun poistun niin tulee hetken päästä itsekin pois.
Aina on joku tekosyy "vettä, kakalle" tai jotain muuta vastaavaa mutta koskaan mitään ei kuitenkaan oikeasti ole...

Viime yönäkin lopputulos oli se että oli pakko ottaa lapsi väliin nukkumaan jotta saatiin nukahtamaan kun omaakin univelkaa alkaa kohta kertyä..

vinkkejä?

Joo, tiedän että olet väsynyt.Meillä jo pidempään ollut sama ongelma..Olen lyhentänyt tytön päiväunia, eli nukkuu vain tunnin päivällä.Iltarutiinit olen pitänyt suht samanlaisina joka ilta, omassa sängyssä nukkuu, en viereen ota kun meillä myös pienempi sisar..Meillä huoneessa yövalo auttaa jonkin verran..

[QUOTE="nappi";22921812]Joo, tiedän että olet väsynyt.Meillä jo pidempään ollut sama ongelma..Olen lyhentänyt tytön päiväunia, eli nukkuu vain tunnin päivällä.Iltarutiinit olen pitänyt suht samanlaisina joka ilta, omassa sängyssä nukkuu, en viereen ota kun meillä myös pienempi sisar..Meillä huoneessa yövalo auttaa jonkin verran..[/QUOTE]

Tuota vois kyllä kokeilla että lyhentää päiväunia. Lapsi nukkuu nimittäin vaihtelevasti 2-3h päikkäreitä.

Et varmaan halua jäädä lopullisesti aina viereen istumaan, mutta jos lapsi sillä rauhottuu, niin voisitko kokeilla vierellä olemista? Siis niin, että olisit ensin vierellä (viikon tms.), sen jälkeen vähän kauempana (esim. tuolilla), sitten vähän kauempana ja lopulta niin, että lähdet huoneesta.

Ideana siis, että iltarutiinit ovat samat, esim. sanot hyvää yötä ja jäät vierelle, muttet enää juttele. Seuraavaksi sanot samalla tavalla hyvää yötä, mutta jäät vähän kauemmas jne.

No meillä toimisimme näin..
Aloittaisin sillä, että kietoisin lapsen peittoon vähän kuin kapaloon ja ottaisin syliini.
Laulaisin kunnes lapsi unessa.
Ennen nukkumaanmenoa pissatukset ja juomiset ym. joten ei tarvitse lähteä mukaan lapsen tarpeisiin kun hän haluaa vessaan tms.
Varmaan tulisi itkua ja potkua ja ensimmäinen ilta olisi vaikea, mutta ajan kanssa helpottaisi.
Tavoitteena olisi esim. voida jättää lapsi iltasadun jälkeen yksin nukahtamaan .. tuskin alkaa toimimaan käden käänteessä, mutta ajan kanssa takuulla.
Yrittäisin olla rauhallinen ja rauhoittava koko prosessin ajan vaikka varmasti pinna kiristyisi välillä.

Ja älä ny hyväntähe mene mukaan noihin kakalle, jano ja mitä lie juttuihin. Kai sää ny tajuat että se oikeesit ei voi olla janoinen tai kakkahätä jos just kävi?? Juotat, kakatat ja pissatat ennen sänkyyn menoa ja sen jälkeen ei mitään sirkusta enää. Thats it. Ei voi olla vaikeeta. Äkkiä lapsi oppii että vanhepaa voi pompottaa, ja sitte se on tollasta. Jos heti katkaset sen, ni sulle on itelle paljon helpomaa ja rumba loppuu ku seinää.

[QUOTE="Jenni";22921827]No viet tietenkin sen saman 100 kertaa takasin sänkyyn niin kauan kunnes oppii!
Haloo..[/QUOTE]

:D kiitos tästä kommentista. Sinun "superäiti" leima loistaa otsastasi tänne saakka.

[QUOTE="Jenni";22921842]Ja älä ny hyväntähe mene mukaan noihin kakalle, jano ja mitä lie juttuihin. Kai sää ny tajuat että se oikeesit ei voi olla janoinen tai kakkahätä jos just kävi?? Juotat, kakatat ja pissatat ennen sänkyyn menoa ja sen jälkeen ei mitään sirkusta enää. Thats it. Ei voi olla vaikeeta. Äkkiä lapsi oppii että vanhepaa voi pompottaa, ja sitte se on tollasta. Jos heti katkaset sen, ni sulle on itelle paljon helpomaa ja rumba loppuu ku seinää.[/QUOTE]

Annoin ymmärtää itseni varmaan väärin mutta tarkoitin sitä että olen joskus aiemmin "kokeillut" onko näissä perää ja tänäpäivänä en reagoi noihin mitenkään. Mutta en voi sille silti mitään että lapsi kävelee tunteja pios sängystä...

No meillä toimisimme näin..
Aloittaisin sillä, että kietoisin lapsen peittoon vähän kuin kapaloon ja ottaisin syliini.
Laulaisin kunnes lapsi unessa.
Ennen nukkumaanmenoa pissatukset ja juomiset ym. joten ei tarvitse lähteä mukaan lapsen tarpeisiin kun hän haluaa vessaan tms.
Varmaan tulisi itkua ja potkua ja ensimmäinen ilta olisi vaikea, mutta ajan kanssa helpottaisi.
Tavoitteena olisi esim. voida jättää lapsi iltasadun jälkeen yksin nukahtamaan .. tuskin alkaa toimimaan käden käänteessä, mutta ajan kanssa takuulla.
Yrittäisin olla rauhallinen ja rauhoittava koko prosessin ajan vaikka varmasti pinna kiristyisi välillä.

Kun tähän syliin nukuttamiseen en juuri haluaisi lähteä...

Meillä kans tyttö teki tuota.Nousi varmaan 100-200 kertaa sängystä pois milloin minkäki syyn takia.Aina,ku tyttö nousi sängystä pois,niin vein vaan takasin sinne ja peittelin.Raskastahan se oli kuunnella ne kauheet huudot,mutta kyllä kannatti.Joka ilta huomasin pientä muutosta parempaan.Muutaman päivän päästä oli ihana huomata,että lapsi nukahti hetkessä omaan sänkyyn.
Kannattaa siis olla kärsivällinen ja viedä lapsi aina takasin sänkyyn.Ei se montaa päivää vie,kun lapsi rauhoittuu nukkumaan ilman sängystä pois tulemista.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;22921867:
Meillä kans tyttö teki tuota.Nousi varmaan 100-200 kertaa sängystä pois milloin minkäki syyn takia.Aina,ku tyttö nousi sängystä pois,niin vein vaan takasin sinne ja peittelin.Raskastahan se oli kuunnella ne kauheet huudot,mutta kyllä kannatti.Joka ilta huomasin pientä muutosta parempaan.Muutaman päivän päästä oli ihana huomata,että lapsi nukahti hetkessä omaan sänkyyn.
Kannattaa siis olla kärsivällinen ja viedä lapsi aina takasin sänkyyn.Ei se montaa päivää vie,kun lapsi rauhoittuu nukkumaan ilman sängystä pois tulemista.

Mun 2-vuotias poikani on tehnyt nyt tätä vastaavaa marraskuun alusta. Ja todellakin aina kannettu sänkyyn ilman mitään muttia. Juttu vaan jatkuu ja jatkuu.. Välillä menee helposti kaksikin tuntia sitä rumbaa iltaisin. Äidin hermot on riekaleina aina välillä. Eilen mä totesin, että tää ei vaan toimi näin.

Sen sijaan, että olisin palauttanut sänkyyn niin menin lapsen tasolle ja hyvin napakasti sanoin, että tämä tälläinen juokseminen ei vaan enää käy! Se ainakin pidensi sitä väliä huomattavasti ja aika pian sen jälkeen nukahti.

Ei noi supernanny jutut toimi kaikilla. Varmasti suurimmalla osalla lapsista, mutta mun poika tekee ainakin poikkeuksen tässä tapauksessa!